/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha FS-1 K1 - problem!...
Fra : gaming-king
Vist : 1753 gange
60 point
Dato : 25-06-07 20:33

Hey..

jeg har for noget tid siden købt en 4 gear.. den kunne ikke starte..

og nu har jeg så pillet lidt i kabler og tænding - den vi nu gi lyd fra sig, at den lever.. jeg har os kørt på den et par gange.. men den har det med at gå ud når den kommer ned i fart/tomgang.. det er meget sjældent den kan starte og stå i tomgang.. den giver lyd fra sig at der bliver tændt.. men kun 1 eller 2 antændinger..

jeg har fundet ud af at den spytter benzin ud af luftindtagningshullet i karburator, når jeg endelig får den ud og køre og når lidt højere omdrejninger..

men den tager fint ved allerede i de lave omdrejninger.. og der er god optræk/bundtræk hele tiden når den endelig kører

min opsætning:

- 43mm jern cylle - nu ikke tilkørt
- 17,5mm karburator
- 18mm indsugningsplade

ved ik lige med dysen.. kan ik se hvad der står.. enten 190, 180 eller 150.. efter hvad jeg kan se..

nogen der ved hvad mit problem er?

p.s. tak på forhånd.. vil super gerne ha min 4 gear ud og kører her i sommervarmen..

hvis nogen er intra i at se min 4 gear så smider jeg lige et link her: http://scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=143901

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-06-07 20:47

Tjek at benzinen kan løbe hurtigt nok ud af slangen til karburatoren.
Har du vendt stempelet rigtigt.
Har du givet den nyt tændrør, og set efter gnisten er god.
Platinafstand er vigtigt, og de må ikke lave megen gnister når den kører, for så er kondensatoren gået.
Har du prøvet at tage membranhuset af og suget og pustet i den for at se om den er tæt, for thansens billige membraner er noget lo..
Der SKAL være nye rene pakninger over og under cylinderen, og ved membranhuset. Og topstykket skal krydsspændes.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 25-06-07 21:17

skulle mene tændingen står perfekt.. har lige sat nye platiner i.. og skulle mene gnisten er helt fin..

der er nye pakninger ved cylle og topstykke.. og der er krydsspændt..

mit stempel vender så den der pil, der er på den vender ned mod udstødningen..

hvordan tjekker jeg om benzinen løber hurtigt nok fra tanken til karburator.. men brude den så spytte benzin ud af luftiindtag når den kører..

tror nok membranen er original.. men er ikke sikker.. men det virker som om den virker fint..

Kommentar
Fra : Frank322

Dato : 25-06-07 21:30

Hej gk,

Det lyder for mig som om du også skulle prøve at tjekke tilgangen af luft til maskinen. Får den luft nok? Får den for meget? Ved ikke om det hjælper dig, men tjek evt. dette link:

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=26921

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 25-06-07 21:33

altså lige nu står den med karburator skjoldet af.. for tror min problemetik sidder i karburator.. så luft tilstrømingen er fin.. ved så ik om benzin/luft forholdene er ok..

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 25-06-07 22:50

gnisten på tændrøret er blå.. måske lidt over i lilla, når man slukker lyset..

og dysen er 190...

har lige pustet svømmehus igennem og det hjalp umidbart ikke..

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 25-06-07 23:09

skal lige sige at der ikke er batteri og ensretter på.. og alt lys er slået fra.. altså ingen forbindelse.. skulle ik mene det ville gøre noget..

og så vil jeg lige hører om det gør noget om udstødningen er blokeret.. altså hvis den er svinet til.. hvis i kikker på mit udstødningsrør er jo Custome-made.. og ved ik lige hvor godt det kommer af med røgen ved lave omdrejninger..

kan det gøre så meget at den ik vil starte...

