/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Utæt tank
Fra : Bay2655
Vist : 2271 gange
20 point
Dato : 27-06-07 09:03

Hej .
Jeg har en Bayliner med en tank som er utæt.
Tanken ligger fladt i bunden under stikkøjen og vender ud i motorrummet. Den kan ikke tages ud før motoren er fjernet (man flytter ikke lige en V8 så let).
Man kan købe ting såsom kølertætner o.s.v.
Er der nogen som har kendskab til tætningsmidler i bensintanke, den er lavet af rustfri stål såvidt jeg kan se.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 27-06-07 09:14

Hej bay2655.
Der er kun en mulighed det er at tage tanken ud og at få den sv/rep
og trykprøvet bag efter.
Har du set efter at det ikke er forskrugningerne der er utætte.
Pas på bensin dampne de ligger nede i bunden og kan springe båden
i luften
mvh
Teas

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-06-07 09:27

NEJ-NEJ-NEJ-----er selve tanken utæt er det udskiftningstid, uanset omkostninger.
Lad være med at forsøge lapperier--det er benzin vi taler om.
Noget andet er så, hvis der er tale om en utæthed, ved f.eks. en studs eller anden tilslutning.
Har du nogen mulighed for at se nøjagtig hvad problemet er? Er tanken rustfri er det ikke sandsynligt med gennemtæring, men nok nærmere en dårlig svejsning.
Hvad med evt. renselem? diverse fittings?
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-06-07 09:29

Ups--kom forsent---telefonen ringede

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-06-07 10:01

Rustfrie tanke kan revne i svejsningerne. Det kan være materialetræthed, hvis ikke tanken er lavet så materialet kan arbejde i kulde/varme. Er det revne ved svejsning, så er det sansynligt at den "er på vej" et andet sted også.

Ps. Rustfrie materialer som svejses, men ikke efterbehandles er faktisk ikke "rustfrie" mere.

Kommentar
Fra : Bay2655

Dato : 27-06-07 10:06

Tak for svar.
Min konklusion på det hele bliver at tanken må ud når sæsonen er forbi. Indtil da må jeg stille 3stk. 25 liters tanke ved siden af hinanden med T stykker.
Det eneste synlige på tanken er ud mod motor, der er påfyldning i toppen og udgang er også i toppen, der er ingen udgang i bund såvidt jeg er informeret.
Der er renset op under motor (der er pænt ) og der er ingen utætheder fra motor og slanger,filter eller pumpe.
Det kommer stille ud i bunden forfra og ned agter, vi snakker måske om 1 dl. i døgnet, og det er mig en gåde hvordan der kan gå hul i en rustfri tank, båden er fra 91, så jeg formoder det må være en svejsning som er ved at slippe.
mvh PH

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-06-07 10:16

Trist!
Nu ved jeg jo ikke hvordan din båd er apteret, men er der ikke mulighed for at fjerne stikkøje og dørk og på tanken den vej op?
Under alle omstændigheder--få nu den tank tømt inden du overhovedet foretager dig mere.
Held og lykke
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-06-07 11:01

Benzin i en båd er ikke til at spøge med . Og dampe fra 1 dl benzin er rigeligt til at splitte båden ad ved eksplosion.
Det er også svært effektivt at tømme en tank.
et trick kan være at fylde vand i tanken. Vandet lægger sig i bunden , og det er så kun det der siver ud hvis tanken er utæt nederst. Fyldt med vand kan man skimme benzinenresten af i toppe af tanken.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 27-06-07 12:41

Du tror måske det er løgn men et godt gammelt husgeråd er:
Hæld et brev eller 2 ingefær i tanken!
Tro mig - det virker. ingefæret laver et slimlag inde i tanken, som er fuldstændigt udskadeligt, men benzinen kan ikke købe ud.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-06-07 13:18

amandaKanDu - er det gamle råd ikke kun til en motors kølesystem.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 27-06-07 14:07

Nej, jeg havde en gammel traktor hvor benzintanken var utæt - og den blev tæt med ingefær

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-06-07 20:20

->amandaKanDu
Og hvis det så alligevel går galt, springer man af traktoren, bringer sig i sikkerhed og ringer efter brandvæsenet-----DET GØR MAN IKKE TIL SØS
Spøg til side---benzindamp i en båd er intet mindre end livsfarligt--dampen kan jo ikke forsvinde af sig selv.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-06-07 22:48

Her er et trick, hvis du kan finde utætheden:

Når du har fundet ud af hvor det render ud, tager du et stykke gammeldags håndsæbe og gnider hen over!

Der sker en eller anden kemisk reaktion, og tanken bliver tæt. Bruger det selv på vores biler - det holder i årevis!