/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Valg af digital kamera
Fra : pede1987
Vist : 579 gange
300 point
Dato : 04-07-07 19:51

Hej..
Jeg stå og har mulighed for at købe følgende kameraer:
Sony DSC-W40
Samsung Digimax L55W
Panasonic DMC-L25 Lumix

Da jeg ikke har så meget forstand på digital kamera og er blevet lidt forvirede over alle de informationer der ligger på nettet, ville jeg hører om I ville hjælpe mig med at give mig nogle råd før jeg køber et digital kamera? Samt hvilke et af de 3 er det bedste og derved det kamera som I ville råde mig til at købe..?

Tak for hjælpen
Mvh Peter

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 04-07-07 20:10

til alm. fotografering ville jeg vælge Sony kameraet.

Kommentar
Fra : pede1987

Dato : 04-07-07 20:11

Hvad tænker du der? Det ligger sådan at jeg kan få alle 3 til samme pris, hvilket derfor ikke har nogen betydning for valgtet, men kun kvaliteten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-07-07 20:20

Panasonic DMC-L25 Lumix kan jeg ikke finde skulle være på det danske marked.

Men af de to øvrige ville jeg helt klart vælge Samsung digimaxen.

Den har godt nok ikke nogen søger = du kan kun tage billeder ved at kigge i skærmen, men den har bedre zoom og bruger de mere gængse SD kort.

Nu ved jeg ikke om du har lagt dig fast på et af de tre mærker....men jeg ville faktisk anbefale noget helt andet....Canon Ixus serien....evt. Canon Ixus 800 eller 850 IS....dem der hedder IS har billedstabilasator mod rystelser i optagelsen....og Ixusmodellerne er efter min mening bedre end nogen af de tre du nævner der.

mvh dova

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-07-07 20:39

Som tilføjelse til dova's indslag (hvori jeg er enig), så er der også Nikon Coolpix serien f.eks S1 da disse kan tage rimeligt gode foto(s) i modlys... en ting som mit gamle Canon PowerShot S20 ikke kan.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-07-07 20:43
Kommentar
Fra : pede1987

Dato : 04-07-07 20:48

dova -> sry mig der skriver forkert. Passer det her bedre:
Panasonic LZ5 Lumix?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-07-07 21:07

Hvis ikke du vil bruge de lækre Canon Ixus camera - så vil jeg vælge Panasonic LZ5 Lumix.
Fed Zoom på 6x optisk.

Kommentar
Fra : pede1987

Dato : 04-07-07 21:08

Så du råder mig også til Canon Ixus i stedet for de 3 kameraer jeg har nævnt?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-07-07 21:13

Jeg har Canon speglreflex / Canon s50 digital / mit næste camera bliver et Canon digital.
Jeg er måske bidt af en gal Canon ...............men jeg ville ikke gå uden om et panasonic.

Kommentar
Fra : pede1987

Dato : 04-07-07 21:15

ok?! Så dit næste valg ville være panasonic? Det er fordi jeg kan vælge et af de 3 kamera til 1000 kr. Derfor at jeg har opstillet de 3 kameraer :)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-07-07 21:26

Næ - det bliver nok et Canon næste gang..............

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-07-07 21:55

Nu skal man ikke lade sig mærke-fixere. Der findes mange gode mærker på markedet.
Det du skal have som udgangspunkt, er nogle krav til dit nye kamera; hvad det kan.
Så hellere give lidt mere, og du får det der opfylder dine forventninger, frem for at købe et eller andet opreklameret produkt.
Så stil nogle kriterier op for det kamera; gå så ud i butikkerne og fortæl hvilket krav du stiller, og se så hvad der bydes på.

Kommentar
Fra : pede1987

Dato : 04-07-07 22:06

severinp -> Hvad ville du vælge af de 3 kameraer som jeg ha opstillet??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-07-07 22:25

Ja, så fandt jeg den Panasonic.

