/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Figen & vindrue
Fra : ibea
Vist : 2038 gange
300 point
Dato : 28-06-07 15:31

Hej alle.
Nu mangler jeg hjælp fra en sagkyndig person.... meget gerne en gartner.
1. Jeg har i min have et gammelt figentræ, som står plantet op ad en sydvendt mur. Det gror
som bare pokker, men det ved åbenbart ikke, hvorfor det er blevet plantet for ca 10 år siden.
Det vil kun belemre mig med flotte blade, så jeg kunne såmænd forsyne hele gaden med "Eva
kostume". Stammen er ca 10-15cm tyk og i al den tid jeg har haft det, har det kun givet 5
figner, og de faldt af inden de var modne... Øv....Øv...
Jeg bor lige i nærheden af en botanisk have. Her har man en figen på ca 1 meter og den er
max 3 år gammel (tænk jer den er spækfyldt med denne dejlige frugt) og nu kommer mit
spørgsmål: Kan det lade sig gøre at pode (og hvilken metode) nogle skud fra en anden figen
over på min gamle enorme tykke stamme?????? Så kan jeg måske få figner til næste år.
Bedste podningstidspunkt vil jeg gerne have oplyst. Mit figentræ er ca 4 meter højt, og da
vores have er lille, har det ind imellem været nødvendigt, at skære det tilbage.
2. Op ad samme sydvendte mur havde jeg også en vindrue (hvid) som også var ca 10 år gammel
men den har kun givet 3 små klaser druer, selv om den er blevet beskåret at professionelle.
Nu vil jeg bede jer fortælle mig: Hvilken druesort skal jeg plante nu. Jeg forlanger ikke, at jeg
kan starte et vinfirma, men lidt mere end 5 klaser kunne jeg godt ønske mig......
Om det er hvide (gerne søde) eller blå druer.... er ligegyldigt... (men helst den druetype, som
giver mest). Jeg vil gerne oplyse, at min lille have bliver passet i hoved & r..)
Må jeg nu få nogle rigtig gode svar fra panelet.
Hilsen Ibea.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-06-07 15:55

Ja pode på din figen kan du jo nok - men ikke på den tykke stamme - ja der findes en podemetode der KAN anvendes. - Men du kan pode på grene der er indtil en fingers tykkelse.
http://www.skovudstyr.dk/Podning.2736.aspx
http://www.de-gamle-sorter.dk/podning.htm

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 310 point
Dato : 28-06-07 16:26

Flere metoder: http://www.traetop.dk/podning.html
http://www.life.ku.dk/
http://www.westergaards.dk/sale-dk.html

Du kan da også vælge at beholde din fige og plante en anden! hvis du har plads.
Apropo det med Evakostumet: Jeg hørte en dame udbryde da hun så en figenplante for første gang: "Gud - er bladene ikke større!"
Vin: Der er mange muligheder: http://www.frugtogprydtraeklubben.dk/reklamema/folder1/Sortsvalget1.html
http://www.domainesouth.dk/nye_vinsorter.htm
http://www.lundhede.com/vinplanter.htm

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-06-07 16:50

Det at din figen ikke vil danne frugter, kan skyldes at podnilngen er mislykkedes - Det er ikke let at se nu, den er blevet så stor - så er det et "vildskud" - selve grundstammen - der har taget magten. Den kan blive meget flot; Men det er tvivlsomt om der kommer frugt. Overvej at få en fagmand til at pode den, med forskellige figensorter måske - jeg er ikke sikker på om der findes ret mange figensorter i Danmark.

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 28-06-07 19:01

Hej Valde.
Tak for dine gode svar.- Mit figentræ er lidt specielt.... Bladene på dette kan dække selv
den allerstøste ....... (Eva). Jeg skrev, at jeg kunne forsyne hele gaden med Evablade og
det er ikke engang løgn. Jeg bor på 235 og der er endnu flere tilbage - ja selv dem på den
modsatte side kan jeg forsyne.....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-06-07 19:38

Nå jamen sådan en har jeg aldrig set Altså med så store blade

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 28-06-07 20:16

Hej Valde.
Herligt med lidt grin... spas... og sjov.
Det kunne måske være, at vi fik en rigtig gartner i tale.
Men indtil videre: Tusind tak for dine gode svar... godt vi har kan?du.
Jeg vender tilbage..
Hilsen og god week-end. Ibea
(Du er måske gartner?) Jeg tvivler slet ikke på din kompetance...Du har ledt mig på sporet
.... væk fra de store Evablade.......Nu skal vi have fat i de spiselige......

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-06-07 20:23

Nej er ikke gartner. Kun hobby. men jeg har samlet nogen erfaring gennem mange år. podning har jeg nogen erfaring med, men kun fra æbler, pærer og blommer. god weekend.

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 28-06-07 21:09

Hej Valde.
Vil det sige:, at du aldrig har podet en "EVA" - nej nu må vi af hensyn til andre læsere
vist stoppe
Hilsen og stadigvæk en megastor week-end
Ibea

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 28-06-07 21:28

Hej Valde.
Undskyld min grove måde at være på.
Du har hjulpet mig meget, meget langt hen af vejen til (hvor der gror figner på træerne -
selv på de gamle - lade os nu komme af med alle bladene) og så må jeg ud at prøve, om
jeg kan pode, hvis det ikke lykkes,..... ja så må jeg gå ud og drukne mig i, en forhåbentligt,
megetgivende vinplante.......
Hilsen..... masser..... fra Ibea

Godkendelse af svar
Fra : ibea

Dato : 28-06-07 21:31

Tak for svaret valde..
Det var bare perfekt......

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-06-07 21:52

Jeg kan da godt lide at pode - og sludre! ;.)
Held og lykke med det hele.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-06-07 21:53

Tak!