/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nye vindueskarme / bundstykker
Fra : MartinFr
Vist : 7272 gange
34 point
Dato : 01-07-07 19:01

Hej,

Jeg står og skal skifte 2 vindueskarme eller bundstykker vil nogen nok kalde det.

Umildbart står valget mellem marmor eller træ.
Er der nogen andre alternativer ? og er der nogen grund vedligeholdelses mæssigt at vælge det ene frem for det andet ?

Hvor får man karme af marmor henne? (Stenhugger?)
Kan de typisk skære efter mål på stedet eller er det bestillings varer?
Kan man eventuelt selv skære i marmor?
Hvad skal man forvente i pris ?

Jeg synes ikke jeg har været i stand til at finde nogen på internettet der sælger marmor og skære det ud.

Hvis jeg vælger at lave dem af træ er det nemmeste vel at købe en billige bordplade (eller andet?) og så save dem ud af det ?

Mvh

Martin

ps. havde desværre ikke flere point tilbage, men håber nogen vil svare alligevel.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-07-07 19:29

Mine vindueskarme (der hvor blomsterne står) er lavet af lakerede limtræsplader (hylder)
Hvis du vælger bøg som jeg gjorde - så skal de lakeres første gang på begge sider så snart du pakker dem ud af plastikomslaget - ellers slår de sig.
Der findes også stenplader som er lidt billigere end marmor.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 01-07-07 19:51

Citat
Hvor får man karme af marmor henne? (Stenhugger?)

Uden det skal lyde sarkastisk, men du kune prøve din LOKALE
GRAVHUGGER_ de har altid noget liggende, som du kan hente gratis.

Og spørger du pænt kan han sikkert lave det meget billigt.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 01-07-07 19:52

Hvis det skal poleres og tilskæres ALTSÅ

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 34 point
Dato : 01-07-07 20:05

Jeg har i vores udestue lavet bundstykker af granit, som jeg købte i Jem og Fix, det er nemt at skære i med en diamantskæreklinge (finkornet) på en vinkelsliber, - der hvor jeg skulle skære satte jeg maletape på, og dette var så også nemt at tegne skæresnittet på. Maletapen hjælper også med at styre værktøjet og hindrer at der går grater af i snittet. Skal du lave længere snit vil jeg anbefale at montere en form for lineal, til at holde skæreklingen imod for styr.
I stuen fik jeg tildannet marmorbundstykker ved en stenhugger (gravsten), det er selvfølgelig flot og dyrt, men det er også sart mod mærker efter vædsker (vin f.eks.)
Du kan også bruge andre naturmaterialer som f.eks skifer som kan forarbejdes på samme måde som granitten, og det bliver også pænt når det bliver efterbehandlet med mad- eller lindolie.
Jeg anbefaler dig at overveje granitten.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-07-07 20:10

der er mange muligheder for at lave pæne bundstykker. hvis de ikke skal sidde sammen med andre, altså i samme rum, kan du jo også lave dem i mursten som rulleskift, altså mursten på højkant.
du kan også få stenplader af den slags man bruger til bordplader. de bliver lavet i mål og er ikke så dyre som man umiddelbart skulle tro. men du kan jo også lade fantasien råde og lave noget der er anderledes. jeg har set en der havde lavet bundstykker af flade granitsten som var lagt i cement i en flot mosaik. det er næsten kun fantasi og pengepung der sætter grænserne.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 01-07-07 20:40

Du har kunnet købe sorte granitplader, jem&fix. Skær dem i mål med en lilli diamantklinge.

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 02-07-07 00:14

Er granit ikke dyrer end marmor ?

Skifer er selvfølgelig også en mulighed.

De 2 bundstykker sidder i hver deres rum.

Nogen der kender til en side hvor de f.eks har nogle priser og evt. nogle billeder så man kan danne sig et indtryk ?
Hælder mest til hvide eller brune bundstykker. Har lidt svært ved at vudere om sorte ville blive for markant i et ellers helt hvidt rum.

Stilkene: Hvad er dyrt ?

Kommentar
Fra : PS.BMW

Dato : 02-07-07 07:28

www.alicebutik.dk

Herlev Hovedgade 230

Jeg betalte kr. 587.50 for 2 vinduesplader. mocca creme 155 x 20 x 2 cm.

God betjening.

Mvh.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-07-07 10:26

Bundstykker til vindueskarm i marmor man skal høre meget før ørerne falder, siger et gammelt ordsprog, mon ikke du mener vinduesbænk eller vinduesplade , den som blomsterne står på, prøv at se indenfor her, og se efter vinduesbænke http://www.andresen.as/articlelist.35

Godkendelse af svar
Fra : MartinFr

Dato : 12-07-07 04:12

Tak for svaret stilkene.

Tjekkede pladerne i Jem og Fix samt Silvan som var fine. Men havde ikke meget mod på selv at skære dem ud, og da der skulle skæres af længden ville den heller ikke kunne blive poleret og få den samme kant på toppen.

Prøvede Alice butik hvor det skulle koste 818 kr for en standard plade skåret ud med et enkelt hak kun. Viste sig at de ikke kunne levere den ønskede type som standardplade så handlen blev derfor annulleret (eneste de kunne levere var Mocca creme).

Endte med at bestille en i Jylland (Give) til kun 500 kr i alt for plade, udskæring og polering.
Så % mæssigt var det noget af en besparelse ved at købe i Jylland frem for på Sjælland (røvere) :)

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-07-07 07:57

Ja, sådan er det med alt. - tak.