Jeg har fundet så du kan sammenligne de tekniske specifikationer med f.eks. det Canon Ixus . (det kan du også selv med de andre mærker du nævnte)

http://www.digitalmagasinet.dk/showcam.asp?ID=643&IDB=526&B1=%3E%3E

Panasonic kan jeg se bruger de almindelige AA batterier.
Og så har det mere zoom....de to ting er sådan set det eneste som jeg ville nævne som en fordel, men det kommer jo an på hvad man prioriterer...men den har heller ikke søgeren, som jeg synes er uundværlig......det er ikke altid godt at stå med kameraet ude foran sig og kigge i skærmen når der skal tages billeder.

Jeg kender ikke så meget til den billedkvalitet et panasonic kan levere, men ud af de tre nævnte ville jeg stadig vælge det Samsung......men du skal huske, at i de fleste tilfælde får man hvad man betaler for......og ikke mere...og det er billige kameraer.

Men det kommer selvfølgelig også an på, hvilke forventninger du har....såfremt det er til noget snapshotfoto, nogen hurtige point-and-shoot-billeder o.s.v. kan de jo være gode nok, men hvis du er lidt mere fotominded og gerne vil have optimale billeder under eks. vanskelige lysforhold, ja så skal du op og gi' noget mere og få et kamera med muligheder for flere manuelle indstillinger.

mvh dova

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 04-07-07 23:18

Du skal vælge det camera du føler for.

Kommentar
Fra : pede1987

Dato : 04-07-07 23:46

dova -> tak for dine gode svar. Men jeg troede ellers at optisk zoom og hvilket optik der var i et digital kamera var vigtig. Derfor troede jeg at sony og panasoncie ville være bedst, afhængige af hvad der er vigtig mellem antal optisk zoom og hvilket optik der er i kameraet/linsen.. Men dette kan jeg så forstå ikke er korrekt??

Midt behov er nogle gode billeder både til fest, men også af natur (e.c. lanskaber og bygninger). Jeg overvejer disse 3 kamera, da jeg har mulighed for at kunne købe dem til 1000 kr, hvilket jeg ser som et godt tilbud. Men dette er det måske heller ikke i forhold til pris og kvalitet af kamera (billeder)??

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 05-07-07 00:38

Jeg har netop selv invisteret i et Panasonic DMC-TZ3.
Det er klart det bedste "billige" digitale på markedet lige nu.
Mest af alt pga dens LEICA optik.
Jeg har kun set bedre billeder fra spejlrefleks, men om man køber den eller DMC-TZ2 er ligegyldigt, begge har 10x optisk zoom og wide angle linse(28mm), eneste forskel er antal megapixel TZ2 har 6,0 hvilket er mere end rigeligt.
Jeg købte min for knapt 1800,- i USA, men ved godt at det kan den ikke fåes for i DK.
Jeg ved ikke om den kan sammenlignes med den Panasonic du nævner.
Mit råd til dig vil være at gå ind i en fotoforretning. Prøv alle 3 modeller på samme måde og se hvilke resultater du får.
Prøv f.eks. hvor hurtigt du kan tage et billede fra slukket tilstand og hvor lang tid der er gået fra du har taget et billede til du kan tage billede nummer 2. Prøv også hvor gode de er til at tage billeder indendørs hvor det er lidt mørkt. Der har Sony haft lidt problemer. Ved dog ikke om denne model har.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-07-07 01:40

Umiddelbart lyder det godt med et stor zoom forhold.
Men læg mærke til at der aldrig er stor zomm på de gode dyre apparatet.
Det er fordi at linsekonstruktion nu engang er et kompromis. med stort zomm følger dårligt lysforhold og / eller afbildningsfejl / uskarphed.

en søger er et must, ingen skærme kan ses i klart solskin, uanset hvad reklamerne lover.
Jeg er også Canon fan. Køb hellere en ældre billig canonmodel, hvis du ikke vil ofre sidste skrig.

gå ikke så meget op i zomm og i antal pixels. Det betyder mindre end du tror. Derimod er hurtighed og nem betjening vigtigt. Ixus er lækre apparater.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 05-07-07 08:54

Sony, for det har den bedste optik (ZEISS Vario Tessar)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-07-07 17:35

