/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
AndersenMogensenUegteMadsen
Fra : svendgiversen
Vist : 1124 gange
300 point
Dato : 30-06-07 21:00

Jeg fandt min familie på nettet før der var kirkebøger der...
(hos mormonerne eller fjerne slægtninge, hvoraf flere nu er døde)

Når der nu ikke sker så meget her i agurketiden...
Er der så nogen der vil bekræfte, hvad jeg tror er rigtigt, med kirkebogs oplysninger?

Den lette: Min fars familie fra Skals...
Min far Laurits Giversen Andersen er født i Skals 1899,
Med far Niels Andersen født 1865 og min farmor Mette Marie Sørensen født 4 sept 1863..
Hvem finder deres dåb, ægteskab og begravelser... alle i Skals sogn.

Den middel svære:
Min mor Elvira Mogensen er født i Baandrup, Simested sogn, 1812
Med far, min morfar, Lars Mogensen 1879-1951...
Hvem finder hans dåb, ægteskab og begravelse... alle i Simested sogn.

Den svære:
Ingen talte om det i min barndom, men jeg mener at have fundet min mormor som uægte barn:
(Niels)Signe Marie Madsen født 1882 i Guldager ved Simested af Else Kirstine Nielsdatter...
Med fader? min formodede oldefar Poul Madsen?? 1857-1919.???
Hvem kan se hvordan min mormors fødsel og dåb fremgår af Kirkebøgerne fra Simested????

Mens det regner af... Svend

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 300 point
Dato : 30-06-07 22:43

Sidste opslag er jo både nemt at finde og nemt at læse:

Simested, Rinds, Viborg 1870-1891 opslag 85
Citat
Nr. 18
Født 3 Oktober
Nielsine Marie Madsen
Døbt i Kirken d. 19 November
Ugifte Else Kirstine Nielsen i Guldager og udlagt Barnefader Ungkarl Poul Madsen tjenende i Guldager
Vidner/faddere:
Pigen Mette Marie Pedersen i Guldager og Ane Sofie Madsen af Gislum, Husmand Christen Rasmussen i Korsø, Gaardmand Sørewn Uldbjerg i Guldager, Ungkarl Søren Madsen af Thisted.
Anmærk:
Moderen er 26 Aar havde haft ophold i Guldager 10 maanedersdagen før Nedkomsten.

Du snyderdig selv ved ikke at selv at slå det op og læse det selv.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 30-06-07 22:59

Simested, Rinds, Viborg 1870-1891 opslag 25

Citat
Født 28 August
Lars Christian Mogensen
Døbt i Kirken d. 16. November
Gaardmand Jakob Mogensen og Hustru Jensine Jensen i Thorup
Vidner/faddere:
Gaardmand Niels Christian Andersens Kone i Thorup og Ghm. Lars Jensens Kone i Baandrup, Gmd. Lars Jensen i Baandrup, Gmd. Mogens Jakobsen i Simested og Husmand Christen Svendsen i Thorup
Anmærk:
Konen er 22 Aar Introduceret d. 21 September.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 30-06-07 23:10

Niels Andersen født 16 november 1865
opslag 15 1865 nr. 1
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 30-06-07 23:10

glemte det er i Skals Rinds Viborg Skals 1860 1869

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 30-06-07 23:22

Skals, Rinds, Viborg 1860-1869 opslag 15

Citat
11.
Født d. 16 November
Niels Andersen
Døbt i Kirken 1ste Januar 1866
Gaardmand Anders Nielsen i Skals og Hustru Ane Pedersdatter 35 1/4 Aar. gl.

Vidner/faddere:
Gaardmand Søren Olesens Hustru i Pederstrup Kirsten Marie Jacobsdatter og GaardmandNiels Laustsen Gades Hustru paa Skals Mark Ane Kirstine Pedersdatter, Gaardmand Niels Andersen i Skals, Kjeld Christensen i Kølsen og Peder Jørgensen i Skals

Moderen introduceret 26de December.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 30-06-07 23:23

Ups, jeg så ikke at Senta havde været der. Undskyld!

