/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Leje eller køb af "hund"
Fra : nollerik
Vist : 2102 gange
100 point
Dato : 29-06-07 00:23

Jeg skal have flyttet et stort og tungt skab og søger en "hund" som den flyttefirmaerne anvender. Nogle ideer til hvor man kan få fat i sådan en tingest - helst køb.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-06-07 00:53

byggemarkeder for eks

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 29-06-07 01:39

Jeg ved ikke hvad det er for en 'hund' du taler om?

Jeg ved at min far, som var flyttemand, brugte en gjord til de særligt tunge ting som store skabe og f.eks. klaverer.

Held og lykke med det.
Vh Dorthe

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 29-06-07 01:40

Sorry - en gjord kan købes i byggemarkeder

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-06-07 01:42

vil.du en "hund" er et træ/eller metalplade med fire hjul

kan man forresten selv lave temmelig nemt og billigt !!!

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 29-06-07 05:37

har for nyligt set at jemogfix har dem til 50,00 kr , så det kan ikke betale sig at lave den selv

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-06-07 06:43

Du kan lave den selv. Tag en træplade i størrelsen ca. 45/50 cm x 75/80 cm køb fire hjul og skru disse fast under pladen, og du er kørende. Vi kalder det nu en mus her hos os.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 29-06-07 07:25

Vi kalder det også en hund, husk at hjulene skal være svingbare, tror også at det er lettere at bygge den selv. så får den også præsis den størrelse du har brug for. God arbejdslyst. Mvh. Annette

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 29-06-07 09:46

Jeg prøver lige JEM & FIX senere i dag!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-06-07 17:52

nåeh... Jeg har flyttet tunge ting (vaskemaskine, egetræs-reol, garderobeskab) ved hjælp af et gammelt TV-bord med hjul...
Kik dig omkring. Måske har du allerede noget, der kan bruges...

Kommentar
Fra : Arborist

Dato : 28-08-07 08:39

Jeg bruger mit gamle skateboard. Der kan står 3-4 flyttekasser på af gangen, og så kan det "tilte" når man skal dreje om hjørner.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-08-07 13:21

---Håber da, at du har fået flyttet skabet, nollerik...

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 28-08-07 23:29

Ikke endnu.
Jem & Fix har ikke noget,der kan bruges. Der er yderligere den komplikation, at der kun er ca 7 cm frihøjde fra gulv til skabets underkant. Skabet vejer omkring 150 kg, og jeg har endnu ikke set hjul, der kan klare den belastning. Jeg er stadig åben for gode forslag.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-08-07 12:36

Jeg ved ikke rigtig hvorfor du mener, at den frihøjde på 7 cm har nogen betydning?
Mange ting HAR slet ikke nogen frihøjde...

Du skal vel ikke kunne KØRE "hunden" ind under skabet?
Når jeg flytter en tung ting så vipper jeg den, og mens jeg holder den vippet, --evt. mens den læner sig op af en væg-- så hiver jeg "hunden" hen med en ledig fod.. Og så vipper jeg skabet, --eller hvad det kunne være-- ned på "hunden"..

Og i mit tilfælde har jeg altså brugt et udtjent TV-bord som "hund".....
Sidst flyttede jeg vaskemaskine for en nabo på det gamle TV-bord. Vaskemaskinen stod udenfor og skulle op over et stentrin og en dørtærskel...
Selvfølgelig er hjulene ikke beregnet til det, men de holdt da alligevel..

HVIS du vil have en "hund" som kan klare rigtig tunge ting, så køber du da bare hjul nok til at det ikke er noget problem.
Du kunne f.eks. tage en træplade med nogenlunde sammen mål som dit skabs bund. På den sætter du så f.eks. 8 hjul. Så skal hver hjul ikke engang kunne klare 25 kg. Det skulle da nok være til at få fat i...