/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Cpi popcorn startsproblemer
Fra : Hemmje
Vist : 1777 gange
500 point
Dato : 27-06-07 22:38

Hej

Jeg har købt et "lig" af en cpi scooter på politi auktion og nu har jeg fådet det hele til at sidde sammen men den vil ikke starte nå jeg sætter strøm til den via startsrelæ (mangler tændingslåsen da den har været stjålet) mit spørgsmål er hvad kan det være? jeg har lagt mærke til at benzinen ikke har frit løb til kaburatoren som feks en gilera stalker har er det forkert? der er gnist på tændrøret og cylinderen er sat rigtig sammen nogle der ved hvad jeg kan prøve at gøre eller ved hvad det er så skriv meget gerne da jeg kæmper med den :( 500 Point til den der giver mig svaret så den virker!

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 27-06-07 22:39

evt en fra slagelse eller omegn der kunne komme og kigge på den ville være super :)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-06-07 23:32

gilera stalker er lavet både med manuel benzinhane, og automatisk.
Den automatiske virker ved at der kommer vaccum på vinkelbøjningen, for så løber benzinen ud af røret med modhager.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1024948848&n=1681984393&pn=1681985610
Vaccum føres til den fra en slange der sidder på karburatorens "motorside" eller på membranhuset (Mellem karburator og motor)
Vaccum kommer kun når motoren drejes rundt.
Benzinen løber gennem en anden slange ned i svømmerhuset i karburatorens bund.
Man kan tjekke at det fungerer, ved at trække benzinslangen af karburatoren, så skal der komme en sjat hver geng man træder på kickstarteren eller bruger elstart.
Når bare der er gnist på tændrøret så betyder tændingslåsen ikke noget, du kan bare ikke slukke når den først er igang.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 27-06-07 23:39

ok jeg havede ellers også prøvet at starte den med batteri samt tændingslås men elstarteren men det gav ingen gevinst før jeg gav strømmen på relæet(højre side mod motoren) så den er måske defekt? eller kablerne?

ang problemet så er det måske bare fordi jeg har en utæthed i indsugningsstudsen at det hele ikke vil virke?

takker for dine gode svar og råd som kan læses herinde

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-06-07 00:43

Ja, det kan godt være indsugningsstudsen, er utæt, men du skal tjekke om den giver benzin ned til karburatoren, hver gang du træder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 28-06-07 14:26

hej igen nu har jeg så fådet ny studs men det virker stadig ikke der kommer benzin ned til motoren men den vil bare ikke starte den kommer til at "brumme" et par gange(den er tæt på at starte) men så går den ud igen og er ikke til at starte hvad kan det være palle? har rodet lidt med membranen da den spyttede benzin ud af kaburatoren så det skulle ikke være den nogle gode råd ?

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 28-06-07 16:12

så fik jeg sq gng ki dyret efter jeg har renset hele krumtap osv...men mit problem nu er bare elstarten den ikke vil virke som den skal kan ikke få den til af stare med elstart hvilken ti ng kan være defekten der?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 28-06-07 18:19

Drejer el-start rundt eller er det det som er galt?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-06-07 18:25

Se efter at bremselyset virker, når en af bremsehåndtagene er aktiveret, så burde kontakterne i bremsehåndtagene give strøm til startknappen, som igen giver strøm til et startrelæ, som kan lede en større strøm(Og kraftigere ledning) direkte til starteren.
Altså du kan kontrollere om selve starteren virker ved at slutte en ledning direkte fra batteriets pluspol, til starterens store klemme (Giver en gnist, da det er en forholdsvis stor strøm)
Skal du finde fejlen, så er du nødt til at have en prøvelampe, eller multimeter
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1028462888&n=298906963&pn=298907175
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 30-06-07 16:48

Hjælp Jeg har det problem den godt kan starte men motoren vil kun kører mellem 5 til 30sek hvis ikke man gasser op konstant og nogle gange dør den selv om man gasser op.. tændrøret er pænt brun og ikke med vådt eller fyldt med olie... Hvda kan det være? utæthed eller hvad for noget?

