/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Installation af autoradio
Fra : Sindbad
Vist : 2399 gange
20 point
Dato : 28-06-07 22:03

Jeg har i dag forsøgt at installere en ny autoradio i båden. I første omgang
fik jeg fejlforbundet den (gad ikke læse manualen, og gik ud fra, at rød
skulle til + og sort til jord), med det resultat, at sikringerne brændte af.
Det viste sig, at den røde skal til "Ignition switch" (tændingsnøglen i den
bil, den er tiltænkt), mens pink skal til +.
Nu har jeg forbundet den rigtigt, men radioen kan ikke tændes. Den får dog strøm, for
der blinker en rød lampe. Jeg forestiller mig, at jeg er nødt til at
forbinde den røde ledning til + igen, så den "tror", at tændingen er sat til, men
tøver lidt, da sikringerne jo brændte af i første forsøg. Men da var den
pink (som åbenbart er hovedstrømledningen med en 5 A sikring, mens den røde
kun har en 0,5 A sikring) jo heller ikke forbundet.

Er der nogen, som har erfaringer udi installation af en landkrabberadio i
båd?

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-06-07 22:53

Du skal have power på ignition switch for at skidtet duer.

Hvilken sikring sprang?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-06-07 22:58

Da vi havde båd og skulle tilslutte en autoradio, satte vi begge ledninger til + (ikke den sorte, den er til minus), fordi det var irriterende, hvis man skulle sætte tænding på, hver gang man ville høre radio. Det fungerede udmærket.

Kommentar
Fra : Sindbad

Dato : 28-06-07 22:59

Det var mærkeligt nok både 0,5 A sikringen på ledningen (den røde) og 5 A sikringen på sikringstavlen. Måske fordi, den trak al strømmen igennem en forkert ledning? Det skulle jo have været både pink og rød til + eller...?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-06-07 23:10

Hvis pink er plus skal den have power. Sort er minus og skal til minus (stel). Ignition (rød) sætter du sammen med pink.

Men husk at slukke radioen når du ikke lytter eller guffer den alt dit batteri!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-06-07 23:10

Den ledning med 0,5 amp skal til plus konstant for at holde indstillingerne.
Den ledning med 5 amp er til at forsyne med strøm til forstærker og stat af radio.
Den bør ikke kunne trække strøm i den forkerte ledning. Den vende vel rigtigt rød til +

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-06-07 23:15

Sludder EC. Pink er mærket + og får den power konstant husker radioen det hele. Når der så sættes power på rød (ignition) tænder radioen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-06-07 00:58

Fejlen kunne være at den sorte ikke er til stel , men f. eks en højtalerledning.

Det er ret dumt ikke at gå frem efter installationsanvisningen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-06-07 11:57

OK - sludder.