/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hvalpen bider og hapser?
Fra : bano
Vist : 1724 gange
280 point
Dato : 23-06-07 00:16

Hej

Hvordan kan man få den søde lille hvalp til at holde op med at bide og hapse?
Den er 3½ måned gammel.
vh. bano

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 23-06-07 00:24

Jeg har altid sørget for at hvalpen har noget den gerne må bide i - så kan den få ros når den bider i "det rigtige" og brok når den bider i "det forkerte".
KH Karsten

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 23-06-07 01:03

Lær den at du godt kan have dine fingre i dens mund uden at bide sammen, det er træning der skal til. Og tager den noget den ikke må, bytter du det ud med noget den godt må bide i. Det kan være kalkben, kødben, oksehud eller en hård ting som den som sådan ikke kan ødelægge eller en gammel klud den kan gå og ryste. Fjern dine sko fra gulvet de næste 3 - 5 måneder så er det værste overstået, træn den så med et par gamle udslidte sko, at de gerne må stå der uden, at den løber med dem, nej øvelser vil være på sin plads at bruge i alle tilfælde.
Er den på afstand, så lav en hård lyd og sig nej så stopper den, det kan være klap i hænder eller et klap i bordet. Og giv den så noget den kan bruge sin energi på, i stedet for at skældeud hele tiden. Du skal få dens opmærksomhed, du kan godt begynde, at starte små kontakt øvelser op allerede. Så vil du, når tænderne er skiftet få en dejlig lydig hund. Brug masser af guffer til at få kontakt med.
Du kan på nettet læse mange gode råd om kontakt øvelser og hvordan du kan få en glad og lydig hund. God fornøjelser med din hvalp. Det er ikke spor for tidligt at gå igang med små øvelser til den i korte intervaller.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 23-06-07 07:03

Det føles selvfølgelig værre end det er, fordi det er de første små skarpe tænder den har. den skifter tænder og sådan noget klør og er irriterende, nøjagtig som hos mennesker.
Derfor er det rart for hunden at "du putter fingeren" i munden på den.
Bliver den ved, så gi' den sin egen pote i munden og den føler hurtigt hvor lidt, eller meget tryk der skal til, for at det ikke gør ondt.
Den holder 99,9% sikkert op med det om et par måneder.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-06-07 08:24

1. mennesker mærker med deres hænder. hvalpe bruger deres tænder til at mærke og undersøge
men man kan sige NEJ og aflede hvalpen ( små runde tyggeben er også en god ting tænderne klør lige som babyer der får tænder)

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 23-06-07 12:18

Jeg forstår spørgsmålet der hen at den bider/hapser dig.
Er min formodning rigtig så har jeg altid taget fat i nakken på hvalpen, løftet den op og rusket den samtidig med at den har fået et NEJ.
Moderen eller en anden voksen hund i flokken ville gøre det samme (med knurren på), hvis det gik ud over dem.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 23-06-07 15:43

Hej.
alle små hvalpe bider og hapser, men trøsten er at det stopper når den har skiftet tænder. masser af legetøj alle steder er med til at afhjælpe det hvis ellers du gider lege med . Husk at lære den hvad ordet nej betyder. Jeg siger altid nej når den bider i mig eller bukser, og stopper så legetøj ind for dens næse så det er det den angriber. Om ca 1 mdr er den næsten færdig med at skifte tænder, og så hjælper det rigtig meget , men nogle gode trække lege mellem dig og hunden vil stadig være ind. Jeg bruger gerne nogle gamle sokker med en knude på, og hunden skal vinde nogle gange for det er sjovt. Jeg har nu haft hvalp 3 år i træk og mit betræk er stadig indtakt.

Hilsen Karen.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-06-07 17:06

I stedet for at række fingrene til dig når den hapser skal du gøre det modsatte, og stikke dem ned i halsen på den. (selvfølgelig ikke voldsomt) Den vil straks spytte fingrene ud og fremover lade være med at bide. Den skal prøve det et par gange så er det fattet.