http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=143901&ipc=444048

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-06-07 23:25

Det er ikke unormalt at FS1 ånder lidt benzin ud af karburatoren, og du ser det jo kun fordi du har sidedækselet af. Men alligvel bør du tjekke membranens 2 plader, man kan få dem i karbon et sted, det er bedre end metal, som den er født med.
190 i dyse er noget i overkanten, 170 passer bedre, men da cylinderen er ny, skal den helst have noget overskud, så vælg 180 de første 300km
Udstødningen kan let stoppe, hvis du hælder mere end 3% olie i, men det kan du tjekke ved at tage lyddæmperen af helt i bag.
Mange vil sige at du skal hælde mere olie i når cylinderen er ny, det mener jeg ikke, og alene for meget olie kan få motoren til at gå mærkeligt.
Du bruger vel langt gevind på tændrøret, da topstykket skal have det.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 25-06-07 23:45

langt gevind.. hmm.. bruger NKG B9HS - som vel er kort model..

fik den med en NKG B9HS og har kunne køre et par få gange med det.. forresten er tændrøret sort der hvor den skal gniste.. men kan tører det væk med et klud..

kan ik tage lyddæmperen af.. den er svejset fast..

men kan ik lige komme til at købe en ny dyse her de næste 7 - 10 dage.. har ik en thansen der ligger i nærheden..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-06-07 00:29

Sort tændrør=For meget olie eller for stor dyse.
En vilken som helst scootermekaniker har dysen, eller kan file en mindre op til det du vil have.
Du har vel det gratis katalog fra THansen?:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=1021088663&n=1706571623
http://www.thansen.dk/products.asp?c=1021088663&n=-1861397692

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 27-06-07 15:54

jeg har nu skiftet dyse fra 190 til 170.. og har skiftet pakning i mellem membran og indsugningsplade for den har faktisk opløst.. har os skiftet pakning ved svømmehus.. har os sat membran stopper på.. for opdagede at den manglede..

JEG GÅR SNART AMOK.. kan bare ik finde fejlen..

Kommentar
Fra : Frank322

Dato : 27-06-07 20:21

Hej gk,

Som udgangspunkt betyder sort tændrør ganske rigtigt for meget benzin. Tjek din benzin/luft blanding. Får den luft nok?

Dit udstødningsrør må absolut ikke være tæt - det kan meget vel være årsagen. Tag hele udstødningen af, med forbindelse til cylinder og det hele. Varm det rigtigt op med en gas-brænder pas på det ikke bliver blåt, men du skal have det rigtig varmt. Slå så forsigtigt med en "blød" hammer. Sidder der olie-rester eller slam i udstødningen vil du kunne banke dem ud som flager.

Et tæt udstødnings-rør kan også give sort tændrør.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-06-07 20:34

Har du prøvet at tage membranhuset af og suget og pustet i den for at se om den er tæt, for thansens billige membraner er noget lo..
Er pakningen under cylinderen tæt?
Du har vel ikke brækket en stempelring?
Hvordan starter den nu/kører?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 27-06-07 22:50

har testet udstødning.. ingenting der.. ser fint ud..

jeg har haft membranen af nu.. har pustet i den.. og der kommer luft ud på den anden side som der skal... men den åbner sig ik meget.. (jeg kan jo ik lave nær så meget vacum som en knallert..) og har os suget.. når jeg suger i gennem så lukker den tæt.. men når jeg bare suger forsigtigt så går luften igennem..

skulle mene den er tæt ved pakning under cylinder.. kan ik mærke den suger luft der fra..

tror ik der er en stempel ring knækket.. der er 2 ringe på min..

jeg har så i mellem tiden fået den til at antænde en lille smule.. ved hjælp af chooker og ½ gas.. så vil den i gang.. men den mangler lige det sidste.. så jeg satte den gamle 190er på igen.. og nu kom jeg endnu tættere på en start.. men det er som om den lige mangler det sidste benzin..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-06-07 23:37

Meget tyder på en utæthed under cylinderen, hvis du får den igang, kan du tjekke, ved at skylle vand mod cylinderbunden, med en vandslange. Så dør den hvis der er utæthed.
Tjekkede du benzinfilteret, ved at trække slangen af karburatoren, og åbne benzinhanen.??
VH Palle Hansen
NB: Ja, jeg ved godt der er 2 ringe, har nok haft mere end 10 FS1.

