/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Vaske silkekjole...
Fra : 888
Vist : 2161 gange
200 point
Dato : 30-06-07 18:42

Har købt en silke kjole med en underkjole i polyester. Vil gerne vaske den inden jeg skal bruge den første gang, men der står den skal renses. Er ikke særlig vild med renserier (er bange for den bliver misfarvet) så kan jeg evt. selv håndvaske den i specielt vaskepulver? Kan den mon tåle det??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-06-07 18:44

hvis der står den skal renses - dry celan - så skal den - ellers risikerer du det hele bliver ret morsomt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-06-07 19:24

Hvis jeg var dig, så ville jeg tage den på som ny.

Du kan ikke vide, hvordan den kommer til at se ud efter en behandling af den ene eller anden art.

Men vaske den, ville jeg ikke gøre.

Kommentar
Fra : join

Dato : 30-06-07 19:36

Silke kan saktens vaskes (det kan poly. også, men det ved vi jo godt! ikke?).

Til vask af silke bruger du ULD-VASKE-MIDDEL, det er en sæbe uden enzymer (modsat almindeligt vaskepulver, der er tilsat enzymer). Alternativt kan en hårchampoo uden tilsætning af alt mulig nams også bruges. Hvis du vasker i håndvarm temperatur får du ikke de store problemer. Problemer kan opstå ved temperatur-chock, hurtig varme, hurtig kulde.

(Hvis temperatur øges langsomt, kan man saktens koge silke, temperaturen skal så aftage tilsvarende langsomt, som f.eks. ved at gryden tages af komfuret og får lov til at stå indtil det selv har afkølet - men det er en anden historie - som man gør brug af når man f.eks. indfarver silke).

Regulært problem ved at vaske silke kan være, at de farver der er brugt ved indfarvningen ikke er ordentligt fixeret, hvorfor de ved vask vil løbe sammen, altså at farverne smitter af på sig selv. Ved ensfarvet stof vil man opleve at stoffet bliver lidt blegere.

Strygning skal man jo også gøre når silke har været vasket... Hvis der er indsat vliseline, skuldervat og lignende kan det give en hel del bøvl.

Ellers kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle kunne vaske. Renserier er i øvrigt noget frygteligt miljø-svineri og dyrt.

Håber at du kan bruge mit indlæg - dog på eget ansvar

hilsen
join

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 30-06-07 19:49

Probelmet kan være at farverne ikke er helt fixerede, er det en ensfarvet kjole skulle dette slet ikke give problemer, for så giver det ikke misfarvninger. Står der noget om hvilken slags farve det er?

Hvis det er en reaktiv farve så kan du for en sikkerheds skyld dampe stoffet, i en saftkoger, men pak det ind så det ikke bliver vådt. Damp det ca 30 min.

Jeg vil mene du godt kan vaske den i hånden, silke kan tåle at blive vasket og det kan nylonstoffet også. Prøv at se hvordan farven reagere på et oplæg på bagsiden. Hvis firmaet ikke ved hvilken farve der er brugt så sikre de sig for eventuel skyld.

Jeg har selv vasket et tørklæde fra indien, dvs. at det ikke er mulilgt at finde ud af hvilken slags farve det er brugt. Farven smitter af hver gang jeg vasker det, men det har ikke nogen betydning for de andre farver. Det vil sige at farven er fixeret og det er overskudfarve.

Men der skulle altså ikke være nogen fare for at den bliver misfarvet ved rensning.

Mvh Rosalill