/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Tysk eller dværg pinscher???
Fra : Stine-Maria
Vist : 1213 gange
20 point
Dato : 27-06-07 15:58

Hej.

Vi har netop købt hus på landet og om et par uger kommer der en lille ny i familien.
Vi vil meget gerne have en hund også, men der er mange der siger det er dumt at anskaffe sig nu hvor baby er på vej, er der nogen der har erfaring med baby og hvalp??? Mine forældre har en dejlig Dansk/Svendsk gårdhund, Rosa som er 6 år gammel og hun er lidt en bisse over for babyer, vi skal virkelig passe på at baby ikke kommer i nærheden af hende når hun er i sin kurv.
Så hvordan får man en god familie hund der er glad for børn???
Så er jeg også lidt usikker på hvilken hund vi skal have? som sagt bor vi på landet og vil gerne have en livlig hund som kan tage mus og rotter samt være en god familie hund. Jeg kan rigtig godt lide den Dansk/Svensk gårdhunds gemyt, lige bort set fra at hun ikke er så vild med babyer, men hun er jo heller ikke voksede op med babyer og er ved at være en gammel dame.
Jeg har søgt en masse på nettet og kommet frem til at Tysker eller dværg pinscher lyder som den hund jeg søger, syntes den er utrolig flot og det lyder som om den har samme gemyt som en dansk/svensk gårdhund, eller tager jeg helt fejl der???
Jeg har nu altid ønskede mig en Dobberman, men kæreste vil ikke have en så stor hund.
Han vil gerne have en Dansk/svensk gårdhund, så tænkt at vi måske begge kunne blive glad ved en pinscher???
Hvad er forskellen mellem en Tysk pinscher og en dværg pinscher, ud over str.?
Syntes ikke der er megen info at hente, så kan du hjælpe med nogle gode link, ville det være dejligt, samt hvis der måske skulle være en udstilling et sted i østjylland med racen.
Mange spørgsmål, håber der er en der kan hjælpe

Kh Stine

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-06-07 16:21

Altså... Hvis du får en hvalp næsten samtidig med en baby, så vil der ingen problemer være.
En voksen hund, der ikke har vænnet sig til børn som hvalp, vil nogle gange have svært ved at vænne sig til dem senere.
Det er derfor det er SÅ vigtigt, at når man får en 8-ugers hvalp hjem, så skal man præsentere den for ALT hvad man vil have den skal kunne lide senere i livet. Inden den bliver 3-4 mdr.

En gårdhund er almindeligvis MEGET god til børn, så noget må være misset i dine forældres opdragelse af deres hund.

http://www.hundeleksikon.dk/index.html

Denne side fortæller på en overskuelig måde om fordele og ulemper ved forskellige hunderacer. Kik lidt på den. Og prøv at sammenligne egenskaberne for gårdhunden og dværgpincheren. Gårdhunden får altså væsentligt bedre "karakter" i forhold til børn..

Og på Dansk Kennelklubs hjemmeside vil du kunne finde oplysninger om hvor der er udstillinger i løbet af året.
http://www.dansk-kennel-klub.dk/1

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 27-06-07 16:21

Hej Sine
Du kan hvis du er hundevant godt opdrage en dværgpinscher, men de første par år må du aldrig lade barn og hund alene ude af syne, så vil det være godt med kravle gård til barn og hund hver for sig når i ikke lige har hænder til at varetage deres interesser.

Bedst at baby er der først og dernæst en baby hund som lærer at vokse med barnet.
Men pas på med de små skarpe tænder, hunden gør altid det, at den vil smage med tænderne og en baby kan være for hård ved den i kravle alderen. Så mon ikke det ville være bedre at i ventede til i have tjek på babyen før i anskaffer en firbenet baby.

Forskellen på en tysk pinscher og dværgpinscher er ikke stor, blot er den tyske pinscher i mellem størrelsen ca. 45 cm - 55 cm og før i tiden hed den en mellem pinscher nu tysk pinscher.
De er kloge og stærke og har egne vilje hvis der ikke bliver taget hånd om den til at forstå deres mentalitet og psyke, de er stædige og arbejdsvillige og løber meget stærkt, kort sagt de er gode til lydighed og agility hvis det er det man vil med dem. Om du får lært den at fange rotter og mus det er op til dig at lære den det.

Det er en hund der godt kan lide at strække ud og keder den sig så går den sine egne veje, den kan ikke gå frit løs på en gårdsplads uden opsyn, en indhegning vil være at fortrække, til en dværgpinscher skal det være mink-net der bliver brugt til hegn ellers er de alle vegne og så skal det også være højt for 180 cm er ingen hindring de kravler godt lodret op. mindre kan gøre det hvis der bliver lavet et udhæng i 45 grader vinkel ind imod haven der hvor den går så kan den ikke kravle over eller for den sag skyld springe over.
vil du vide mere. så se på http://bevidata.dk for dværgpinscher
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Stine-Maria

Dato : 27-06-07 17:06

Hej...
Tak for så hurtigt svar... uha det er svært... har lige prøvet nogle engelske test angående hvilken hund der vil passe bedst og der passer en bulldog af forskellig slags bedst til mig hmmm...
Det kommer nok til at tage noget tid at finde ud af hvilken hund.
Kræver hvis en tur mere på bibloteket og måske en hunde udstilling.
Men jeg tager gerne mod gode link med kys hånd.
Kh Stine

Kommentar
Fra : join

Dato : 27-06-07 19:44

Hej med dig - tillykke med alt det nye.

