/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Sexualitet / Spørgsmål
10  piaskov 789
Uddannelse til sexolog
Fra : gaja2408
Vist : 4146 gange
100 point
Dato : 27-06-07 20:27

jeg har et meget stort ønske om at uddanne mig til sexolog...... Og vil derfor høre om der er nogle som kender til hvor man kan tage uddannelsen - evt selv har uddannet jer til sexolog??

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 27-06-07 20:38
Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-06-07 20:39

Citat
Der findes ingen officiel sexologuddannelse i Danmark. Der findes én privat uddannelse:

Dansk Forening for Klinisk Sexologi / Danish Association for Clinical Sexology har en uddannelse og du kan få nærmere oplystninger her:

Sekretariat: Rosenørns Alle 12, 1.,
1634 København V
Tlf.: 35 36 93 69
E-mail: dacs@klinisksexologi.dk

http://hjem.get2net.dk/phk/pssexudd01.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 27-06-07 21:01

Spørg Joan Ørting i Extrabladet

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-06-07 22:43

Mit bud er at du kontakter sexologisk klinik på Rigshospitalet.

Joan Ørting udbyder selv en hjemmestrikket uddannelse der er hundedyr og ikke kvalificere til noget.

VH

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-06-07 22:48

Uddannelse og Autorisation

Autorisation som sexolog:
Dansk Forening for Klinisk Sexologi og de sexologiske foreninger i de øvrige nordiske lande har i efteråret 2001 for første gang vedtaget fælles regler for hvilken uddannelse der skal kræves, for at man kan kalde sig autoriseret sexolog.
Reglerne skal sikre et højt fagligt niveau hos de sexologiske rådgivere og behandlere, således at brugerne kan føle sig trygge når de søger rådgivning eller behandling hos en autoriseret sexolog. Der er samtidig vedtaget et etisk regelsæt gældende for foreningens medlemmer for således at sikre at såvel uddannelse som praksis lever op til en høj etisk standard.
Arbejdet med autorisationsreglerne har på nordisk plan stået på i tre år og er mundet ud i følgende rapport: Consensus on Nordic Sexology Education and Authorisation.
Hensigten med autorisationsreglerne for de sexologiske uddannelser har især været at tilvejebringe fælles nordiske retningslinier for sexologisk videreuddannelse af personer inden for især social- og sundhedssektoren, herunder sygeplejersker, jordemødre socialrådgivere, psykologer, læger, ergoterapeuter og pædagoger. Det mest vidtgående trin i den sexologiske uddannelse kræver dog mindst 4 års klinisk grunduddannelse inden for social og sundhedsfagene.
Ifølge reglerne kan man uddanne sig på tre forskellige niveauer og i moduler af 1 til 3 års varighed på deltid.

Modul I:
Basis Sexologi (30 point). Her opnås grundlæggende viden om menneskets seksualitet, set i historisk, kulturelt, sociologisk, bio-psyko-social og religiøs sammenhæng. Også studerende kan optages på dette trin. Dette kursus giver ikke autorisation.

Modul II:
Autorisation som Sexologisk Counsellor (30 point). Det forudsættes at Basis Sexologi (30 point) eller tilsvarende er gennemført og bestået. Modul II gør kursisten i stand til at yde rådgivning og behandling vedr. de mest almindelige sexologiske lidelser.

Modul III:
Autorisation som Specialist i Klinisk Sexologi (60 point). Dette kræver yderligere uddybende uddannelse i teoretisk og praktisk sexologi. Sexologen vil herefter kunne varetage mere langvarige og intensive behandlingsforløb samt specialiserede undervisnings- og supervisionsopgaver.
Old-timers: Ansøgningsskema for old-timers skal udfyldes på engelsk og fremsendes i 1 original og 4 kopier til bestyrelsen, som videresender det til autorisationsudvalget. Vedlæg relevant dokumentation (i 5 kopier) som dog godt må være på dansk. Angiv hvilket niveau du ønskes bedømt til – Sexologisk Counsellor eller Specialist i Klinisk Sexologi. På NACS mødet i Visby vedtog man at fastsætte gebyret for autorisation, således at det er ens i alle medlemslandene. Dette beløb udgør EURO 300, hvilket svarer til Kr. 2.280.- Beløbet vil blive opkrævet, ved indsendelse af autorisationsansøgningen og skal betales inden man får sit autorisationsbevis. Det kræver medlemskab af Dansk Forening for Klinisk Sexologi.

Målgruppen
Uddannelsen er postgraduat og tværfaglig. Den henvender sig primært til foreningens medlemmer hvorfor der kræves medlemskab i uddannelses-perioden. Deltagerne vil fortrinsvis være læger og psykologer, men også andre deltagere med baggrund som socialrådgiver, lærer, pædagoger, sygeplejerske, fysio/ergoterapeut og jordemoder vil i et vist omfang kunne optages.
Der optages 24-32 kursister, fordelt på 3-4 grupper med 8-10 deltager i hver.
Deltagerne må kunne læse og forstå engelsk, norsk og svensk, på grund af den obligatoriske litteratur og undervisning.

Kursets indhold
I alt 800 timer = 30 ects point
200 timer med lærer = 7,5 ects point
200 timer uden lærer i grupper = 15 point
Hertil kommer 2.000 siders litteraturstudier samt en godkendt skriftlig afhandling = 7,5 point
Kurset skal bibringe kursisten viden og forståelse for menneskets sexualitet og sexuelle udfoldelse, samt give kendskab til og forståelse for sexuelle begreber og kønsroller, indenfor forskellige kulturer, samfund og orienteringer.
desuden skal kurset udvikle kursistens evne til kritik og etisk at vurdere forskellige udtryksformer for sexualitet, samt tilgodese at kursisten har tilegnet sig en basis viden om sexualitet, som kan bruges til videre studier af sexuel counselling, terapi, undervisning og/eller forskning.
Kurset er beregnet som supplement til ens tidligere uddannelse, og er en forudsætning for at man kan gå videre på den kliniske og den videnskabelige overbygning.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 28-06-07 00:52

Her står alt om uddannelsen:

http://www.sexologuddannelsen.dk/

Held og lykke derudad

Venlig hilsen Dorthe