/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Maling af MDF og tørre tid ?
Fra : MartinFr
Vist : 12923 gange
45 point
Dato : 24-06-07 05:02

Hej,

jeg har fået skåret en bordplade i MDF til et skrivebord / computer bord, som nu skal sprøjte males og lakeres i hvid.

Jeg leder efter noget slidstærk maling og lak som det er muligt at rengøre og som vil du til dette formål.

Looket jeg går efter er hvid ligesom en Ipod, dog med en smule mere dybde ved flere lag klarlak. (http://playlistmag.com/publications/playlist/images/2004/11/04ipod_front_librarysm.gif)
Hvad for en glans skal jeg gå efter ?

Nogen der kan anbefale noget ?

Samtidig skal jeg også lige høre om der er nogen grund til at bruge grunder først ?

Ved lakering af pladen hvor lang tid skal der da typisk gå mellem hver sprøjt / påførelse ? samt hvornår kan det malede typisk slibes (helt hærdet) ?
Skal det hærde helt igennem før man giver det et ekstra lag eller venter man 2 timer eller lignende ?

Mvh

Martin

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 24-06-07 05:06
Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-06-07 07:22

Glansen skal nok være halvmat.
Ja, grunder først.
Med hensyn til tørretid mellem overmalingerne, må du se hvad der anbefales for den maling/lak du vælger, da det er forskelligt fra fabrikat til fabrikat.
Hærdningstiden står også på den valgte maling/lak.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 24-06-07 07:35

Godmorgen

Hvis det skal laves 100% efter bogen anbefales denne her:

http://extranet.dyrupgroup.com/wps/portal/.cmd/ActionDispatcher/_pagr/106/_pa.106/127/.st/N/.piid/162/.ciid/256/.reqid/-1/PC_162_cid/1047294295669/PC_162_c/DP_MBK

På dette link er det links videre til hvor hvor lang tid malingen er om at tører og hvor lang tid der skal gå mellem genbehandlingerne.

Og ang. dit spørgsmål om du behøver at grunde?

Ja, for du står med et stykke ubehandlet træ. Det skal grundes fordi det vil "rejse" sig når det bliver fugtigt, altså behandlet med andet maling. Og samtidig får du en vedhæftning af underlaget som du kUN opnår med en grunder.

Håber du kan bruge det til noget. Ellers må du skrive igen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-06-07 08:36

gå til en autolakerer og få noget autolak. der findes ikke noget stærkere . og så er det let at arbejde med.
bare husk at rengøringen er af stor betydning og du skal give det en grunder først, hvorefter du mellemsliber og så er det klar til lak.

Accepteret svar
Fra : tararam

Modtaget 45 point
Dato : 24-06-07 08:41

Skal du have en Piano-glans overflade - så kan du nok ikke lave det selv.

Har du selv en sprøjtepistol, så brug - for maximum kvalitet en 2K-acryl - (kan være autolak) som topfarve.
1. Det er vigtigt at pladen først er fuldgrundet og der ingen steder, - også på kanter kan ses noget træ. Gi hellere et extra lag grunder for at være på den sikre side. Husk også at træ grunderen skal påføres forsigtig de første gange for ikke at få træet til at rejse sig. Lad pladen stå til næste dag. Slib med klods og korn 240 og herefter en finere slibning med korn 320-400. Slib nu ikke igennem på kanterne - for så skal du helt forfra.
2. Påfør den færdigblandede maling (maling/hærder/fortynder) i 3 lag, med 30 minutters afluftningstid imellem lagene. Du kan her også som sidste lag give 2K klarlak. (Lad pladen stå til næste dag og med udluftning, og minimum 20 grader varme. Dampene skal ud, så sprøjter du i en garage, kan du ikke bare lukke når du er færdig. Så kan dampene ikke forlade rummet - ogpladen tørrer ikke ordentligt igennem.
3. Dagen efter - eller 2-3 dage efter - kan du prøve om du kan lave fingeraftryk på pladen. Kan du ikke - er du nu klar til finishen. Sprøjter du i rigtig kabine er pladen færdig, men hvis du selv laver det hele hjemme - og måske har lidt nullermænd i lakeringen, så kan du nu vandslibe med korn 2-3000. Med klods og igen forsigtig på kanter. Herefter kan du højglans polere pladen.

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 24-06-07 15:01

Mange tak for de mange gode svar.

Er autolak lige så "godt" / holdbart som f.eks Skibslak / Polyurethan ? eller Gulv maling og lak ?

Er det en bestemt type grunder jeg skal bruge til træ ?
Hvilken type grunder er den stærkeste jeg kan få fat i ?

Det skal gerne være så bordet kan holde til noget slid, og det må også forventes at kontorstolen kommer til at banke ind i kanten nogle gange og det skulle det gerne kunne holde til uden at malingen begynder at skalle af.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 24-06-07 15:35

Ja, autolak er selvfølgelig stærkt. Det er jo derfor det anvendes på biler til alt vejr og klima.
Netop fordi du siger det skal holde til slid, er det godt med klarlak. Det er altid til at polere op igen.

De fleste gænge træ grundere kan bruges, men spørg en autolakere om du kan få en skvat, og de vil sikkert gerne hjælpe dig med råd hvis du selv skal lave det hjemme. Så frem med nogle tomme glas og så afsted til en maler. Der skal jo ikke bruges meget til en bord plade, og skal du købe 1 ltr af hver ting bliver det dyrt.

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 25-06-07 01:06

Tak igen.

Har blot lige et sidst spørgsmål jeg glemte at få med.
Skal der sprøjtes direkte ned på fladen ovenfra eller skal der f.eks være en smule hældning på pistolen eller lignende ?

Godkendelse af svar
Fra : MartinFr

Dato : 25-06-07 16:19

Tak for svaret tararam.

Det var super.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 26-06-07 07:58

En maler ville hænge den op lodret, det er både nemmere og mindre chance for støv. Men sprøjter du den liggende vandret - så skal det påføres direkte ovenfra for bedste fyldning.