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 27-06-07 23:59

nå okay.. heh..

altså der kommer nok benzin ud af benzin slangen.. der er dog ikk filter på..

er bare bange for at overskrue top møtrik.. har jeg gjort 2 gange.. og tør ik spænde dem mere..

og pakningen er helt ny..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-06-07 16:24

Hvordan kan de være blevet overspændt, og så fungere ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 28-06-07 18:35

ja det var jo nogle andre.. ik de samme.. :D

men har lige haft topstykke af.. og der var meget olie på den.. men ser ellers fint ud.. og de er spændt.. og der er tæt..

men.. her kommer en ordentlig smørre..

hey..

har oplevet noget meeeeget mærkeligt nu.. jeg har pillet membranen og karburator af.. og tændrøret har jeg os pillet af.. og så kører stemplet bare som smurt i cylinder.. ingen modstand eller noget.. og det er jo godt.. men med det samme jeg sætter tændrøret på.. lyder det som om den banker imod..

men tror ik den rammer noget.. for kan ik se nogle mærker på tændrør og stempel.. så kan ik forstår den lyd..

og lige en anden ting.. nede ved krumtappen.. der er der huller ind i selve krumtapen.. har tegnet lidt på thansens tegninger så du/i kan se hvad jeg mener..

http://peecee.dk/?id=55243

skal der være hul der ind?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-06-07 19:00

der var meget olie på den..
Er du sikker på at der ikke er fyldt for meget olie i benzinen?

lyder det som om den banker imod..
Er du sikker på at tændrøret ikke er den lange type, så jern-elektroden hamres/trykkes ind mod midterelektroden.

http://www.thansen.dk/products.asp?c=1028580167&n=-1861397873
Ja, de huller skal du ikke bekymre dig om, de tjener ikke andet formål end afbalancering og til fastholdelse når fabrikken monterer.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 28-06-07 19:21

nå okay..

jo det gør jeg vel.. men skulle/skal jo køre til..

banker imod.. nej.. for kan ik se mærker på stempel og tændrør.. men tror det kommer nede fra noget med kickstarteren.. men er slet ik sikker..

men ved ik.. når jeg prøver at starte den, så nogen gange antænder den.. men det er som om den antænder på et forkert tidspunkt.. for det lyder som om der er overtryk.. det er sån en høj "pssstt" lyd.. som om det kun er dampene fra benzinen den antænder..

og når den gør det.. så stopper kickstarteren.. altså som om den antænder på forkert tidpunkt..

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 28-06-07 19:27

har haft mange problemer med at den der not ved svonghjulet er flækket.. den flækker bare hele tiden.. fandme træls.. og så vil den jo antænde på forkert tid..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-06-07 22:03

Ja, og jo flere gange den not flækker, jo mere ødelagt bliver krumtapakselens fordybning. Slib svinghjulet indvendig med sandpapir, så der ikke er rust, se også efter konushullet i svinghjulet er helt rent. Giv gevindet olie, og spænd møtrikken hårdt.
Jeg kan høre på det, at benzindampene antænder nede i krumtappen, det er ikke smart, da huset kan flække.
Jeg tror at karburatoren svømmer over, så der løber benzin ned i krumtaphuset, tit skyldes det at man bruger sidestøttefod, men den egentlige årsag er at du har en utæt svømmerventil, eller skidt i den, så den ikke lukker tæt. Den kan skilles ad meget forsigtig med en pincet, og renses, da den er hundedyr.
Og se så at få luftet krumtaphuset ud for benzin, ved at lukke for benzinen, give fuld gas, og blive ved med at træde kickstart.
Og hvis der er for meget olie i benzinen, må den fortyndes.
Desuden, skal du tjekke plejlstangsrullelejerne foroven ved stemplet og i krumtapakselen.
Foroven giver man altid et nyt rulleleje(Nåleleje), kan også tjekkes ved at trække op og ned med stempelet, ligeledes tjekkes bundlejet ved at trække op og ned med plejlstangen/stemplet. Plejlstangen skal kunne vippe lidt til siderne, men må overhovedet ikke kunne flyttes op og ned, så meget som en tiendedel mm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 28-06-07 22:44

mange tak for den lange besvarelse..

