/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvorfor boller min hund.....
Fra : MeLViS
Vist : 11673 gange
100 point
Dato : 28-06-07 18:53

..... sin dyne så utrolig meget hver dag.. Det er sjovt nok at se på de første 2min.. men hun kan gøre det 30min en hel aften.

1½ gammel labrador tæve.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-06-07 18:54

Løbetid

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-06-07 19:01

Kedsomhed - kløe i ? - måske analkirtlerne.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 28-06-07 19:21

fra vænd den med det, hver gang du ser det må du lave en anden aktivitet med den, på længere sigt vil den så holde op, det er korrekt nok at denne adfærd er udtryk for en løbetid på vej, men det skal stoppes med anden beskæftigelse.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-06-07 02:42

Vores hvalp har gjort sådan siden hun var otte uger, så jeg tror ikke, det er fordi der er en løbetid på vej. Selv midt mens vi leger med hende, kan hun pludselig stoppe op og "gumpe" sit tæppe som gjaldt det livet. På mig virker det som om det er overskydende engergi, for hun gør det som regel, når hun bliver meget ivrig - eller keder sig. Det er meget i perioder, hun gør det. Hun gjorde det meget lige da vi havde fået hende, så var det ikke så slemt et stykke tid, og nu gør hun det igen. Men hun er så meget nem at stoppe. Vi siger bare "nej".

Det er KUN bløde ting, hun "gumper" i, såsom hendes tæpper eller vores dyner. Andre ting har slet ingen interesse.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Feilx

Dato : 29-06-07 06:44

Har selv en cocker spaniel på 20 mdr, og han begyndte allerede at "bolle" da han var 8 uger gammel, så jeg købte en bamse der passede i størrelsen til ham (et såkaldt bolledyr). Det er da også meget bedre at de bruger f.eks en dyne, end at de hopper op ad arme og ben på os mennesker. Jeg tror det er en naturlig ting for hunde.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-06-07 06:46

Det kan også være udtryk for dominans. Det kan observeres i hundeflokke.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 29-06-07 08:02

Det er i den grad dominans, som qfha skriver.

Du bør stoppe hende HVER gang du ser det.

Måske det lyder barskt, men hunden bør være nederst i herakiet. Ikke engang et tøjdyr eller en dyne bør den dominere.

Citat
Når vi taler lederskab, så skal vi huske på, at enhver hund vil forsøge at få så høj en status i flokken som muligt. Selv hunde, som ville være typiske underhunde i en vild hundeflok, vil forsøge at tage magten i en familie, hvis de får muligheden for det. Derfor er det vigtigt at du altid viser hunden at den er nederst i familiens hierarki.

Du kan læse meget mere om psykologi, lederskab og meget mere godt her.

http://www.problemhunden.dk/

Kommentar
Fra : hundelene

Dato : 29-06-07 09:46

Der er så mange meninger om dominans hos hunde. -En varm kartoffel, som kan give store diskussioner.
Prøv engang, at læse noget af Anders Hallgren, som er den førende indenfor hundepsykologi efter min mening, bogen "Alfasyndromet" giver virkelig stof til eftertanke og er baseret på den nyeste forskning med ulve.
Dominans bliver brugt i flæng og ofte bliver vores hunde helt misforstået.

Bliver din hund aktiveret nok ? Måske kan det også være et udtryk for, at din hund´s "energiventil" skal have afledt et tryk.
Sporarbejde er rigtig godt til din type hund, og noget som vil gøre den godt træt fysisk og mentalt.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-06-07 13:45

Min hund bliver i allerhøjeste grad aktiveret nok. Vi træner lydighed og laver spor og hun bliver luftet med aktiviteter ca. 3 timer om dagen. Hun er 5 år.

ALLIGEVEL kan hun komme hjem fra en lang og dejlig tur og drøne lige ind til yndlingshynden og give den en omgang. Ikke særlig lang tid, men næsten hver dag.

Jeg ved ikke, hvad det betyder. Og jeg er også ligeglad. Hun har gjort det siden hun var hvalp, og det er hendes egen hynde. Hun er IKKE dominant, -bor alene sammen med mig, og jeg er en stærk leder som hun ikke forsøger at udfordre.
Det generer mig ikke. Hvis det generede mig, kunne jeg sikkert hurtigt vænne hende af med det, men jeg kan ikke se formålet.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 29-06-07 13:58

Du kunne i går se i fjensynet hvordan man kunne aflede den fra det.
Så hvis du vil af med vanen må du pille den ud af dynen.
Distraher den og når den går væk roser du den.
Det kan tage 2 måneder for du har fået et tilfredstillende resultat.
Hver gang den hopper i dynen skal du aflede den til at gå væk og når den er væk ros den.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 05-07-07 22:50

Lederskab eller retter manglende posiktivt lederskab. Vores hunde er direkte nedavlet fra ulven, og i ulveflokken er det kun flokkens fører hun og føre han der yngler.
De hund er i balade alderen, og er ved og prøve grænser af.
Nogle simpele lederskabs øvelser er:
Hunden skal altid gå sidst ude og ind af døren, og den skal først sidde inden den får lov, at gå.
Hunden skal have sin madskål 2 gange 15 min, og den skal sidde før den får lov, at spise.