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 30-06-07 18:41

ingen der kan hjælpe mig?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-06-07 21:02

Før kunne den ikke starte, det kan den nu?
Før kunne elstarteren ikke virke, det kan den nu?
Har du renset karburatoren, og særlig begge dyser.
Og stillet luftskruen 1,5 omg. ud.?
Er der strøm på chokkeren?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 30-06-07 21:48

den kunne starte nu men kun i ganske få sekunder men den var også helt sodet til i motoren med gråt/brunt olie så har prøvet at starte den igen efter jeg har skiftet benzinen så motoren nu ikke laver alt det olie snask men den vil ikke starte op ordentligt i motorgangen uden den dør.. ved ikke om der er strøm på chockeren (giver jo kun strøm via relæet som tidliger fortalt og derfor virker elstarten hellere ikke..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-06-07 23:14

Det var rart hvis du ville svare på nogle af spørgsmålene ?
Og hvorfor får du ikke en anden tændingslås til den, så strømmen virker igen, til de forskellige dele.
Hvis den får for meget benzin, bør den kunne gå bedre uden at tilslutte luftfilteret, men opstarte med åben karburator.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 01-07-07 15:07

har prøvet de forskellige metoder rense dyser og stille blandingskruen og det funker ikke...men nu er motor rigtig meget tilsodet hvad betyder det? der er stadig den ujævne motorgang hvor den selv stopper efter lidt tid ligemeget hvordan jeg stiller kaburatoren

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 01-07-07 15:12

foresten er kaburatoren helt ny så der er ikke så meget at rense på den :)

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 01-07-07 15:44

OPDATERET PROBLEMER!

Nå jeg starter den og giver en lille smule gas så går motoren helt amok så nå jeg slipper gashåndtaget og nå jeg slet ingen gas giver den går den total amok oi omdrejninger og selv om man tager tændhætten af bliver den ved med at kører i vilde omdrejninger... Den eneste måde at stoppe den på er at give fuld gas hvor den så går ud med braaaaah...

hvad er det der gør det? jeg har prøvet og prøvet nu må jeg have noget mere hjælp :(

På forhånd tak

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-07-07 16:01

Svært at hjælpe når du ikke svarer?
Har du byttet om på de 2 slanger, den ene som leverer benzin til karburatorhus, den anden som bare skal give vaccum til den automatiske benzinhane.
Kontroller ved at trække den der leverer benzinen til karburatoren af, og se om den giver en sjat hvergang du kickstarter (Uden tændrør/hætte)
Forresten kan en motor ikke køre videre uden hætte, undtagen der er gløder fra kokslag eller tændrøret gløder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 01-07-07 16:06

nej har ikke byttet om på de 2 slager og ja der kommer benzin til motor med vacum hver gang så det er ikke det...Men hvad er det så ? for motoren går amok hver gang jeg prøver at give lidt gas (fordi den er ved at gå ud) også selv om tomgangsskruen er indstillet så meget som den kan

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 01-07-07 16:08

har givet nye pakninger i bund af cylinder og top samt ved membranen men forstår det ellers bare ikke af den gør det

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-07-07 17:23

Grunden plejer at være, utætte pakninger, eller tomgangsskruen for langt ind.
Hvordan mon dine simmerringe(Pakdåser) i hver ende af krumtapakselen har det, de kan jo også trække falsk luft.
Somregel kan man se de er utætte ved at tage kickstarterdækselet af ind til varioatoren, og så kan man se en masse benzin/olie svineri bag varioen, hvor krumtapakselen kommer ud.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 01-07-07 21:37

tomgangsskruen er skruet så langt ud som den kan før den løfter spjældet og pakningerne er nye...ved ikke med simmeringene men kan sige så meget som at der intet olie7benzin er at se inde ved varioen...måske jeg bare skal opgive mit projekt :(

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-07-07 23:32

Der er jo 2 skruer:
tomgangs-luftskruen
tomgangshovedskruen

http://www.kandu.dk/Tip8692.aspx
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 01-07-07 23:38

ja er indforstået med de to slags men det funker bare ikke aligevel

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-07-07 23:53

Det kunne tænkes at svømmeren hænger, eller svømmerventilen er utæt, man kan skrue bunden af, og forsiktig holde svømmeren opad, samtidig med at man fylder en åben slange med benzin(Den der er der), så må der ikke løbe noget nedenud.
VH Palle Hansen