men det med at den flækker.. når jeg sætter en ny i og får selvesvinghjulet på kan jeg rokker svinghjulet lidt til hver side.. altså må noten jo ha noget plads at give sig på.. det må den vel ikke..

altså jeg lukker altid for benzin hanen når den ik er tændt.. og hvis den svømmer over.. så skal overløberne vel "gå i gang".. altså kan det ikke løbe der ned.. men hvad ved jeg.. det er min første FS-1.. så har ingen forstand på det område..

men jeg ved ik om jeg må få din msn,(hvis du har) så jeg kan accepter denne besvarelse.. så kan jeg jo altid spørge dig.. eller hvad siger du.. skal vi bare blive ved på den her måde?

hvad er forresten den nål folk snakker om i karburator?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-06-07 23:24

kan jeg rokker svinghjulet lidt til hver side..
Nej den skal sidder fuldstændig fast, og notens runding skal vende ned i krumtapakselen.
Men hvis den sidder fast, kan du måske rokke med krumtapakselen, fordi dens hovedlejer er slidte, og så er simmerringene som skal skabe tæthed ind i krumtaphuset nok også slidte. Måske trænger motoren til den helt store omgang, men det er svært.

så skal overløberne vel "gå i gang"..
Ja, så plejer den at dryppe ud af hullet i motorblokken under karburatoren (Den med en lille si i)

Faktisk skal der også være en slange, fra karburatoren og ud i det fri, gennem hullet i blokken under karburatoren: 10103899
Den har nogen betydning når sidedækselet ind til karburatoren er sat på, da den skaber normal lufttryk i svømmerhuset.
Der er også en anden lille slange som tit mangler: 10103800

Svømmer ventilen som jeg mener kan være utæt/beskidt er:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1029449833&n=-1861397692&pn=-1861394665
(Der er ingen indsugningstuds)Men den studs benzinslangen sidder fast på. Den kan skrues op udefra.
Den skal lukke tæt når svømmeren svømmer op og trykker på den.

Den nål er denne som folk snakker om:
10101499 nål i karburator:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1029449833&n=-1861397692&pn=-1861394662
Den nål slåes fast i gasspjældet, med en clips, som normalt er sat i det midterste rille af de 5 riller.
Nålen kan du se bevæger sig op og ned i strålerøret som lige kan anes i bunden af indsugningningen.
Altså nede i svømmerhuset sidder strålespidsen som mange kalder dysen, den bestemmer mængden der kan suges op i luftstrømmen. Dysen sidder i enden af strålerøret der fører brændstoffet op. Men i tomgang stikker nålen ned og spærrer for det meste af benzinen der kommer op i strålerøret.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-06-07 23:27

men jeg ved ik om jeg må få din msn,(hvis du har) så jeg kan accepter denne besvarelse.. så kan jeg jo altid spørge dig.. eller hvad siger du.. skal vi bare blive ved på den her måde?
Jeg tænder ikke tit for msn, du kan godt få min mail, men der er ikke så stor forskel, og så kan andre jo ikke lære, eller komme med gode råd. Så vi kan bare forsætte her.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 29-06-07 15:25

okay.. bare fordi jeg tror altså ik jeg nogensinde får den knallert ud og køre.. den vil simpelthen bare ikke..

og tror jeg vil smide den over til en professionel.. og så betale det der skal betales.. for jeg giver snart op..

men ved ik..

okay.. tak for endnu en god besvarelse..

og jeg kan se at det er svinghjulet jeg kan rokke.. altså akslen bevæger sig ik.. ellers skal jeg til at bruge kræfter.. kan det ik være det der gør at noten flækker hele tiden.. og evt. være det der gør at jeg har start besvær...

men jeg får stillet et digital kamera til rådighed i morgen og der frem over.. så kan jeg jo prøve at tage nogle billeder af de forskellige ting.. men skal til min klasses afslutningsfest her i aften.. så har nok tømmermænd i morgen.. så der svare jeg nok ikke, den første del af dagen..

