/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Stipendier / Spørgsmål
10  freddieme.. 30
Ph.d. - Hvordan?
Fra : Benna1979
Vist : 4755 gange
300 point
Dato : 22-06-07 10:48

Er der nogen, der kan fortælle mig med menneskeord, hvordan man får en ph.d? Jeg kan godt se, at man ansøger med en selvvalgt opgavetitel, men må den være det samme, som man skrev speciale om, får man løn under ph.d.? Er man garanteret et job undervejs, hvis man ansøger om en ph.d. - Altså er jeg sikker på, at jeg får løn, mens jeg forsker?

Mest udførlige svar får pointene ...

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 310 point
Dato : 22-06-07 10:53

Forskeruddannelse (ph.d.)
Forskeruddannelsen (ph.d.-uddannelsen) er normalt et 3-årigt heltidsstudium. Som forskerstuderende skal du være tilknyttet et universitet eller en anden højere uddannelsesinstitution, men du kan også samtidig være tilknyttet en privat virksomhed (erhvervs-ph.d.).

UddannelsesstederOm uddannelsenAdgangskravOptagelseØkonomiKarriereFå mere at videFaktaboks
Navn: Forskeruddannelse

Andre betegnelser: Ph.d.

Type: Lang videregående uddannelse (LVU)

Længde: 3 år

Adgangskrav: Kandidatgrad

Ansøgning: Ledige stillinger opslås. Ansøgning med detaljeret studieplan for ph.d.-projektet

Økonomi: Stipendium eller overenskomstmæssig ansættelse

Uddannelsessteder
Du kan tage en ph.d.-uddannelse ved universiteter, andre højere uddannelsesinstitutioner eller en sektorforskningsinstitution, fx Socialforskningsinstituttet. Efter aftale med institutionen kan dele af studiet, fx forskningsprojektet eller en del af kurserne, gennemføres ved andre danske eller udenlandske forskningsinstitutioner.

Du kan også være ansat i en privat virksomhed som erhvervs-ph.d., hvor du udfører et ph.d.-projekt inden for den pågældende virksomheds interesseområde. Du skal så samtidig være indskrevet ved et universitet eller en anden højere uddannelsesinstitution.

Om uddannelsen
Ved starten af en forskeruddannelse skal du sammen med uddannelsesinstitutionen fastlægge en forsknings- og uddannelsesplan. Planen skal ud over en beskrivelse af selve projektet og uddannelsesforløbet også indeholde en tidsplan, en vejledningsaftale, en aftale om eventuel ophavsret og en finansieringsplan.

Uddannelsesinstitutionen udpeger en hovedvejleder, som er ansvarlig for dit samlede forløb. Hvis samarbejdet med vejlederen ikke forløber, som du ønsker det, har du mulighed for at søge institutionen om en anden vejleder.

I løbet af uddannelsen skal du lave et selvstændigt forskningsarbejde og på det grundlag skrive en afhandling. Herudover skal du følge kurser, som er relevante for forskningsprojektet. De skal samlet svare til ca. et halvt års studier. Du skal endvidere indgå aktivt i forskermiljøer både ved indskrivningsinstitutionen og uden for den, fx i udlandet. Dertil kommer, at du skal opnå erfaring med undervisningsvirksomhed eller anden form for vidensformidling, fx formidling af dine forskningsresultater.

Hvert halve år skal din værtsinstitution på baggrund af en udtalelse fra vejlederen vurdere, om din uddannelse forløber tilfredsstillende, eller om den eventuelt skal stoppes.

Ved den endelige bedømmelse giver et bedømmelsesudvalg indstilling om, hvorvidt afhandlingen viser, at du selvstændigt kan anvende fagets videnskabelige metoder. Udvalget skal også vurdere, om der er ydet et bidrag til fremme af forskningen, der svarer til international standard for ph.d.-grader inden for fagområdet.

Herefter skal du forsvare din afhandling ved et offentligt forsvar, hvor du skal redegøre for dit arbejde og efterfølgende lade dig eksaminere af bedømmelsesudvalget.