Jeg ved disse ting hjælper, da jeg er hundetræner

Skriv hvis der er mere du gerne vil vide om posiktivt lederskab

Kommentar
Fra : wynonna

Dato : 19-07-07 20:35

min hund (en fox terrier på 2 år), begynder netop at parre ting, når hund er færdig med at spise. Hun kan også finde på at parre min mor's hunhund, ved min hund tror jeg det er fordi hun vil lege.
for de regler grampro skriver har min hund ikke hørt om, jeg har prøvet dem og overholder dem hverdag, DET HJÆLPER IKKE!

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 20-07-07 06:53

Prøv og læg mærke til hvad der er skrevet i nogle af indlæggene.

Det er gerne når hunden er mest aktiv, efter en dejlig gåtur, midt i en leg osv. at hunden begynder på sit bolleri.

Hunden gør det når "flokken" er aktiv, i håbet om at førehunden ikke lige opdager hvad den har gang i. På den måde kan den langsomt overtage de der er under den og arbejde sig op til det endelige opgør med førehunden.

Det er tegn på dominans.

Sigurd gør det også, ofte når han er helt oppe på mærkerne, han bliver i den grad også stimuleret hver dag.

Stimulation og ros giver selvtillid til hunden, den får så meget selvtillid, at den tror den kan erobre hele verden,............... ved og bolle sig til det.......

Kommentar
Fra : gulfi

Dato : 01-09-07 16:47

Jeg har en svensk/dansk gårdhund på 2½ , hun gør det også. hun har en stor plys and der bliver rusket ,rystet og bollet, især hvis hun har spist eller været ude. Jeg tror hun har brug for at have noget hun kan dominere så lad hende dog.

Kommentar
Fra : wynonna

Dato : 03-09-07 20:11

min hund er stoppet efter jeg er begyndt at ignorere hende, stillede spørgsmålet til en hundeekspert på nettet, som gav mig det råd fjern de ting hunden parre hvis det er ben læg dem fladt ikke råbe af hunden. det har hjulpet ved mig

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 21-09-07 12:02

Nej nej, det er hverken løbetid kedsomhed eller andet, det er dominans.
I en ulveflok er det kun førulven og den mage som får hvalpe, og de hund er lige i den alder nu hvor den har fundet ude af der er noget som hedder rangorden, og den leder efter sin plads.
Så for at komme problemer i forkøbet, skal du lave posiktiv lederskabs øvelser med hende.
Når den skal spise får den efter menneskerne, når den skal ud og luftes, så går den sidst ud og ind af døren, det vil siges den skal sidde, også siger du vær så god at komme. Dette gøres bedst med godbidder, hvor du belønner hende for, at vente.
Samt ned af sofaen, og ud af sengen. Prøv og læs lidt om ulve adfær, ca 75 % af din hund har ulveinstinker og sinaler.

Vi er nød til at snakke hundens sprog, da det er os der har valgt, at vi vil have hund, og hunden kan ikke lærer vores sprog.
Husk din hund skal have ros og ris inden der er gået 3 sek, for ellers er hundens hjerne videre, også ved den ikke hvad den bliver rost for, og du fortæller din hund: Godt gamle ven gør som det passer dig, jeg er kune en fodermaskine, og lederskabet bliver rykket over til hunden.

God fornøjelse med dig hund, jeg håber du kunne bruge dette til noget. Da jeg var hundetræner trænte jeg kun hunde efter klik træning, da det giver de gladeste og mest lydige hund, for selv om du ikke kan nå dem fysisk, kan du nå deres maver.
Og skal jeg lære noget nyt vil jeg endeligt kun lære det i et trykt og venligt atmosfære, jeg vil ike have skældud, når jeg ikke ved hvad det er jeg ikke gør rigtigt, og en hund vil gøre alt for, at holde sin herre glad, og derfor tror jeg ikke på en hund stå og tænker nu gør jeg det her forkert kun for at drille