En god kvalitet af optik er af stor betydning, når der skal laves billeder, som kan tåle forstørrelse.
Angående zoom, bør du kun satse på den optiske zoom, og gerne 5 til 10 gange. Den digitale zoom er en kunstig zoom, som udvælger dele af billedet, og vil i værste fald gøre billedet grynet, i form af digitale firkanter.
Opløsningen kan du sagtens nøjes med 4 til 6 megapixel. De tåler ret stor forstørelsesgrad, uden det går ud over billedet.
Jo flere megapixel der er i kameraet, jo mere plads kræver det enkelte billed i hukommeren.
Hvis der er mulighed for at vælge mellem flere opløsninger, er det at fortrække, da det giver de bedste billeder, når der vælges den rigtige opløsning i forhold til det formål billedet skal bruges.
Vælg også et kamera, som kan køre på almindelige batterier fx. AA, så er du altid sikret for at kunne få strøm på, hvis de opladelige batterier skulle flade helt ud!
Til festfotografering, vil du have fordel af, at kunne zoome ind på motivet, samt at kunne tilslutte en extern flash med højt lysudbytte, fx. med et ledetal på omkring 25, hvilket vil give dig en effektiv rækkevidde på 8-10 meter.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 06-07-07 16:34

>Transor

Jeg købte et panasonic dmc tz1 der er skærmen så klar, at jeg gennem mit undervandshus kan ligge og slette/vudere billeder ude i bølgen blå!

Altså megaklar skærm og rigtig stor...

Og med hensyn til uklarheden ved stor zoom, syntes jeg mit panasonic styrer hårdt!!

Var ude ved den der sælø ved læsø, den kutter der sejler derud vil ikke gå særlig tæt på, af hensyn til sælerne, så jeg satte kameraet fast mod rælingen på 40x zoom og lavede en serie "burst" billeder, hvorefter jeg slettede dem der kun viste vand, det var fine sæl billeder!

Så Panasonic herfra..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-07-07 18:40

SÆLfølgelig bliver de gode Michael
40 gange zoom er noget der trækker, og når bare der er lys nok, vil lukkerhastigheden også blive øget!

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 20-07-07 10:02

Jeg har købt et Sony DSC-R1 kamera medCarl Zeiss Vario-Sonnar lince, og det er langt det bedste kamera jeg har haft. Dette er monteret fast med en lince som går fra 24-120, denne lince kan både tage vidvinklet og center, det vil siges jeg har alle fordelene som ved et spejl refleks kamera, men er fri for og rende og skifte lince .
Jeg har lige været en tur på færøerne og der kom mit kamera for alvor på prøve, jeg er meget glædeligt overrasket over dybten og farve gengivelsen som dette kamera har givet mig med hjem. Da kameraet har 10,3 mega pixels har jeg fået lavet et billede på 700X500mm til stuen, og dette billede står kniv skarbt, jeg kunne også vælge et meget større billede, uden det vil gå ud over kvaliteten. Så alt i alt er jeg rigtig godt tildfreds med mit kamera, det eneste minus jeg kan finde ved det er, at det ikke lige kan være i en lomme, og det er ikke det som jeg tager med til famillie festen, kun hvis der skal tages nogle gode billeder af eksempelt vis brudeparet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-07-07 17:44

En rigtig god fotograf vil have et ordentligt kamera, som ligger godt i hånden, så her må man så gå på kompromis med størrelsen.
Du har et godt kamera, så nu skal du bare blive en god fotograf!

Kommentar
Fra : kj

Dato : 22-07-07 09:26

Det vigtigste for at få gode skarpe billeder med en god farvegengivelse og detaljerigdom er først et godt objektiv, dernæst kommer billedchip'en og elektronikken. Ud fra det ville jeg vælge kamera.
Det der så kommer bagefter, er at den der ser i søgeren/på skærmen, tænker sig om.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-07-07 09:26

he'hmmm Hvad med at lukke eller annullere
se... http://www.kandu.dk/faq.aspx#25
Go' weekend

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 27-07-07 09:41

Du skulle nok også kaste et blik på Pentax. Det er måske lidt overset, da de ikke bruger så meget på PR men til gengæld mindre plastic.