/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Alle spørgsmål om havebassin
Fra : hiphurra
Vist : 851 gange
20 point
Dato : 01-07-07 19:34

Hej folkens, jeg er i gang med den helt store omgang i haven, og der skal bland andet også laves et have bassin. Det eneste er bare at jeg ikke ved noget som helt om dette emne, så jeg håber at i kan hjælpe mig. Jeg har forfattet nedenstående list i punktform for at gøre den relativ kort, hvor jeg mener jeg får spurgt om ca ALT, men jeg må hellere starte med at spørge; er der noget relavant dokumentation jeg burde starte med at læse, som måske kunne spare jeg have experter fra at skrive en mindre doctor afhandling om have bassiner ;)?

Jeg har også taget et par billeder af haven, og hvordan jeg regner med bassinet skal se ud. Er der nogen måde jeg kan gøre dem tilgængelige her inde?

Data om min have og mine ønsker:
* Skråningen stiger 1.7 meter på 2.8 meter, srkåningen ligger nord-syd, så den lave end ligger mod vest og den høje ende jo så med øst.
* Der skal være et lille bassin (ca 1x1.5m) oven for skråning, fra den skal der løbe en lille bæk ned til et større bassin (ca 2x4m).
* Der skal nok være 2 eller 3 knæk på bækken, måske et meget lille bassin i hver knæk (max 30cm).
* Min plan er at det store bassin skal ligge ca 70cm fra stien (nord for stien), og der skal formegenlig nok fyldes op med skærver mellem sti og bassin.
* På den anden side af bassin (altså den anden side end af stien) regner jeg med at lave en lille forhøjning, ca 30 cm, hvor i rør og andet teknik skal gemmes i.

Spørgsmål til udformning:
* Skal jeg ta højde for noget specielt mht brede og dybde?
* Stejle eller trappe formede sider?
* Skal der være en ende med lavt/varme vand?
* Hvor tyk skal gummi foliet være? Skal der støbes eller drænes under foliet?
* Jeg kan godt li en naturlig udformning, jeg er altså ikke til det med en række natursten placeret meget unaturlig rundt i kanten af bassinet. Kan jeg lave noget så det kommer til at ligne en klippe kant? Tænkte på at støbe i beton og stry med sand og nogle sten.

Spørgsmål om pumper:
* Er der en tommelfinger regel om en vand udskiftning faktor pr time?
* Kan man evt ændre ovennævnte faktor hvis man iltning vandet bedre, fx ved at lave større eller flere vandfald, eller flere forhindringer i bækken?
* Hvor meget vand skal der løbe i bækken? Jeg snakkede med en mand i et have center han sagde 10-15 m2 i timen, det syntes jeg lyder som meget.
* Kunne det være en ide med varierende vand strøm? fx med en lille pumpe der kører konstant og en stor der kun kører en gang i mellem
* Hvor meget strøm trækker en pumpe? Ved godt det afhænger af hvor meget vand der skal pumpes.
* Skal der være filter i pumpen eller extern filter? Hvad med UV, osmose eller andet?
* Står sådan en pumpe unden vandet eller ved siden af det hele med en slange ned i søen?
* Skal pumper tages ind om vinteren? Hvis ja, skal der så gøres andet for at ilte vandet?

Spørgsmål til vandet:
* Kan man beregner hvor vand der fordamper fra bassinet? overflade areal og strømmen mellem de to bassiner må være relevante faktorer.
* Kan man bruge regnvands opsamlet fra hustaget?

Spørgsmål til liv i bassinet:
* Hvilke og hvor mange fisk og planter?
* Skal der være nogle buske eller noget rundt om bassinet for at lave extra skygge?
* Skal der gøres noget specielt hvis man skal ha fiskene til at yngle?
* Jeg er en forkærlighed for salamandre, kan jeg lokke dem til mit bassin?
* Jeg har mange pindsvin og gråspurve i haven, kan de selv finde ud af ikke at falde i vandet?

Let af hvert:
* Lys under vandet, er det kun mig der syntes det kunne være sejt, eller er fiskene måske også en lille smule på min side?
* De der plexiglas søjler i havebassiner ser ret godt ud, lige bortset fra der altid er alger i dem. Kan man undgå der?
* Lavt bunde bække eller sten langs bækken?
* Jeg er også meget træt af at slå græs på skråninen, har i nogen ide til noget der kan stå og passe sig selv der?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-07-07 19:50

Du kan starte med at søge "HAVEDAM" på Google, og når du har været det pensum igennem kan du bare spørge om hvad du ikke ved.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-07-07 01:54

Billeder kan du uploade på denne side:

http://www.peecee.dk/

og så linke til billederne i tråden her

mvh dova

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 02-07-07 07:50

Ved ikke noget om havedam, kun at de fleste ikke ser særligt velholdte ud ! ! Tror at de er tidskrævende at passe, hvis de skal være pæne. Med hensyn til den skråning som du gerne vil være fri for at klippe græs på, så ville jeg overveje store flade sten, lagt som trappe med lav bunddække imellem. Evt. trædebregner. Der findes noget bunddække for enhver smag. Hvis du ikke er for sparsommelig med antallet skulle de kunne dække i løbet af en sæson. Held og lykke med dit projekt. Mvh. Annette