Adgangskrav
Det kræver normalt en afsluttet kandidateksamen at blive indskrevet som forskerstuderende. Der er dog mulighed for at blive indskrevet, før man har opnået kandidatgraden. Institutionen skal i dette tilfælde sikre dig mulighed for at tage en kandidatgrad i løbet af forskeruddannelsesforløbet.

Optagelse
De enkelte institutioner kan selv bestemme, hvem de vil indskrive på studiet. Man søger normalt på opslag om ledige ph.d.-stipendier, der opslås på institutionernes hjemmesider og i relevante aviser og tidsskrifter. Du skal skrive en ansøgning og fremlægge en detaljeret studieplan over, hvad ph.d.-projektet skal dreje sig om, og hvad uddannelsesforløbet skal indeholde.

I nogle ledige ph.d.-stillinger er emnet for forskningsprojektet fastlagt på forhånd. I andre har du selv mulighed for at bestemme, når du formulerer din ansøgning.

Økonomi
Gennemførelse af en forskeruddannelse vil normalt forudsætte, at du gennem et stipendium får dækket dine leveomkostninger under studiet. Antallet af stipendier er begrænset og skal søges. Stipendier bliver uddelt i forbindelse med årlige ansøgningsrunder af universiteterne og andre uddannelsesinstitutioner, fx Forskeruddannelsesrådet, de statslige forskningsråd samt offentlige og private fonde.

For ph.d.-studerende, der indskrives til forskeruddannelse før bestået kandidatgrad, gives støtten efter særlige bestemmelser i SU-loven, da de samtidig er indskrevet som kandidatstuderende.

Ph.d.-studerende ansættes i en overenskomstmæssig stilling som ph.d.-stipendiat. Det betyder, at de ansættes i en stilling med løn. Ansættelsen dækker uddannelsesperioden på 3 år og kræver en kandidatgrad inden ansættelsen.

Et kandidatstipendium forudsætter mindst 2 års erhvervserfaring som kandidat samt faglige kvalifikationer, der giver mindst et halvt års merit på ph.d.-studiet. Der uddeles kun få kandidatstipendier.

Erhvervs-ph.d.er får løn af den virksomhed, de er ansat i.

Karriere
Med en gennemført forskeruddannelse kan du søge ansættelse ved universiteter og sektorforskningsinstitutioner, herunder arkiver, museer og forskningsbiblioteker. Inden for nogle fag er der tradition for at kvalificere sig yderligere ved at skrive en doktordisputats og derved opnå en doktorgrad.

Du kan også blive ansat som forsker i private virksomheder såvel i udlandet som i Danmark. De fleste forskerstillinger er forskerstillinger med undervisningspligt.

Du kan læse mere om jobbet ved at klikke på linkene i højremenuen.

Det er dog ikke alle, der tager en forskeruddannelse, der ender med at blive aktive forskere. Uddannelsen giver mange andre karrieremuligheder, alt efter hvad man har forsket i.

Få mere at vide
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling
www.videnskabsministeriet.dk

Oplysning om erhvervs-ph.d. på hjemmesiden
www.erhvervsphd.dk.

Forskningsstyrelsen
www.forsk.dk

Bekendtgørelse om ph.d.-uddannelsen og ph.d.-graden. Nr. 114 af 8. marts 2002.

Bekendtgørelse om doktorgrader. Nr. 750 af 14. august 1996.

Bekendtgørelse om doktorgrader ved visse uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet

herfra http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-forsker

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-06-07 11:29

ph.d studiet kan gennemføres i Danmark eller i udlandet. Ovenstående "regler" gælder kun for Danskere i Danmark.
Vær åben for at EF giver tilskud til projekter , undertiden under forudsætning af at der medvirker udlændinge, det er for at fremme det gensidige EU forskermiljø.

Derfor kan det være relativt nemmere at få en p.hd forskerstilling i udlandet, f.eks i Sverrig.
Der sker det med ansættelse og løn fra universitet eller højere læreanstalt. Sverrig er ikke blevet så tosset som os , og begyndt at kalde det hele universitet. jvf IT universitetet og DTU.

Godkendelse af svar
Fra : Benna1979

Dato : 22-06-07 11:31

Tak for svaret Nordsted1. - et copypaste-svar fejler absolut intet ...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-06-07 11:57

Selv tak, ej en afskrivning ville have taget det meste af dagen