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 29-06-07 16:00

men begynder og tror på den med svømmerventil.. for selve indsugningsstudsen er blevet bøjet... så det kan godt være derfor.. at den enten for alt for meget benzin eller at den får for lidt..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-06-07 16:16

Svinghjulet er jo konisk der hvor det sidder på den koniske krumtap, måske er en af tingene ikke orginal, og vil aldrig kunne sidde sammen ? Men det er klart at noten hele tiden går, når tingene ikke falder helt "i hak"
Jeg har aldrig set en indsugningsstuds der er blevet bøjet, den sidder jo på indsugningspladen, og er som regel udboret.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1032757450&n=-1861397720&pn=-1861397695
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 29-06-07 16:55
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-06-07 17:30

Ja det er en svømmerventil(Nåleventil/afskærningsventil)
Som jeg har skrevet før:
28-06-07 23:24 Svømmer ventilen som jeg mener kan være utæt/beskidt er:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1029449833&n=-1861397692&pn=-1861394665
(Der er ingen indsugningstuds)Men den studs benzinslangen sidder fast på. Den kan skrues op udefra.
Den skal lukke tæt når svømmeren svømmer op og trykker på den.
"Du kan også selv holde en finger let op mod den, når svømmerbunden er af, for at se om den er tæt.
VH Palle Hansen
PS: Den må selvfølgelig ikke være det mindste bøjet.

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 03-07-07 00:41

altså selve nålen er ikke bøjet.. det er kun selve "studsen"... og kan ikke rigtigt finde ud af om den slutter tæt.. for når jeg trykker den helt op.. så lukker den godt nok tæt.. men er lidt i tvivel..

for resten hvor skal "O-ring i svømmerhus" være.. for jeg synes ik jeg kan se den nogen steder..
http://thansen.dk/product.asp?c=1045254614&n=-1861397692&pn=-1861394667

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-07-07 17:04

Selve studsen med svømmerventil kan du jo skrue af, tilslutte benzinslangen, åbne, holde den lodret, og trykke en finger nedefra let imod den, så skal den jo være tæt. Trykket op mod den fra svømmeren er jo ikke voldsom stor, det han du jo mærke hvis du forsøger at trykke svømmeren ned når der er benzin i svømmerhuset.
O-ringen ligger inde i svømmerhuset, omkring skruen der spænder bunden af svømmerhuset.
Det kan du se på dit link, hvis du trykker "vis tegning" og ruller ned.
O-ringen er ikke særlig vigtig, den er der kun for at hvis svømmerstanden bliver for høj(Svømmerventil utæt), så skal overskuddet ikke løbe ud under skruen der spænder bunden af svømmerhuset. Men løbe ud af slangen 10103899.
Det der er vigtig når man skruer bunden på svømmerhuset, er at dreje lidt på bunden så den falder ordentlig på plads, før skruen spændes godt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 08-07-07 18:32

har du erfaring med karburatorer fra protunahandels.de for jeg overvejer at købe en helt ny 17,5mm karburator..?

er det noget der dur? og er det af mærket mikuni..eller hvad det heddet..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-07-07 19:31

Ja, det er den orginale mikuni, bare opboret til 17,5 mm
Den kan du rolig købe.
Køb også en ny udstødning, hvis din er grim og sodet til indvendig.
http://www.protunahandels.de/product.asp?c=98586806&n=19065253&pn=19065256
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 09-07-07 17:37

har bare hørt at protuna skriver det er 17,5mm men så får man bare en 16mm - og dem der er 16mm er i virkeligheden kun 14/14,5mm..

men okay..

men prøver lige noget med den gamle.. vil lige se en sidste gang om det kan køre...

kom nemli til at smide en "split" væk som holder selve ventilen inden i benzin "indgangen" men har nu lavet en selv af ståltråd.. vil se om det holder..