Kommentar
Fra : senta

Dato : 30-06-07 23:24

Skals Rinds Viborg Skals 1870 1887
Niels Andersen konfir... 1880 opslag 106 nr. 3
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 30-06-07 23:29

Skals Rinds Viborg Skals 1870 1887

Mette Marie Sørensen konf ... 1877
opslag 122 nr.2
nederst.
du må selv tyde resten
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 30-06-07 23:31

hej svend giversen
du må selv tyde det
præceptor skrev
Du snyder dig selv ved ikke at selv at slå det op og læse det selv

senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-07-07 16:38

Jeg forsøgte at svare i morges, men noget gik galt...

Tak til præceptor, også for private mails...
Også tak til senta, der nu også behersker de nye værktøjer.

Jeg overvejer en anden netforbindelse med ubegrænset forbrug.
Og ja, jeg må til at bruge arkivalier online...

Selv om der ikke var egentlige fejl i mine gamle slægtsdata giver bl.a. fadderne nye oplysninger:
Eksempelvis gik min farfars navn Niels Andersen og hans far Anders Nielsen igen flere gange.
Men vi er altid blevet kaldt Giversen; nu ser jeg Giversen slægtninge blandt fadderne...

Et sidste spørgsmål lidt uden for emnet: Hvordan får man kopi af kirkebogsoplysningerne
(helst de håndskrevne) ind i et moderne slægt program?

Fortsat God Søndag Svend

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 01-07-07 16:59

Prøv engang at søge KIP FT for Skals 1880 og se om du kan finde disse personer der:

1880 Skals Mark, Skals Sogn Opslag 18

Citat
4. 1 Gaard Villekold
1. 26, Søren Nielsen, M, 41, G, Lutheran, her i Sognet, Husfader Gaardejer Amtsraadsmedlem
27, Kjirsten Thomasen, K, 47, G, Lutheran, do, hans Kone
28, Gjestin Elsemarie Sørensen, K, 18, U, Lutheran, do, deres Børn
29, Mette Marie Sørensen, K, 16, U, Lutheran, do, deres Børn
30, Nielsine Petrine Sørensen, K, 12, U, Lutheran, do, deres Børn
31, Marie Kjerstine Sørensen, K, 10, U, Lutheran, do, deres Børn
33 Johanne Jensine Sørensen, K, 8, U, Lutheran, do, deres Børn
34, Niels Sørensen, M, 4, U, Lutheran, do, deres Børn
35, Jens Pedersen, M, 15, U, Tjenestefolk
36, Niels Kristensen, M, 24, U Tjenestefolk

læg iøvrigt mærke til at der er sprunget et nummer over i rækken

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 01-07-07 17:17

svendgiversen:
Citat
Et sidste spørgsmål lidt uden for emnet: Hvordan får man kopi af kirkebogsoplysningerne
(helst de håndskrevne) ind i et moderne slægt program?

Selve oplysningerne må du jo tyde og indtaste manuelt i dit program. Hvis du derudover vil have et aftryk af selve det håndskrevne, så er det jo et spørgsmål blot at lægge det ind som et billede.

Et billede kan du f.eks få, ved at tage en kopi. På AO findes f.eks. Gem Som, som tillader dig at gemme det aktuelle billede i TIF format, og derefter er det blot et spørgsmål om at tage det ind i et passende billedbehandlingsprogram og lave et passende udsnit samt vælge en passende størrelse og komprimeringsgrad samt gemmeformat (JPG eller GIF).

Jeg foretrækker at bruge en lidt ældre version af PsP = Paint Shop Pro.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-07-07 17:43

Vi har masser af materiale om Nielsen Sørensen familien fra Villekold.

En af døttrene blev gift med Kromanden i Skals og senere, i andet ægteskab,
med kromanden Worsøe; også en kendt slægtsforsker familie.
Iøvrigt anden gang vi havde kroen i Skals; gæstGiverens sønner, deraf måske navnet?

Det var ikke hensigten at gentage flere års forskning, kun at supplere, få bekræftet eller justere,
via de nye muligheder med kirkebøger tilgængelige på nettet.
Og som nævnt giver især fadderne nye oplysninger... Svend

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 01-07-07 18:08

svendgiversen:
Citat
Det var ikke hensigten at gentage flere års forskning

Nej, nej - men jeg har jo også en agenda med at påvise svaghederne ved de nemme løsninger, hvor man er fuldkommen afhængig af arbejde andre har lavet. Selvgjort er ofte velgjort - også når det drejer sig om slægtsforskning.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-07-07 22:10

Tak for svaret præceptor.

Også tak for de gode råd, Svend