/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
digital antenne
Fra : anders_bak
Vist : 5903 gange
100 point
Dato : 01-07-07 16:44

Jeg skal til at invester i en ny antenne, og da jeg reelt kun ser de tv kanaler jeg kan modtage via digital signalet kan jeg jo lige så godt købe en digital antenne. planen er at den skal monteres på mit loft på skorstenen UNDER taget (bølge eternit). kravet er selvfølig et godt billed på tv'et, men derudover SKAL den kunne modtage signal til almindlige radioer, og gerne også DAB.

Er der nogen der har erfaringer med en god antenne de kan anbefale der opfylder dette eller har andre gode råd????

vil jeg evt. kunne få et væsentligt bedre signal ved at montere antennen udendørs (så kommer den til at sidde lavere) ??????

Er der en ide i at købe en rundstråleantenne så man ikke skal pejle sig ind på en sender, eller er det kun til campingvogne osv ????

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-07-07 16:53

Signalstyrken hos dig er afgørende for antennetype og størrelse
ev. med forstærker.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-07-07 17:07

Der er ikke god gennemgang i cementtagplader (bølge-eternit)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-07-07 17:31

har du en antenne nu så prøv at bruge den inden du går ud og invistere bruge selv den gamle dr antenne uden problemmer

det er din digital modtager der "omformer" signalet og ikke antennen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-07-07 17:31

Hvis signalstyrken er stor hos dig kan du bruge væsten hvad som helst til antenne for digitalt TV.

Det er noget vrøvl med digital antenne , antenner er og bliver ved med at være analoge.
Men signalerne kan være digitalt kodet ( moduleret).

Der skal altså ikke en særlig antenne til at se digitalt tv. den skal bare kunne modtage den frekvens, ( kanalnummer) som det sendes på i dit område.

Fine gamle antennesystemer kan være med filtre som blokerer andre end de gamle brugte frekvenser.Det var for at undgå forstyrrelser ved at modtage samme signal ad flere veje. disse filtre kan også blokere for frekvenserne til digitalt tv. filtrene skal bare fjernes. De sidder typisk i en lille plastkasse ved antennen. de kan være bygget sammen med en forstærker.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 02-07-07 16:54

Hej, anders-bak,

Alle dem der anbefaler dig en antenne uden at kende din bopæl er fuskere.
Det er nemlig umuligt at vide, hvad du har brug for uden at kende din bopæl.
Nogle steder kan du nøjes med en antenne i et scartstik bag på fjernsynet og andre steder skal du have en stor antenne op udendørs.
Se mere på www.digi-tv.dk, der kan du også se, hvor stærk den digitale sender er der, hvor du bor og det er det afgørende.

Med venlig hilsen
Michael Holm-Christensen
Aut. El-instalaltør

Kommentar
Fra : Arborist

Dato : 27-08-07 01:15

Rundstråle-antenne er vist mest til FM (radio - så længe dét varer). DAB skal vist have en anden antenne ? Husk er kan være forskel på hvordan din antenne skal vende (vandret/lodrat). Få hjælp på dr.dk. Min digitale modtager har "et meter", der viser modtagerstyrken. Dén vil jeg bruge næste gang jeg skal indstille antennen.

Jeg har købt den billigste (passive) antenne jeg kunne finde - jeg skulle selv samle nogle dimser - og den LIGGER oppe på loftet - under dobbelt-vinget cement-tegl. Der er vel 15-20 meter kabel - direkte ned til stuen - uden forstærker eller noget. Jeg bruger alm. gamle RF stik. Vi bor til et område med ret ringe modtagerforhold, men alligevel tager jeg fint de "gamle" kanaler DR/TV2. Jeg købte en digital-modtager på tilbud i Brugsen og koblede den på TV'et - den søgte selv efter kanalerne. Jeg har det flotteste billede på mit "gammel daws" TV. Jeg kan bestemt ikke klage.
Og så undgår jeg også fugleklatterne på taget ...