/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Overopladning af batteri
Fra : Sindbad
Vist : 2868 gange
50 point
Dato : 27-06-07 21:00

Den (billige møg-)lader, jeg har, slår ikke selv fra når batteriet er fuldt opladet. Hvor længe kan batteriet tåle at "koge"? Hvis jeg nu sætter ladning på om aftenen, og batteriet måske kun er 20 % afladet, og jeg så vender tilbage næste aften og slukker, så har batteriet måske været opladet i 15 timer eller mere. Sker der noget ved det, eller er det kun mange døgns overopladning, der kan give problemer?

På forhånd tak for ekspertisen :0)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-06-07 21:22

Kommer an på så meget.
Ladestrømmen, batteriets kapacitet og type.
Taler vi om bilbatteri?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-06-07 21:30

Normal ladestrøm til et bilbatteri er 20% af
batteriets kapacitet. D.v.s. et batteri på 60 Ah
lades med 12 A til 13,8 eller 14,4 V
Lukket/åben batteri.
Nogle ladere vedligeholder derefter ladestrømmen
ved omkring 3-5 A.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 27-06-07 22:10

Du vil jo se at ladestrømmen aftager, jo mere der kommer på.
Laderen lægger jo blot en spænding på ca 15Volt henover batteriet.
Hvis batteriet feks. er nede på 11 volt, så løber der feks. 10 A ind i batteriet(Afhænger af batteriets indre modstand), det kunne måske skade batteriet hvis de 10 Ampere løb ind hele natten, men 1 time efter er batterispændingen steget til feks. 12 volt, og Amperene faldet til 5, osv.
Med din husmandslader, kan du nok ikke skade batteriet, så kunne generatoren jo også.
Men jeg har 2 trin på min lader, så jeg bruger laveste trin, og lader så hele natten.
Det som kan skade er jo lynladere, som kan give 50 ampere, hvis de står for længe, ja så bliver batteriet varmt, og kan gøre blypladerne skæve.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-06-07 22:18

De fleste lynladere har en gasgrænse som
styrer ladestrømmen ned til vedligehold.
En lader med pot.meter er det idelle,
ladestrømmen kan stilles til ønsket værdi.

Kommentar
Fra : Sindbad

Dato : 27-06-07 22:25

Batteriet er et forbrugsbatteri på 75 amperertimer, og laderen er vist kun en 5 amp.(!), så der kan vist ikke ske den store skade (eller opladning ;0)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-06-07 22:27

Så kan du roligt lade i en hel uge uden fare for
batteriet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-06-07 22:28

Kender for øvrigt sejlere som har en lader koblet til batteriet,
hele ugen, sejler en tur lørdag søndag. Det går fint.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-06-07 22:31

Den 5 A lader jeg kender har gasgrænsen ved 14,0 V.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-06-07 22:42

En almindelig hjemmelader skader ikke batteriet meget, det skader meget mere på batteriet at det aflades meget og igen oplades. ---- Altså fuld afladning til et blybatteri er ikke sagen.

Godkendelse af svar
Fra : Sindbad

Dato : 29-06-07 21:28

Tak for de gode svar