/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Hurley 18 forsejl/fok?
Fra : BjornJ
Vist : 1262 gange
100 point
Dato : 20-06-07 18:38

Hej jeg har lige købet en Hurley 18, men de medfølgende forsejl passer ikke.
Det ene når ikke i top, og på det andet sider skødbarmen alt for højt.
Er der nogen der kender målene på fokken, og om der er andre både der bruge fokke med næsten de samme mål.
Jeg har tænkt mig at finde på brugtmarkedet da jeg ikke sejler kapsejlads.
De forsejl jeg har nu står elendigt hvad enten jeg skøder inden eller uden for vanterne.
Er der nogen der kender den korekte skødning.

Bjørn

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 110 point
Dato : 20-06-07 18:42

prøv at gå ind på udkik.dk. der er der et velassorteret brugtmarked, og du kan prøve at kigge under bådbase. der kan du finde div. oplysninger, og måske også andre der har samme type båd.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-06-07 22:18

Puha---det var en værre een.
Den fok der ikke når til top, er måske en storm/hårdtvejrsfok.
Om skødebarmen sidder for højt på den anden ved jeg ikke, så godt kender jeg ikke båden.
Hvis du tager et målebånd og gør fast i fokkefaldet kan du tage målet fra top til fastgørelsespunkt på dæk, så har du forligets længde. Målet fra dæksfastgørelsespunktet og til skødepunkt giver dig underligets længde og så er det jo bare at gå på jagt efter brugte sejl.
Om du skal skøde inden- eller uden om vanterne afhænger af underligets længde, hvis underliget når for langt agten for vantet og du skøder indenfor, får du problemer på f.eks. halvvind.
Som tommelfingeregel siger man, at når du har klodshalet fokken skal skødepunktet være således at en lige linie fra skødepunkt og gennem barmen skal ramme midt på forliget.
Håber dette hjælper dig.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 20-06-07 22:44

Hej Trimara 46
Jeg har været på udkik i udkik.dk, men der er kun oplyst målet på forlig, 705 cm, og underlig, 200 cm, samt målet fra skødbarm vinkelret på forlig, 300 cm.
Agterlig målet mangler.
Selvfølgelig kan jeg beregne det nogenlunde, men jeg vil gerne have det nøjagtige mål.

Hej dabj
Den lave fok er ikke til den båd, den har et helt umotiveret vindue som der ikke er behov for. jeg tror den er fra en jolle.
Den højefok har helt sikkert en for høj skødbarm. Når jeg følger din tommefingerregel skal skødpunktet være helt aget på en ca 80 cm lang skødskinne.
Jeg kan godt tage mål til et forsejl, men jeg vil gerne finde frem til den fok der er beregnet til båden, og som det fremgår er der ikke noget fast skødpumkt.
Det højbarmede sejl blev jeg nødt til at skøde imellem vant og topvant for at komme fri af sallingshornene.

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : BjornJ

Dato : 24-07-07 23:02

Tak for svaret trimare46.
Jeg lukker spørgsmålet nu.
Jeg har købt et brugt rulleforstag, og det monterer jeg i morgen, så må jeg sejle med den fok jeg har til jeg finder en anden.
Jeg har søgt på udkik.dk, men ikke fundet noget der passer, men en dag dukker der nok en op.

Bjørn