/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kartofler
Fra : Fynboerne
Vist : 862 gange
100 point
Dato : 04-07-07 08:49

Jeg har været nød til at slå toppen af kartoflerne, da de var ved at få skimmel. Nu er stykket fuld af ukrudt, for meget til at jeg kan hagge eller luge det væk.
Mit spørgsmål går nu på, hvad kan jeg sprøjte det med, så det ikke går ud over kartoflerne?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-07-07 09:06

Jeg ville rykke det grove ukrudt op med rode, og acceptere at det ikke er helt rent, indtil kartoflerne er klare til opgravning.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 04-07-07 09:21

Du skal lade arealet ligge som det er indtil kartoflerne er
taget op. De vokser ikke mere.
kartoffelskimmel kan smitte kartoflerne i jorden, så det er
vigtigt at undgå at fjerne jorden over kartoflerne.

Mvh
2603ph

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 04-07-07 09:42

Hvis du ikke kan lide ukrudtet, kan du "brænde" det bort. Den fugtige periode vi har er god til varmebehandling af ukrudt.
Husk at det i virkeligheden ikke skal brændes, men bladene kun lige blanceres, så planten "forbløder" gennem dem. Hvis de ser svedne ud er det for meget. I princippet behøver man ikke en gasbrænder, men kan gøre det med meget varmt vand eller damp.
Det er dog langt hurtigst og nemmest med gasbrænderen.
Brug en rigtig flaske og håndbrænder. De små hobbydimser med en lille dåse, er svage, langsomme og meget dyre i drift.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-07-07 14:26

hvis alt det grønne på kartoffelplanterne er væk, burde der ikke ske noget ved at bruge roundup. det angriber kun de grønne planter.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 04-07-07 16:09

Hvis du absolut vil holde stykket rent, er "transor" inde på noget af det rigtige.
At bruge sprøjtemidler i et kartoffelstykke "til eget brug" (=ikke erhverv) i en tid, hvor selv ubetydeligt små spor af noget så uskadeligt som RoundUp i vores drikke vand er da helt hen i skoven. Hvad nytter det, at der ikke må være 1 ppm sprøjtevæske i vores drikke vand, hvis vi så til gengæld indtager 1000 gange så meget i vores hjemme producerede fødevarer? ALTSÅ: Kemikalierne ud af villahaverne!!!

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 04-07-07 16:13

Jeg har i øvrigt et år oplevet, hvordan kvik rødder havde gennemboret 75 % af mine egne (hjemmelavede økologiske) kartofler. Jeg troede først, at der var gået orm i hele l.... , indtil jeg så en rod stikke ud på begge sider af en knold.
Så der kan såmænd være meget god fornuft i at begrænse ukrudtet, indtil høst.

Held og lykke

Finn

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 05-07-07 09:56

Jeg er enig i, at svaret på ukrudtet ikke er kemikalier som jeg tidligere nævnte.
Jeg er også enig med "elsborg" et stykke hen ad vejen, men vil påpege et par fejlslutninger.
Round-up i drikkevand er ikke et problem - faktisk er der praktisk taget ingen fund af stoffet over grænseværdierne af dette ugiftige stof. Det skyldes, at stoffet stort set ikke kan udvaskes, idet det hæfter sig til jordpartiklerne.
Der tages ikke drikkevand fra områder med bebyggelse, så det er ikke noget argument for ikke at benytte lovlige midler, hvis man vil.
At grænseværdierne for pesticider er mellem 20-1000 gange større i fødevarer end i drikkevand er ingen brugeligt argument, idet alle grænseværdier i fødevarer er langt under de mængder, der angives som en acceptabel, daglige indtagelse af diverse midler (ADI-værdien)

De giftstoffer, vi indtager gennem føden, som stammer fra pesticider fra drikkevandet gennem et helt livsforløb, svarer til de gifte, der findes i en enkelt kop kaffe eller en enkelt øl!
Ikke en øl om dagen, men 1 stk. øl ialt.
Pesticidrester er et luksusproblem som den velnærede del af Verden beskæftiger sig med - pesticider er nødvendige for at kunne skaffe føde nok til vore 6 mia. personer.
Men i haven kan vi godt undvære dem, men vil nogen bruge penge på dem er det OK, hvis der er godkendte til formålet.
Man kan købe mange kg kartofler for den pris, en portion Roundup koster.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 05-07-07 20:30

Ok 2603ph, du ved noget om sprøjtevæsker,det vil jeg alligevel medgive dig.

At der ikke tages drikkevand fra bebyggede områder er korrekt. Grundvand har bare den kedelige egenskab, at det ikke ligger stille. Det flyder lidt rundt, efter hvor grundvandstanden nu engang er lavest. Dette er jo altså bare oftest der, hvor der hives mest vand op. Dette indebærere bl.a. at jeg ikke længere må grave min toiletspand ned midt på gårdspladsen, selv om den mængde mikrober der vil kunne nå ned i drikkevands lagene er uendeligt mange gange mindre, end hvad enhver, der hilser pænt på mig med et håndtryk, udsættes for.

Jeg har gennem mine efterhånden 30 år som gartner benyttet lidt af hvert af bekæmpelsesmidler. Jeg har haft certifikat til midler i det der i "gamle" dage hed klasse X, og kunne derfor lovligt anvende nogle af de giftigste midler der fandtes, herunder nikotin, cyanid mm.
Jeg har flere gange set midler, som eksperterne den ene dag betegnede som harmløse, blive trukket tilbage fra markedet den næste, fordi det viste sig, at man tog grumme fejl af farligheden af midlerne.
Det er jo altså så mit liv og helbred, de har lavet forsøg med, disse halvstuderede røvere. (og iøvrigt også mine samlevere og deres/vores børns helbred, og enhvers helbred, der har nærmet sig mit arbejdstøj eller de produkter vi havde behandlet, indtil midlerne var nedbrudte).
Jeg ernærede mig ved at producere noget, der indebar anvendelsen af kemikalier.

Når man ikke har nogen betydende økonomisk interesse i at benytte sprøjtemidler, sådan som det oftest er tilfældet i private haver eller kommunale parker etc., kan jeg, med baggrund i det ovennævnte, ikke se, at der skulle være nogen som helst grund til, at bruge sprøjtemidler - lovligt eller ej. (AT det stadig er lovligt for private at anvende bekæmpelsesmidler er efter min mening kun udtryk for, at der ikke er mandsmod nok hos nogen af vores politikere til at gennemføre en lovgivning, der træder så mange over tæerne - så hellere et indgreb mod rygerne...de lever sikkert ikke længe nok til at få politisk indflydelse )

Vh
Finn

Godkendelse af svar
Fra : Fynboerne

Dato : 06-07-07 09:43

Tak for svaret transor.
Det ser ud til, at det med at sprøjte for ukrudt er en dum ide, derfor er det nok din løsning med, at brænde det væk, jeg vil bruge.
Tak for den god debat, der har været på grund af mit spørgsmål.