/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Husvandværk
Fra : bennypop
Vist : 2812 gange
60 point
Dato : 03-07-07 16:44

Hej.

Jeg ville gerne lave et husvandværk til vandning af min have, men jeg ved ikke helt lige hvordan man skal lave det.... Håber der er en der kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-07-07 17:11

http://www.dbamott.dk/vand_link.htm her er en del viden om husvandværker.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-07-07 17:16

du skal jo allerførst have ety sted at pumpe vandet op fra. det kan gøres ved at grave ned til grundvandet, men de fleste steder er det for dybt til at det er realistisk. så kan du lave en boring. det er dyrt hvis du skal langt ned. men der findes "boremaskiner " til at sætte bag på en traktor. en sådan kan i de fleste tilfælde klare det. spørg på en maskinstation om de har en sådan. ellers kan de helt sikkert fortælle dig hvem der har.

Kommentar
Fra : morfar35

Dato : 03-07-07 17:18

hej bennypop,jeg har et selv,først skal du ha en beholder til opsamlihg af regnvandet,som du kan hente fra et nedløbsrør,der findes i byggemarkeder en speciel til nedløbsrøret,så skal du ha en lille vandpumpe findes hos h.nyborg og andre,så er det bare med at suge vandet op,der skal regnes med en masse slange almindelig tykkelse,mit fungerer virkeligt godt,men uha da hvor har vi fået rigeligt med vand nu,så det er kun nødvendig i lange tørke perioder,prisen for alt dette er rimelig ,så prøv det bare,jeg startede med en lille pumpe til sluttet en alm,boremasjine,go fornøjelse hilsen morfar35

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-07-07 17:28

Ja regnvand er en god løsning - i den her sommer! I en tørkeperiode er det bedst med en lille boring; men det kræver tilladelse.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-07-07 17:38

Nu var spørgsmålet vedrørende et husvandværk, så handler det jo ikke om regnvand, med mindre man har et meget stort underjordisk reservoir.

Ellers er der som valde påpeger ikke megen ide i at vande have med pumpe til regnvand.
Det er nemmere at lade Vorherre fordele det.
Den mængde man kahave i en almindelig regnvandstønde kan fordeles ved at løbe selv eller med en lille dykpumpe. Et vandværk er vildt overdreven.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-07-07 17:42

http://www.special-butikken.dk/site-box.cfm?SIID=1&COID=4376
Hvis du allerede har et vandresevare at suge fra, er det billigste måde at gøre det på et husvandværk som det linket henviser til. men det er billigere ved Jem & Fix eller ved Harald Nyborg, og så vidt jeg kan se er det det samme. Jeg har selv stillet et anlæg op efter dette konsept.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-07 01:31

Som det allerede er forklaret, det kan ikke betale sig, hvis du kun har en regnvands tønde, har du derimod adgang til en gammel brønd eller anden større vand mængde, så bliver det interessant med et lille husvandværk, og det kan købes billigt hos Harald Nyborg: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5893&n=10

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-07-07 12:27

Har du ikke fået besvaret dit spørgsmål? Hvad er der lige mere du vil vide?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 04-07-07 15:57

http://www.google.com/search?hl=da&rls=com.microsoft%3Ada%3AIE-SearchBox&q=regnvandsopsamling&lr=

der er over fem hundrede links når du finder noget godt giv det venligst videre.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-07-07 03:48

køb et færdigt vandværk; det er MEGET billigere og nemmere end at stykke det sammen. Mit seneste kostede 895 svenske kroner i "Gränsbygdens Köpcenter" 15 km VNV for Markaryd.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-07-07 07:42

Med det regn vi har ville jeg ikke investere i et sådant.