/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Celotex-beklædt værelse
Fra : M_Jensen01
Vist : 6889 gange
20 point
Dato : 02-07-07 19:02

Hej...

Har læst de andre indlæg om celotex, men synes ikke de passer 100%, til det spørgsmål jeg har.

Mine forældre har købt en gammel landejendom fra 1920'erne, og på det værelse jeg skal have er både vægge og loft beklædt med celotex. Det var meningen at jeg skulle have malet uden på tapetet men det boblede ud, og det viste sig at der sad 6 lag tapet. Hele herligheden kunne trækkes af i kvadratmeter-store flager.

Loftet er malet og jeg har tænkt mig bare at male det igen eftersom det er 30 år siden der sidst har været malet.

Nu skal jeg jeg så have gjort et eller andet ved væggene. Jeg har tænkt på miljø-væv el. lign. Spørgsmålet er så om man kan få sådan noget "brandspærrende" tapet og sætte op først? Jeg har hørt nogle snakke om det men ved ikke om det er rigtigt. Og er der ellers andre alternativer?...

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 30 point
Dato : 02-07-07 19:10

Celotex>>>>>>>>>>>>>>>>>>ud.

Når/hvis celutex brænder udvikles der giftige dampe.

Bør udskiftes evt. med gipsplader.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-07-07 19:10

Jeg ville rive det ned, sætte damp-spærre + gips op. Sparte, slibe, glasvæv maling

Kommentar
Fra : M_Jensen01

Dato : 02-07-07 19:14

Jeg er godt klar over at det er nummer 1. Men det er jo ikke lige den billigste metode. Og hvis jeg kun skal bo der i 5 år og værelset ikke skal bruges herefter er det måske lidt overilet.

Godkendelse af svar
Fra : M_Jensen01

Dato : 02-07-07 19:16

Tak for svaret e.c.

Kort og klart...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-07-07 19:18

Næh, dit liv kan ikke erstattes hvis du skulle hænde at omkomme. Gipsplader koster ikke alverden og er rimelig nemme at arbejde med. Du kan eventuelt spring glasvæven over, og så male med en strukturrulle. Under alle omstændigheder bør du rive cellutexen ned.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-07-07 19:26

- tak fordi du gør dig selv en tjeneste.

Gipsplader sættes på lister med afstand 40 cm. midt til midt.
Men snak lige med et byggemarked om hvad du ellers skal bruge.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-07-07 19:32

Cellotex i den bløde træfiberkvalitet, har aldrig været brandmæssigt lovligt som vægbeklædning i beboelse eller i dyrestalde. Men evt ok i en kartoffelkælder. Der var dog engang , mener før 1972, da der ingen regler var for landbrugsejendomme.

det udvikler ikke giftigere gasser end andet træbaseret materiale gør ved brand. Men det brænder så ekstremt hurtigt at det ikke er sikkert at man når at vågne og slippe levende ud.

fjern det skidt.
Det er formentlig sat op fordi der er revner i væggen bagved, fordi det var billigt, og fordi folk troede det var en god isolering.

Revnerne ordner du i stedet med polyfilla og glasvæv plus maling.

Kommentar
Fra : M_Jensen01

Dato : 07-07-07 20:41

På trods af de udmærkede anbefalinger jeg har fået herfra, har jeg valgt at alliere mig med to malere, hvorfra jeg fik at vide at man kunne sætte Rutex (savsmuldstapet) op.

Det er nu gjort, men dog efter en vis betænkningstid. Det viste sig dog at celotex-pladerne var tørre, og da de ikke står helt ud til ydervæggene er chancen for skimmelsvamp ikke særlig stor, og derfor valgte jeg denne billige løsning, selvom jeg er klar over at det ikke er den bedste.

Resultatet er blevet rigtig godt og værelset er nu klar til indflytning.

Tak for hjælpen, og selvom valget ikke faldt på jeres råd, gav det mig noget at tænke over.