/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Emfang Aftræksdiameter?
Fra : lofoto
Vist : 3838 gange
40 point
Dato : 03-07-07 18:22

Helt kort:
Mit hul i væggen til udsugning er blevet lavet med en diameter på 10 cm, men det nyindkøbte emfang har en aftræksdiameter på 15 cm. Emfanget var købt inden elektrikeren lavede ny udsugning, men han sagde det ikke spillede nogen rolle hvilket emfang det drejede sig om. Er jeg helt på skideren, eller er dette uden betydning?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-07-07 18:35

Skal det virke ordentlig, skal du igang med stiksaven (selvfølgelig afhængig af hvad væggen er lavet af).
Det har endog nogen betydning om hullet er stort nok. ø100 mm giver godt 78 cm2 og ø150 giver godt 176 cm2 i freareal. Når man så ved at tryktabet stiger i andet potens ved hastighedsøgning og effektforbruget til ventilatoren i tredje, så kan du næsten gætte på at godt bliver det ikke, hvis hullet ikke er større.

Almindelig vil omkring 250 m3/h udsuget i en emhætte være tilstrækkelig. Det giver en hastighed på 3,45 m/sek hvis du nu bruger et ø160 rør (for at holde os til eurovent standarden). Bruger du kun et ø100 rør, hedder hastigheden pludselig 8,8 m/sek og så begynder man så småt at få modstand. Når man så samtidig ved at emhætte ventilatorer ikke er verdens stærkeste (og data'erne oftest er ligeså sandfærdige som bil-radio-fabrikanternes) så kan det nemt blive noget skidt. Hvad afslutter du iøvrigt med udvendig?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-07-07 18:37

Den elektriker fatter iøvrigt nada om luft kan jeg høre!

Kommentar
Fra : lofoto

Dato : 03-07-07 18:43

Men det kan altså lade sig gøre? Tænker på selve slangen......altså 10 cm. iden ene ende og 15cm i den anden?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-07-07 18:53

Det eneste der sker, er at du får nedsat ydelse altså mindre luft og dermed dårligere emopfangning. Og bruger du slange er det helt galt. Tryktabet i slange er sindsygt meget højere end i glatte stålkanaler. Og igen, ved tryktabstigning der er i anden potens begynder det pludselig at blive grimt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-07-07 19:27

der følger normalt en reduktionsmuffe med til en emhætte. et 100 mm rør er ret almindeligt så det kan du roligt anvende.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-07-07 20:26

Jada, bare vær obs på at du reducerer luftmængden.

PS

Højkvalitetsemhætter som f eks disse, har iøvrig ø200 tilslutning (314 cm2) eller 4 gang større friareal end en ø100.

I etage ejendomme hvor man anvender emhætter specielt for centraludsugning anvendes ø125 tilslutning. Men der har man også noget mere power i ventilatorerne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-07-07 20:38
Kommentar
Fra : lofoto

Dato : 03-07-07 22:48

Har simpelthen ikke mulighed for at ændre "hullets" diameter. Har været uden køkken i over et år!!!!! Er blevet brændt af så mange gange af diverse håndværkere med de dårligste undskyldninger.
Ved da nu efter dette køkkenprojekt at man bare skal sætte sig ind i ALT. Men egentlig sørgeligt at man ikke bare kan overlade det til professionelle. Det eneste der er blevet vellykket er de ting vi selv har lavet, så det er måske vejen frem. men helt ærligt hvor er jeg skuffet over specielt vores elektriker.....han har lavet så mange fejl som han bestemt ikke har travlt med at udbedre. Brænder os af uden at ringe....så er han syg...ringer ikke.....så har han været i byen....ringer ikke....jeg kunne blive ved.
Men tak for svarene.....lyder som om jeg skal have fat i en slange på 15 cm der så kan spændes ind omkring det 10 cm aftræk. Håber da virkelig det fungerer selvom det ikke er optimalt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-07-07 08:23

Hvis du kan komme afsted med det, så lav det som fast rør. Altså ventilationsrør, bøjninger mv. Så er ulykken behersket.

Hvad afsluttede du med udenfor? Der er det vigtig at du bruger noget der ingen modstand yder. De faste små plastikriste vil æde nogen kapacitet, hvorimod DUKA klapventiler er mindre slemme.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-07-07 17:32

Fik du det til at virke?

Kommentar
Fra : lofoto

Dato : 24-07-07 22:54

Fik en anden elektriker til at kigge på det......han var ved at dø af grin, og rystede bare på hovedet over den anden elektriker.
Men beholdte diameteren på 100mm. da det ville blive et alt for stort projekt at ændre det......suger sådan rimeligt.....kan ikke holde en Berlinger, men et par stykker papir klarer den......så....ja.....ok tilfreds.
Tak for svarene.