/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
hvad skal jeg skrive om - historie opg?
Fra : NielsPT
Vist : 855 gange
223 point
Dato : 25-01-03 19:57

Jeg skal snart skrive en historie opgave her i 2.g.

Hvad skal jeg skrive om?
Jeg kan vælge emner inden for disse områder:

1 Opdagelserne
2 Middelaldere
3 Mellemkrigstiden
4 Reformation, renæsance...

Fordele ulember? information?
Nogle gode tips??

Med Venlig Hilsen
Niels

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 25-01-03 20:50

Hvis det var mig, Niels

så ville jeg skrive om reformationen, med udgangspunkt i wien og videre til frankrig og solkongens hof, men det er jo bare mig.

vh
dorthe

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 26-01-03 10:40

Vælg det du synes lyder mest interessant.

Fatter man først interesse for et emne, er det dét der driver værket - og det er det vigtigste. Der er ikke noget mere dødkedeligt end at skulle sidde og terpe en masse igennem, som man ikke interesserer sig for.

Du kunne allerede nu starte med at låne bøger om alle emnerne, for at finde ud af, hvad der interesserer dig mest. Og jeg går ud fra at du har en samtalepartner, til når skrivekrisen opstår?

Kommentar
Fra : HansMicael

Dato : 26-01-03 12:57

Omfanget af opgaven kan også være et relevant sted at starte der er stor forskel på 10 sider og 50 - skal der skabes overblik eller skal du gå i dybden - hvis jeg kender historielærere ret så gælder det om at kunne begrænse sig i forhold til fagets metoder - så der er ikke noget vundet i at tage et for bredt emne - men derimod at finde en problemstilling inden for et af de interessante emner og så finde noget relevant litteratur og helst også nogle gode kilder som du kan behandle.

HansMicael

Kommentar
Fra : HansMicael

Dato : 26-01-03 13:01

Et godt sted at starte er at finde ud af om det er formidlingen af historie der kunne være en interessant pointe - her har du mulighed for at inddrage WWW - TV - Lokale forhold osv. Der findes gode og interessante sites om f.eks. Atzekerne og Mexico - men selvfølgelig også om de andre emner - en relevant problemstilling kunne være kildekritik og informationssøgning på nettet ved en gennemgang af kilderne eller manglen på kilder på nogle websites

Accepteret svar
Fra : HansMicael

Modtaget 223 point
Dato : 26-01-03 21:10

Jeg ved ikke hvad du forventer - men jeg tror det kunne være en god idé at genlæse kravene til historiefaget i gymnasiet og så forholde dig til dem når du vælger dit emne - jeg vedhæfter linket til UVM så du selv kan læse dem - det er det din lærer vil tage udgangspunkt i når hun/han skal bedømme din opgave.
http://us.uvm.dk/gymnasie/almen/vejledninger/undervisgym/historie.htm?menuid=150565

du skal med opgaven vise at du har erhvervet dig viden om historiske begreber, personer, begivenheder og forløb, og at du kan definere disse begreber, formulere dig om historiske personer, begivenheder og forløb og kan placere dem i historisk sammenhæng
men samtidig skal du vise at du har opnået forståelse for vigtigheden af at kunne identificere historiske og samfundsfaglige problemstillinger og har udviklet evnen til at redegøre for årsagssammenhænge og forskellige historie- og samfundssyn

derudover skal du med opgaven vise at du har nok indsigt i og redskaber til at opdele historiske problemstillinger i forskellige kategorier og typer, fx politiske, økonomiske, sociale, kulturelle og mentalitetshistoriske

at du efter at have opnået sådanne færdigheder, at du kan benytte forskellige metoder til behandling af historisk og samfundsfagligt materiale og kan bruge historiske problemstillinger til at perspektivere deres nutidige, individuelle og kollektive livsverdener i forhold til både fortid og fremtid. Færdighedsmålet omfatter også formidling af historiske problemstillinger på en måde, som er forståelig og relevant for forskellige modtagegrupper.

dette er en bearbejdning af fagmålene - men se også de ovenstående kommentarer - du er velkommen til at sende mig en mail med dine idéer så vil jeg kommentere på dem!

hans-micael@privat.dk - jeg er ikke gymnasielærer men uddannet historiker (cand.mag)

Kommentar
Fra : arne1

Dato : 27-01-03 10:48

Hej Niels

Når du skriver i historie skal du være opmærksom på at gennemsnittet for dem der skriver i historie er væsentligt lavere end dem der skriver i fx biologi - derfor er det en god ide at vælge et emne der ligger ud over det sædvanlige for at bevise sine kundskaber og få en god karakter. De typiske emner er 2. verdenskrig - vietnamkrigen, cubakrisen, industrialiseringen, den russiske revolution, vikingetiden mf.

Da jeg skulle skrive historieopgave spurgte jeg først læreren om hun synes at problemstillingen var "svær" - det var den i første omgang ikke (ville have skrevet om økonomisk samfundspolitik igennem 60-80. Derfor blev emne og dermed problemstillingen ændret markant. Jeg valgte et emne som hun egentlig synes var for svært.
HVIS man vælger et svært emne skal man gøre sig det klart at der er meget mere forberedelse end de traditionelle emner, men altså også en god chance for bedre karakterer.

Et andet tip er at være så konkret så muligt. Man vælger ikke bare at skrive om riddertiden - eller Maltheserordenen for den salg skyld. Man vælger at skrive om Maltheserordenens virke i den og den sammenhæng - ellers bliver opgaven for uoverskuelig, og der er jo ikke mange sider at gøre godt med. Sørg herefter for at problemformuleringen (selv om den nok ca. er ½-1 side kan samles i ét centralt spørgsmål og at der er en naturlig sammenhæng med din konklusion - de to dele skal kunne læses uafhængigt af resten af teksten.

En god ide er også at skrive om et lidt ukendt emne. Lærer og censor ved alt hvad der er at vide om middelalderen, men de kender nok ikke mere præcise emner...det gør det også lettere at score en høj karakter.

Godkendelse af svar
Fra : NielsPT

Dato : 27-01-03 18:10

Hej hansmichael, tak for dit svar.. Det kan meget vel være, at jeg sender dig en (eller flere) mails.!

tak, mvh. Niels