/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Regler
Fra : Jimmy17
Vist : 942 gange
100 point
Dato : 25-06-07 16:43

Skal man have "kørekort" for at befinde sig på vandet?

Gælder måske forkerte regler alt om hvad båd man er i

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-06-07 16:48

det kommer an på hvor stor båden er og hvor mange hk den har. under 15 m behøver du ikke noget med mindre det er en planende båd. men for din egen skyld og vores andres skyld bør du tage et duelighedsbevis. du kunne jo heller ikke finde på at køre bil uden kørekort, vel.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-06-07 16:51

Citat
Gælder måske forkerte regler alt om hvad båd man er i

? ? ?

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 25-06-07 16:53

Skulle have stået forskellige, ikke forkerte

Sådan når jeg spørger, så er det når man ser folk hoppe rundt i små joller eller robåd ude på sundet. bl.a nogen jeg kender

Om det er helt efter bogen hva de laver.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-06-07 17:01

Du må skabe dig lige så tosset du vil i en jolle eller en robåd, sålænge du overholder gældende regler, der er intet krav om aflæggelse af prøve, men det er dit (eller hvem det nu er der sejler båden) ansvar at kende reglerne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-06-07 17:03

Det er sikkert helt ok.
Optimistjoller er som regel i sejlklubbers regi,
hvor unge mennesker lærer at sejle.
Hvad du ellers mener med hoppe rundt ved jeg ikke,
nogle steder gælder maks hastighed, ellers kan man da sejle på kryds
og tværs. Fritidssejlere har vigepligt fremfor erhverv, fragt og færger.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 25-06-07 17:12

Der er ikke krav om at fritidssejlere har nogen form for bevis.
Dette gælder dog ikke hvis der er tale om en motorbåd da der er krav om duelighedsbevis afhængig af bådens og motorens størrelse. For de gældende krav kan du se på Søfartstyrelsens hjemmeside.

Når du bevæger dig på vandet, skal du overholde søvejsreglerne. At fritid skal vige for erhverv er en hovedregel man lærer fritidssejlere, men det står ingen steder. Et grundlæggende kendskab til søvejsregler er absolut tilrådeligt. Søvejsreglerne kan du også finde på Søfartsstyrelsens hjemmeside, eller du kan købe dem som bog hos boghandleren (koster vel i omegnen af 150 kr. er mit bud)
Er du i tvivl om noget helt konkret skal du være velkommen til at spørge. Jeg vil mene jeg har et indgående kendskab til søvejsreglerne pga. mit arbejde.

Mvh
MacMadsen

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 25-06-07 17:18

Mecmadsen,
Et sidespørgsmål; kender du den gamle danske film, Flådens Friske Fyre?

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 110 point
Dato : 25-06-07 17:23

Hvis du skal ud at sejle speedbåd, skal du have/tage "kørekort" til denne form for sejllads.
Speedbåd defineres som bådens længde gange med sig selv + 3 - hvis motorkraften i HK overstiger det fremkomne tal, kræves "kørekort".
Eksempelvis hvis båden er 5 meter og motorkraften overstiger 28 HK skal du have kortet.
Det vil nok være de fleste både !!!
Hvis din bådtype er en anden, hvor der ikke kræves kort kan det alligevel anbefales at tage et duelighedsbevis, så du - og andre på havet - kan føle dig tryg på "den blå hylde".
Begge beviser kan tages i de fleste sejl- og bådklubber.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 25-06-07 19:03

Men husk "Et er søkort at forstå et andet skib at føre"

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 25-06-07 20:06

Jimmy17:
Ja jeg kender godt filmen Flådens Friske Fyre...

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 25-06-07 20:41

MacMadsen

Okay, der ser man færgen og deres kutter sejle mod hinanden i linie.
Nogen grund til de ikke drejer men lader færgen om det?

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 25-06-07 21:15

Jimmy
Fordi at et maskindrevet skib (som færge er pr. definition) skal gå af vejen for at skib der er i færd med at fiske jf. regel 17 i søvejsreglerne (eller regel 18, kan jeg ikke lige huske)

MacMadsen.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 25-06-07 22:07

MacMadsen

Men

De er jo ikke ved at fiske.
De er på vej ud eller hjem

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 25-06-07 22:34

Jimmy:
Det er rigtigt. Men fører skibet signal som om det er ved at fiske, skal færgen handle ud fra det. Og det er almindelig kendt at langt de fleste fiskere fører signal som om de er beskæftiget med fiskeri, selv om de er på vej ind og ud af havn.
Det er den eneste forklaring jeg kan komme med.
Hvis de ikke fører signal for fiskeri ville begge skibe skulle dreje til styrbord jf. regel 13 om skibe på modsatte kurser, da de stævner næsten mod hinanden.

Kommentar
Fra : Bay2655

Dato : 27-06-07 08:50

Hej med jer.
En lille rettelse til krav om speedkort,
Længde gange længde plus 3 divideret med 1,36, hvis talet giver mere end 21 skal du have kort.
Eks.
Min båd er 8,5 M lang er udstyret med en 260 hk.

8,5 gange 8,5 = 72,25 plus 3 = 75,25 divideret med 1,36 = 53,125 altså jeg skal have speedbådskort.

eks.
en båd er 4 M lang og udstyret med en 10 hk.
altså 4 gange 4 er = 16 plus 3 = 19 divideret med 1,36 = 13,97 rund op til 14. altså kræves der ikke kort.
Mvh
PH.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 28-06-07 19:05

Tak for svaret brokke44.