Forresten hvordan skal svømmeren vende inde i huset.. er det ligesom op thansens billedet eller er det omvendt.. for min vender omvendt..

thansens billedet: http://media.thg.dk/DAT/pic/m/10100499.JPG

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-07-07 17:56

17,5 eller 16mm er heller ikke særlig vigtig
Ja, jeg skrev også meget forsigtig :
28-06-07 22:03 Den kan skilles ad meget forsigtig med en pincet, og renses

Forresten hvordan skal svømmeren vende inde i huset.. er det ligesom op thansens billedet eller er det omvendt.. for min vender omvendt..
Den skal være helt tæt, så man ikke kan høre at der er hul på den så når den rystes må der ikke sjaske benzin inden i den. Den skal vende så metalpladen/forstærkningen vende opad. (Den skal jo trykke på ventilen)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 09-07-07 19:50

okay så vender den rigtigt..

ja.. jeg gjorde os alt det hele forsigtigt.. det var da jeg skulle samle det igen.. så tabte jeg den.. og kunne ik finde den igen... men lavede en ny af noget ståltråd.. og den virker umidbart fint nok..

det der med 17,5 eller 16mm.. nej det er jo ik meget.. men vil fandme gerne ha en 17,5mm.. for så ved jeg den er større end mange andres.. :D og så får den jo os lidt mere acceleration/optræk..

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 13-07-07 19:39

Har du planet topstykket?
Har du prøvet at sætte en standard kaburator på? (hvis du har)
Hvor meget olie har du i benzinen?
Og eventuelt, er det den rigtige olie? er det en fyldsyntetisk olie?

Har selv en 4 gear.
\\Gizmo

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 13-07-07 20:47

altså blanding var måske lidt for tyk.. så jeg puttet noget mere benzin i..

og nej har ingen std karburator..

har fundet ud af at svinghjuls møtrikken ikke var spændt ordentligt.. så derfor blev noten ved med at knække.. men nu ville jeg spænde den ordentligt.. så kom jeg til at overspænde den.. så jeg købte en ny møtrik.. men den kunne ikk sættes på.. for svinghjuls akslens gevind var lidt ødelagt.. så den står endnu mere stille end før..

hvad gør jeg nu... køber en ny krumtap? andre forslag.. skære den op?????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-07-07 21:57

Spørgsmålet er vist besvaret:
Svinghjulet er jo konisk der hvor det sidder på den koniske krumtap, måske er en af tingene ikke orginal, og vil aldrig kunne sidde sammen ? Men det er klart at noten hele tiden går, når tingene ikke falder helt "i hak"
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 13-07-07 22:02

jeg får jo ik at vide hvad jeg jeg skal gøre.. men imellem tiden har jeg fået sat svinghjulet på.. og spændt den siindsygt godt..

men den vil stadig ikke starte.. den gnister fint.. men virker som om den ingen benzin får.. for det luft der kommer ud af hullet hvor tændrøret skal sidde, er helt tørt.. og det lugter næsten ik af benzin som det plejer..

så nu er det karburator/membran sektionen jeg er tilbage ved..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-07-07 22:31

Prøv at hæld 3 fingerbøl benzin ned i tændrørshullet, og se om den starter på det.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 13-07-07 23:22

3 fingerbøl.. hmm.. lyder af lidt meget.. men det prøver jeg.. skal det være uden olie i..

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 13-07-07 23:39

jeg spørger igen...

Har du planet topstykket ?
for hvis du har det har du måske prøblemet på din særer banke lyd.

selvom min gør også lyder lidt som om den "banker mod noget" men det gør den ikke.

den lyd hvornår kommer den? fra max omdrininger og tilbage i tomgang?( eller helt død)
og desuden er 4 gear ikke ligefrem kendt for at være let at få til at gå i tomgang

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-07-07 00:07

Ca, 3 fingerbølfulde, med eller uden benzin.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 14-07-07 00:09

altså fandt ud af at det er kick pedalen som går mod når jeg kickstarter..

Men som sagt.. den vil jo slet ik starte..

og.. ja.. tror den er planet lidt.. det er ik mig der har gjort det.. men det er ik det der banker..

