/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
formel: HO-HO-CH2-CH2-NH2
Fra : pkai
Vist : 2162 gange
20 point
Dato : 04-07-07 15:48

Kan nogen svare mig på, hvad følgende formel står for: HO-HO-CH2-CH2-NH2. Formlen er skrevet på undersiden af et krus jeg fik som gave.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-07-07 16:10

Det er nok kineseren der har lavet kruset....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-07-07 17:56

øhø... Jeg kunne godt li at vide, hvem der har skrevet det der står på det krus...
Er det én, der ved hvad han/hun har skrevet? Eller skulle det bare se smart ud?

Er du sikker på, at der ikke er en fejl i? Mangler en binding eller noget?

...det der HO- HO...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-07-07 19:36

Med min meget rustne hukommelse fra kemitimerne, så vil jeg også sige at det ikke er en kemisk formel, der mangler som skrevet før nogle bindinger.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-07-07 22:05

N2O = Lattergas (Dinitrogenoxid kendes også som lattergas eller kvælstofforilte)

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-07-07 22:09

og CH2 kan ikke lade sig gøre, mens CH4 er metangas (dvs PrUtTEr)

Kommentar
Fra : pkai

Dato : 04-07-07 22:53

mange gode svar, men nok ikke den rigtige: Jeg kan uddybe spørgsmålet med, at der er tegnet en sekskant, hvor der ud for 2 af kanterne står HO, mens der ud for en af de øvrige kanter er skrevet CH2-CH2-NH2. Og nej jeg tror ikke det er for at lave grin med mig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-07-07 01:53

Det er dig der laver grin med os . Med en sekskant er det en aromatisk forbindelse. Du må gengive den helt præcist hvis du vil have et svar. Det er ikke ligegyldigt hvor grupperne sidder på ringen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-07-07 04:33

transor er vist inde på noget af det rigtige, og da der er tale om et krus, mon der så ikke er tale om ek kaffe eller the? CH2CH2NH2 er f.eks let nok at finde noget om
http://www.google.dk/search?hl=da&q=CH2CH2NH2&meta=
men det kniber lidt med HOHO forbindelsen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-07-07 04:36

mon ikke det er en "doping" formel - kaffe og the er jo "opkvikkende"
http://jnm.snmjournals.org/cgi/reprint/16/12/1147.pdf

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 05-07-07 07:47

Det er formlen for dopamin - også kaldet 1,2 benzendiol-4(2-ethylamin)

Stoffet dannes naturligt i hjernen og bruges som en såkaldt neurotransmitter. Håber du kan bruge svaret.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-07-07 08:29

I det link Clan giver ser man formlen for dopamin, og den er det så ikke Hjulmand

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 05-07-07 08:50

I det link CLAN giver ser man formlen for dopamin analog stoffer - det er ikke dopamin i sin rene form - og jo stoffet der refereres til har ganske sikkert dopamins sumformel.

Dopamin frigives i hjernen udmiddelbart inden indtagelse af stoffer man er afhængig af - som fx narkotika eller lignende. Dvs. ganske sjov detalje at sætte det under en kaffekop - da man jo også kan føle sig afhængig af dette.
Dopamin kan dog også være særdeles skadeligt i for store eller små koncentrationer. Parkinson og Alzheimer patienter lider af dopamin mangel, hvorimod narkomaner som tit har for højt dopaminindhold kan lide af skizofreni.

Jomfruane - det er godt med debat, men dopamin opfylder den formel som pkai har givet... det er bare ikke dette artiklen CLAN har refereret til handler om. Den handler om stoffer der ligner dopamin.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-07-07 08:56

Der mangler en gruppe for at det er dopamin C6H3

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 05-07-07 09:09

Nej, Pkai skriver at der er en sekskant - altså svarende til en benzen-ring. Ved 2 hjørner står der OH og ved et hjørne CH2CH2NH2.

Man kan selvfølgelig sige at der mangler en cirkel inde i sekskanten, men det er heller ikke altid man skriver den på fordi det er underforstået at det er en aromatisk forbindelse i disse henseender. Der finder du din manglende gruppe

Kommentar
Fra : pkai

Dato : 05-07-07 11:19

transor be´r om at få tydeligere beskrevet, hvor grupperne sidder på ringen (sekskanten). Hvis man forestiller sig sekskanten står på en af de tre flader, så er HO angivet ud for det øverste og miderste venstre (kant), mens CH2-CH2-NH2 er angivet ud for det miderste højre (kant). I øvrigt tak for de mange gode svar - og nej, jeg kender ikke selv svaret

Accepteret svar
Fra : hjulmand81

Modtaget 20 point
Dato : 05-07-07 11:53

Se på følgende link.
http://da.wikipedia.org/wiki/Dopamin
For at udpensle kemien kan de 3 streger i midten også tegnes som en cirkel - og nogle gange "glemmer" folk at tegne noget overhovedet...

Gruppen til højre er netop CH2CH2NH2 - da hvert knæk betyder CH2 i denne form for angivning af organiske forbindelser. Håber at den debat så er lukket pkai

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-07-07 11:58

Bliver man så "skæv" af at drikke af kruset

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-07-07 14:02

Formlen for dopamin er (OH)2C6H3-CH2-CH2NH2

Det er lidt langt fra dit udgangspunkt, pkai...
Men efter der er kommet de der "forstyrrende sekskanter" ind i billedet, så tror jeg da også, at der ER tale om dopamin
Tror du ikke bare, at du skal spørge de kloge mennesker, der har givet dig kruset??
DE ved det da sikkert.. Og det er vel ikke nogen dødssynd, at der er ting, som DU ikke ved og som DE ved. Det omvendte er sikkert også tilfældet..

Kommentar
Fra : simon-s50

Dato : 06-07-07 00:45

Doh... fysik min hjerne gik i stå...

Godkendelse af svar
Fra : pkai

Dato : 06-07-07 07:32

Tak for svaret hjulmand81.