/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Benzin og Joule
Fra : Cyberworld
Vist : 4380 gange
300 point
Dato : 23-06-07 10:02

Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe mig med hvor mange joule der er i 1 liter benzin. Det skal bruges til en opgave som jeg er i gang med.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-06-07 10:22

prøv at google "combustion energy" og led efter petroleum/gasoline

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-06-07 10:35
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-06-07 10:43

Wikipedia (amerikansk udgave) skriver
Gasoline 46.9 MJ/kg og 34.6 MJ/liter

så har du fået det foræret
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-06-07 10:45

Det er brændværdien. Hvis du omsætter al masse til energi, gælder klassikeren

E = m * c^2

og det gir jo nogen helt andre tal!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-06-07 12:21

http://www.natlex.dk/burnvalues.html
http://www2.mat.dtu.dk/education/gymnasieopgaver/opgaver/okonomi.pdf

http://www.oliebranchen.dk/ServiceNavigation/Ordbog/B.aspx
Citat:
Brændværdi
Måles i et kalorimeter under afbrænding af stoffet. Angives i kcal eller kJ pr. kg brændstof. Nedre- eller netto brændværdi, dvs. nyttig brændværdi er lig øvre eller brutto brændværdi minus varmemængde afgivet til forbrændingsprocessen.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : Gizmo1226

Modtaget 300 point
Dato : 25-06-07 19:16

Her er en udsendelse fra dr2.
det hanlder om brandstof og hvordan man kommer til at kører længst på literen.
der kommer noget med brandværdigen i kj eller blot j(kan jeg ikke lige huske) for både brint og almindelig benzin.

http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Programmer/Viden+Om+med+Ann+Marker/Programmerne/20060822160832.htm

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-06-07 19:56

Hej Cyberworld
Knock, knock - er du der?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-06-07 19:57

Svaret afhænger af kvaliteten af benzinen, oktantal, osv. det er jo et oliedestillat, og derfor afhænger det jo af råolien og antal distillater mm.
Endvidere afhænger svaret af om forbrændings-"røgen" fortættes, og start og slut temperatur.
Men vi taler om en fuldstændig forbrænding, hvor der lige nøjagtig den rigtige mængde luft ved normal iltprocent.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 26-06-07 13:50

10.500 cal. pr. liter 95 oktan blyfri benzin siger de i viden om.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-06-07 15:47

>Gizmo1226
Det passer ikke. Hvis du derimod siger pr. kg, er vi enige med dem, der har målt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-06-07 15:48

og så skulle det vist være kilocalorier, ellers er det pr. gram

Godkendelse af svar
Fra : Cyberworld

Dato : 28-06-07 12:57

Tak for svaret.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 12-07-07 10:22

ja du har ret pbp_et... det var pr. kg ikke pr. liter :P