/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Cairn terrier vs katte
Fra : captn
Vist : 1297 gange
100 point
Dato : 03-07-07 17:21

Nedenstående indlæg skrev jeg for godt 2 måneder side, og fik dengang en række svar og forslag til afhjælpning af problemet. Prøvede adskillige af dem, men problemet er desværre ikke løst.
Det er stadigvæk det samme, så derfor prøver jeg endnu engang her, inden jeg sender hunden
til en hunde-psykolog.

Vi har et problem med vores 8 mdr. tæve og vores 2 ældre katte. Siden hun som lille hvalp kom til os, har hun domineret kattene, og har tvunget dem til at leve et liv i bord- og skabshøjde. Vi regnede egentligt med, at hun med tiden ville miste interessen for dem - men nej -
stadig forfølger hun dem rundt i huset. Det er meget forstyrrende for alle. Hun har ikke gjort dem fortræd, og jeg tror egentlig, at hun blot vil lege med dem. men det ser tit voldsomt ud, når hun løber efter dem, og kattene er meget utrygge ved det. Vi har dog aldrig observeret, at hun har bidt eller snappet efter dem, og hun giver dem også mulighed for at undslippe ved at springe op på et møbel eller lignende. Vi er derfor tvunget til, at lade hende sove alene i bryggerset, og kattene i en anden del del af huset, og vi lader aldrig dyrene være alene sammen. Vores gamle Cairn terrier sov sammen med kattene uden problemer. Jeg har søgt gennem en stor del at spørgsmål/svar forummet, men har ikke fundet noget, der kan løse vores problem.
mvh

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-07-07 17:29

du skal hver gang hunden gør antræk til at ville jagte kattene, aflede dens opmærksomhed.
og få den vendt den om mod dig og lykkedes det skal hunden have ros, det kan tage mer end 2 måneder før den er ude af den uvane den har fået.

du kunne sidste torsdag se i tv2 hvordan du afledte hunden fra en dårlig vane og det virker.
Hvis du er konsekvent. og hunden skal ikke være i møblerne, med mindre du har givet lov.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-07-07 18:27

Hvis det var min hund og mine katte, så ville jeg først og fremmest sørge for at hunden blev på gulvet, og kattene kunne færdes i de højere luftlag uden problemer.
Jeg har ikke selv kat, men jeg har set hvordan hunde og katte har levet sammen i andre hjem.

Det undrer mig noget, at kattene ikke siger fra? Er du sikker på, at det ikke er en leg? Hunde og katte kan GODT lege sammen..

Men jeg synes det er lidt svært at se problemet ud fra hvad du beskriver.
For hunden er en lille kortbenet Cairn terrier, og kattene er to. Og vant til hunde. Og de skulle da nok være i stand til både at sige fra og søge væk fra hunden.

Hvis du konsekvent opdrager hunden til at holde sig fra møblerne, så kan kattene jo altid søge beskyttelse dér..

At der er uro med en ung hund eller en hvalp, det skulle ikke komme bag på nogen. Men jo mere du laver med hunden, --lydighed, spor, apport, agility osv. -jo roligere en hund får du med tiden.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 03-07-07 18:48

Prøv og se den udsendelse som bevi54 henviser til. Du kan se den på Sputnik.dk

Du kan bare lades som om, at dine katte er den lyskegle, som hunden i udsendelsen er tosset med.
og så bruge samme metode som der bliver brugt i udsendelsen, til og vænne hunden der, af med og rende rundt efter lyskeglerr.

lykke til med projektet.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-07-07 19:09

du kan også læse lidt om det her.
http://blog.tv2.dk/irene.jarnved/entry117430.html
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : captn

Dato : 04-07-07 11:38

Jeg takker for jeres svar. En ting, som jeg ikke omtalte i mit indlæg er, at hunden er temmelig uopdragen - uden tvivl manglende indsats fra vores side - og at den f.eks. ikke kommer, når vi kalder hvis den har noget mere interessant for. I går - efter at jeg havde indsendt ovenstående - talte jeg med en "hunde-psykolog" fra DcH Danmark. Han lagde en handlingsplan for mig m.h.t.
prioriteringen af hundens opdragelse. Glem det med hund/kat problemet indtil videre, det ligger et par måneder ude i fremtiden, sagde han. Du skal først sørge for, at den kommer når du kalder, og der er der kun een måde - masser af specielt lækre godbidder. Den skal virkelig motiveres til at komme og til at lystre kommandoer. Det er de første brikker, der skal falde på plads. Han kom ind på adskillige andre ting i forbindelse med hundeopdragelse, som det vil blive for omfattende at gengive her. Alt i alt en meget positiv og lærerig samtale.
Jeg takker endnu engang for jeres svar, men som jeg nu har indset, er der ingen nemme genveje, når det gælder hundeopdragelse. En hund har et begrænset antal brikker, der åbenbart kun kan falde på plads i den rigtige rækkefølge.

mvh

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 04-07-07 11:48

Det var sørme godt, at du få styr på det lille væsen. Ja opdragelse i den rigtige rækkefølge er alfa omega.
Håber du får noget godt fra hånden i fremtiden. Og en lækker hund der lystre dig.
God fornøjelse.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 04-07-07 14:18

Ja det er ikke så heldigt, når den ene brik forstyrrer den anden.

Lykke til med det og godt hunde/katte liv til de firbenede og tobenede.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-07-07 14:53

DET lyder godt!
En ung hund SKAL have aktiviteter og "opdragelse" ("opdragelsen" skal være positive oplevelser og gode lege), --uanset størrelse. Ellers finder den selv på noget..
Men det lyder som om du og dine dyr er i gode hænder. Tillykke med det.

Det kan jo godt være ren og skær kedsomhed når hun farter rundt efter de katte..