Ps, man skælder ikke en baby ud!!!!!
mvh
qfha

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 24-06-07 07:30

Det er sandt hvad mange skriver -det er en fase den gennemgår og det stopper igen- det er ligesom med babyer og deres tigerspring. Så man må fortælle det er forkert og se tiden an

Kommentar
Fra : froej

Dato : 25-06-07 02:48

Først og fremmest må vil jeg gerne advare mod at påføre hvalpen enhver form for straf der påfører den smerte. Uanset de velmente tanker der ligger bag disse handlinger, så vil hvalpen opleve at DU påfører den smerte uden at den ved hvorfor. Det er ikke fordrende dor dens tillid til dig.

Hvalpen har ikke hænder og bruger langt hen af vejden munden til at undersøge alting med og den er også munden den bruger i legen, Bare kig på et kuld hvalpe der leger og du vil se hvad jeg mener. Hvis du lærer den at den ikke må bruge munden vil det stride mod dens natur. I stedet kan du lære den at bruge sin mund med omtanke og lære den at kontrollere styrken hvormed den bruger den.

Når hvalpen leger med din hånd og bider for hårdt så træk hånden til dig sig Av og vend dig om. Efter 10 sek gå du tilbage igen og leger videre. Efter et par gange (og gentagelser over et par dage) vil hvalpen have lært at den skal være forsigtigt med munden overfor mennesker. Den skal stadig lære at håndtere munden overfor andre hunde og hvor den ellers kan få behov for at bruge munden, men du har lært den at bruge den i forhold til mennesker.

Idéen med at give den noget andet i munden hvis den har fat i noget den ikke må er en rigtig god ide. Derved giver du hvalpen et alternativ frem for bare at sige nej endnu engang. Et hjem fuldt af forbud er ikke et særlig rart hjem.....heller ikke for en hund!

God arbejdslyst!

Kommentar
Fra : mumle01

Dato : 25-06-07 07:20

Hej
Jeg har haft gode erfaringer med en vand pistol , og det er en helt uskadelig løsning.
Hilsen mumle01

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 25-06-07 08:25

Er dette spørgsmål ikke blevet besvaret tilfredsstillende ?

Kommentar
Fra : join

Dato : 25-06-07 12:17

eisner>>>>
Citat
Jeg forstår spørgsmålet der hen at den bider/hapser dig.
Er min formodning rigtig så har jeg altid taget fat i nakken på hvalpen, løftet den op og rusket den samtidig med at den har fået et NEJ.
Moderen eller en anden voksen hund i flokken ville gøre det samme (med knurren på), hvis det gik ud over dem.

Det gør hundemor jo IKKE !!!

Jeg vil STÆRKT FRARÅDE at:...
"taget fat i nakken på hvalpen, løftet den op og rusket den samtidig med at den har fået et NEJ. "

Det vil fjerne enhver form mulighed for gensidig respekt, kærlighed og tillid mellem hund og menneske. Du vil ødelægge din hund ved brug af vold !!

Hundemor bruger sin mund overfor hvalpe - korrekt, MEN hun RUSKER ikke egne hvalpe, men søskende kan RUSKE hinanden, MEN så griber hundemor ind og stopper voldsomhederne. BYTTE bliver rusket - ikke unger. Hundemor er i stand til at bruge sin egen mund så nensomt og præcist at den bliver en 'fløjels-handske'. Det er i øvrigt kun de helt bitte, bitte små hvalpe, hun tager i munden for at løfte og det for at flytte dem... Og så lægger hun for det meste hele munden rundt om hvalpen og bærer den næsten med LÆBERNE. Når hvalpe selv er i stand til at gå, bærer hundemor aldrig mere på hvalpene !!

Hvordan du får din hvalp til at holde op med at bide og hapse??? >>> Her skal du bruge al den gode venlige, tålmodige, kærlige 'pædagogik' du allerede har hørt om. Nyd dog din hund i alle dens faser - ellers kunne du lige så godt have købt den udstoppet.

fortsat god dag
join

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-06-07 16:17

men man kan sige NEJ og aflede hvalpen

Accepteret svar
Fra : kimpetersen

Modtaget 280 point
Dato : 26-06-07 17:00

Hej bano.
Det din hvalp gør er at prøve på at finde ud af hvor din smerte grænse er, så brug det som hvalpe gør, de giver et piv fra sig og så er grænsen nået og den stopper, hvis du gør modstand (bliver voldlig) er det oplæg til slagsmål og den bliver ved.
Hilsen Kim

Godkendelse af svar
Fra : bano

Dato : 26-06-07 20:09

Tak for svaret kimpetersen.