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 14-07-07 14:29

okay... hvordan ser røgen der kommer ud at udstødningen ud? hvis der overhovet kommer noget ud..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-07-07 16:33

Du kan jo løbe den igang, i 1 eller andet gear.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 14-07-07 23:51
Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 15-07-07 18:39

ja.. derhen ad.. måske ik helt så sort og vådt..

men prøver lige og løbe den i gang..

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 15-07-07 18:59

altså der kommer jo ingen røg ud af den.. for den tænder ik..

den vil stadig ik starte.. men så vidt jeg ved så for den ingen benz fra karburator..

men jeg regner med at købe en ny 17,5mm fra protuna her en af dagene.. så kan jeg jo vende tilbage..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-07-07 19:40

Ca, 3 fingerbølfulde, med eller uden olie.
Hvis den ikke starter med det, så er det fordi den allerede får for meget benzin, eller tændingen ikke duer. Og så hjælper en ny karburator ikke.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 15-07-07 22:18

du kan jo stadig godt have en for fed benzin/olie blanding så den ikke kan starte..

prøv at gøre som palle siger,både med og uden olie i benzinen.

//Gizmo

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 15-07-07 23:55

hvor meget er ca. 3 fingerbøl.. for synes altså det er svært at få noget der ned i og er bange for at få for meget..

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 15-07-07 23:56

men skulle ik mene det er tændingen.. for den gnister rigtigt fint..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-07-07 00:02

Jeg bruger en tynd benzinslange som jeg holder ned i benzin, holder for hullet for oven, og skynder mig at sætte enden ind i tændrørshullet.
Ja gnistre, men hvis noten er gået, så er det måske på det forkerte tidspunkt, og så kommer der ingen forbrænding

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 16-07-07 13:23

altså jeg har pillet noten ud, da den egentligt ik laver noget.. for akslen er jo konisk.. noten fortæller vel bare hvor der bliver åbnet for platiner..

og nu er svinghjulet skruet så stramt på at den umuligt kan flytte sig..

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 16-07-07 13:37

men da jeg prøvede at løbe den i gang, kunne man høre at motoren fortsatte lidt videre efter jeg slippede koblingen.. altså den startede ik sån rigtigt.. men der var lidt..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-07-07 14:27

altså jeg har pillet noten ud, da den egentligt ik laver noget.. for akslen er jo konisk.. noten fortæller vel bare hvor der bliver åbnet for platiner..
Der er ikke noget i motoren der kan undværes.
Ææ, hvis noten ikke er der, så sidder svinghjulet ikke nøjagtig, og så åbner platinerne ikke nøjagtig det rigtige sted, da platinernes bakkelitstyr kører indvendig på svinghjulets ovale flade.
Og den kommer aldrig til at starte, med eller uden ny karburator.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 16-07-07 20:22

hallo.. den er jo konisk.. noten gør ikke noget..

Koniske ting kan ikke flytte sig hvis de passer 100% sammen.. og er spændt rigtigt..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-07-07 00:43

Koniske eller ikke konisk, hvis svinghjulet bliver spændt på krumtapakselen, men ikke er drejet lige ud for notgangen, kommer gnisten på et forkert tidspunkt. Hvorfor tror du ellers der er en not, hvis den kunne undværes. De 2 riller til noten (På krumtapakselen og svinghjulet)SKAL være 100% ud for hinanden.

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 17-07-07 13:38

ja ja.. det er rigtigt..

Men hvis den bliver spændt rigtigt på.. burde den selv flytte sig der hen hvor den sidder perfekt i forhold til den koniske.. men forstår godt hvor du vil hen..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-07-07 19:55

Den kan flytte sig alle steder hen. Dreje sig.
Fordi de 2 ting er drejet konisk, gør kun at svinghjulet ikke kan komme mere ind på akselen end den skal.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gaming-king

Dato : 19-07-07 23:34

jeg giver altså op nu.. den kommer over til en knallert-mekaniker.. for kan simpelthen ik finde den SKIDE FEJL!!..

ellers så sælger jeg den bare..