/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
svømmetræning til rideheste?
Fra : hestemassage
Vist : 764 gange
70 point
Dato : 06-09-01 00:18

Hvem har erfaringer med svømmetræning i forbindelse med dårlig ryg hos rideheste? En halt væddeløbshest må blive svømmetrænet, når den selv kan bevæge sig hen til bassinet, men hvad med en fejlbelastet ryg (sadelproblemer)? Hvornår kan man med fordel bruge svømning?

venlig hilsen

Hestemassør
Heidi Pedersen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-09-01 20:22

Jeg har HØRT men jeg VED ikke om det er rigtigt, at det kan være meget
skadeligt for en hest, at blive svømmetrænet, hvis den har rygproblemer,
fordi den svømmer med hovedet meget højt i vandet, modsat hvad man ønsker
under ridning, så tager hesten hovedet op og ryggen ned, når den svømmer og
det burde jo logisk set give problemer.

Derimod VED jeg at det er meget gavnligt for heste med benskader. Men
hvorfor ikke ringe til Hammerthor, det er nogle flinke og kompetente
mennesker der driver stedet, men selvfølgelig er det også dem, der tjener
penge på at svømmetræne heste.

Kommentar
Fra : hestemassage

Dato : 06-09-01 22:45

At svømmetræning er super til benskader, er helt sikkert. Fordelen ved svømmetræningen er jo, at hesten kan træne/vedligeholde muskulatur/kondition uden at belaste det skadede ben. Mine betænkeligheder ved ryggenoptræningen er nogenlunde de samme som dine, Tina, men på den anden side er det jo en hel anden belastning, som muskelgrupperne bliver udsat for. Prøver at kontakte både Hammerthor og Hovhedegård.

Heidi

Accepteret svar
Fra : hjr

Modtaget 70 point
Dato : 01-10-01 11:27
Godkendelse af svar
Fra : hestemassage

Dato : 02-10-01 09:43

SUPER