Citat
Vi har netop købt hus på landet og om et par uger kommer der en lille ny i familien.
Vi vil meget gerne have en hund også, men der er mange der siger det er dumt at anskaffe sig nu hvor baby er på vej, er der nogen der har erfaring med baby og hvalp???

Jeg kommer umiddelbart til at tænke på at baby's mor og far bliver slidt op af træthed de første 'mange lange tid' når der kommer en ny baby. Der er meget lille overskud til ret meget andet end babyen. En ny hundehvalp skal næsten betragtes som at få baby nr. 2 - tvillinger samtidig det er et slid, der kan risikere at gå ud over hunden, som formentlig vil være den der sidst får opmærksomhed. ...En meget, meget dårlig start for en hund. Synd for hunden og synd for jer, der på den måde kan risikere at skabe en 'dårlig' hund. Vent dog med hunden indtil du ved at der er kræfter til den også.

Venlig hilsen
join

Kommentar
Fra : Stine-Maria

Dato : 27-06-07 20:07

Hej.

Ja det bliver heller ikke lige med det samme vi skal have hund, men mener det kræver lidt af et forarbejde at anskaffe sig en hund og finde den rigtige. Derfor jeg er gået igang nu, der kan hurtigt gå to år før rette hund er fundet og jeg vil gerne til noget hunde udstilling og møde nogle forskellige hund, samt måske besøge nogle opdrætter. Så det bliver ikke lige i den væreste start at vi får hund, men kan forstå at det er en godt ting at få hundehvalp mens baby også er lille.
Men dejligt at folk er så søde til at svare herinde, lære hele tiden noget nyt.

Kh Stine

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-06-07 15:47

Jeg måtte ikke få en hund da jeg var barn, så det blev naturligt nok mit allerstørste ønske hele min barndom.
Så da jeg flyttede hjemmefra, gik der ikke lang tid før min kæreste og jeg ledte efter en hundehvalp.
Vi fik vores første hvalp, Trille, ½ år før vi fik vores første barn.

Men det var nok fordi Trille var SÅ ønsket og elsket, at det gik godt. Hun var fuldgyldigt medlem af familien lige fra dag 1. Og var "medforælder" til vores lille nyfødte datter.
Selvfølgelig gjorde vi en masse forkert også, og der var da også problemer. Men aldrig problemer med forholdet mellem Trille og vores datter. Og da vi fik vores søn 5½ år senere, så var Trille igen "medforælder" og slikkede tæer og kyssede i ansigtet.
Desværre fik Trille sukkersyge da hun var 7 år. Hun døde kun 8 år gammel..

HVIS I venter med at få hund til jeres barn er f.eks. 2 år, så er det temmelig vigtigt, at I giver hvalpen en masse muligheder for at hilse på HELT små børn også. For det er jo ikke sikkert, at det er jeres sidste barn. Og selv om en hund er glad for små børn, så er det ikke sikkert at den har det lige sådan med en nyfødt hvis den aldrig har mødt sådan en før.
....I mine ører lyder det ikke ideelt med en hvalp og et 2-3 årigt barn..

Fordelen ved at få barn og hund samtidig er også noget med barselsorlov..

Men det er vigtigt at i gør jer klart, om det virkelig er noget, I VIL? Det er ekstra besvær, ulejlighed og ansvar..

---Når først man har børn, så er det næsten ikke til at sige, om der nogensinde kommer et godt tidspunkt at få hvalp på...

Kommentar
Fra : hundelene

Dato : 28-06-07 17:32

Anskaffelse af hund er en stor beslutning, som du selv beskriver.
Du kan læse en masse om emnet i den ny bog af Irene H. Jarnved : Hunden i hverdagen. Der står en del om børn og hund i forskellige aldre. (-Nu du nævnte, at du skulle på biblioteket, igen).

God fornøjelse med jagt og baby

Kommentar
Fra : Stine-Maria

Dato : 28-06-07 20:01

Hej...

Tak for jeres svar... Det er dejligt at høre andres erfaringer, jeg vil meget gerne have at vores børn vokser op med kæledyr, tror det er rigtig sundt for barnet. Men uha det er svært at finde ud af hvillken hund man skal have. Jeg er rigtig glad for jeres svar og vil helt klart låne den bog.

Kh Stine

Kommentar
Fra : sara85

Dato : 24-07-07 20:26

Jeg synd overhoved ikk det er hårdt med hvalp og børn, jeg er alene mor til to drenge på henholdsvis 2 år og 8 mdr og en labrador hvalp, det handler bare om at planlægge sin hverdag...