/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
ÆØÅ
Fra : jensviggo
Vist : 652 gange
50 point
Dato : 24-06-07 12:20

Hej

Hvordan laver man tegnsætningstabellen op så den magter at kan skrive æøå, jeg har en søn der sejler jorden rundt med Knud Lauritsen og de mails jeg får fra ham magter maskinen ikke at bruge æøå

jensviggo

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 12:24

Hvis ikke de har æøå på maskinen hjælper det jo ikke dig....

Du kan ikke gøre noget - kun afsenderen....

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 24-06-07 12:36

jeg kan ikke huske, hvad afsenderen skal gøre, men det er noget med at holde ALT knappen nede og skriv et tal med det nummerriske tastatur til højre eks
Alt+74 =J

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 12:41

Her er tabellen...

Korrekt...

Hold Alt nede og tast nummeret - så kommer tegnet....
Alt skal slippes igen efter nummerindtastning...

http://www.asb.dk/studinfo/ikt/itvaerktoejer/ascii_tabel.aspx

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-06-07 12:46

åhhh refi - den skulle jeg lige bruge igår - haps og ind i foretrukne

afsender kan - hvis han har lov - også bruge tegnoversigten der ligger i windows -

Hvis du vil åbne Tegnoversigt, skal du klikke på Start, pege på Programmer, pege på Tilbehør, pege på Systemværktøjer og derefter klikke på Tegnoversigt.

ps der er hjælpefunktion i tegnoversigten.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 12:55

Man lærer hurtigt de 6 tal udenad

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 12:57

Alternativt kan jo installeres "dansk tastatur" (og dermed skifte mellem dansk og f.eks.eng.)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 12:58

PS...

Det kræver dog at det er et 102 tasters tastatur.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 13:00

I øvrigt står tabellen i ALLE dos-bøger

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-07 16:27

Han kan indsætte ASCII nummeranter ..eller; hvis det er mail i HTML formatet, de tilsvarende kode ækvivalenter:

Kode
æ æ
Æ ¾
ø ø
Ø Ø
å å
Å Å

æ æ
Æ Æ
ø ø
Ø Ø
å &oring;
Å &Oring;

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-06-07 20:33

Det er fint med alle de der koder, men der er noget med at visse satellitsystemer (bla. til nogle skibe) ikke kan køre den udvidet ASCII (som jo er 8 bit), men kun den første halvdel af ASCII (7 bit)

dvs. at højeste kode nr. der kan sendes (ikke indtastes) er 127

MVH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 20:39

Citat
at højeste kode nr. der kan sendes (ikke indtastes) er 127

Hvis det er problemet er der jo ikke meget at gøre......

Så lærte man da lidt nyt....... (selvom jeg ikke sender/modtager fra skibe så tit)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 20:40

Man skulle tro der var mere styr på den slags i disse moderne tider....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-07 23:40

Sendes der som HTML kodet tekst, så når man ikke over 8 bit ASCII værdien (..med 1 paritets bit) ved at benytte HTML ækvivalenterne for de danske special tegn.

Alle tegnene som indgår:

& + a + e + l + i + g+ ;
& + A +E + l + i + g +;

..osv. gældende ligeledes:

&oslash;
&Oslash;
&oring;
&Oring;

..burde kunne gøre 'tricket', Da ingen af dem er større end 7 bit (+ paritet) = 8.

Især hvis (X-)HTML koden på siden indeholder det relevante Vest-Europæiske tegnsæt i <head> .. </head> sektionen:
Kode
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

Jeg 'gætter' dog lidt, da jeg hverken kender 'systemet'/'apparaturet' der sendes/modtages fra eller 'formatet' af de bemeldte emails.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-06-07 07:23

Ja. molokyle

Det er godt forsøgt, men nu er det således, at en del systemer (på skibe) ikke tillader HTML.

Nogle gange er det sådan at den tekst man har skrevet ( feks i word) skal gemmes som "plain text"
altså ikke en noget med tekst der er formateret. (bla. for at holde størrelsen på filen der skal sendes, så lavt så muligt).
Man kan heller ikke (normalt) vedhæfte en fil.

Det er ikke lige noget vi normalt tænker over, når vi sidder hjemme med fuld speed på internettet, og alle muligheder er åbne.

Men jeg vil gerne igen, gøre opmærksom på, at det ikke gælder alle satelittsystemer til skibe, men det er noget, man skal have i tankerne.

MVH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-06-07 07:48

Citat
og de mails jeg får fra ham magter maskinen ikke at bruge æøå

Og uanset alt det tekniske er det AFSENDEREN der skal forsøge at korrigere problemet...

Modtager kan INTET gøre.....

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 28-06-07 09:18

Det løste jo alle mine problemer, elller nærmere min søns tusind tak for alle indlægene

jensviggo

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-06-07 09:21

Hvad var løsningen så?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-07 09:42

Dagens lotto.....

Det udtrukne nummer tak

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-06-07 15:47

Det vi mener jensviggo ..er:
Citat
Hvad sker der når et svar er blevet accepteret?

Den første time efter et svar er blevet accepteret kan det stadig læses, hvorefter det vil svaret blive lukket i de næste 30 dage.

Når svaret først er lukket, vil det koste point at læse svaret.

Citat
Accepter et svar til dit spørgsmål
Når du accepter et svar eller annullere dit spørgsmål, vil du automatisk modtage 5 ledige point som tak for hjælpen. Derimod hvis du ikke lukker dit spørgsmål indenfor 30 dage, vil du automatisk blive fratrukket 5 ledige point, og dit spørgsmål bliver annulleret.

</MOLOKYLE>