/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Møgdyr
Fra : pve
Vist : 2696 gange
200 point
Dato : 19-06-07 19:01

Jeg har lige opdaget, at vi har en lind strøm af hvepse (bier?) som flyver op under vores tagrende lige over vores hoveddør.

Jeg kan ikke se dem når jeg går op på loftet, så jeg aner ikke hvad de laver og hvorfor, og er faktisk også ligeglad. Jeg vil bare have dem væk og det hurtigst muligt.

Nogen der har oplevet noget tilsvarende og som har nogle gode råd.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-06-07 19:17

Hvis det er bier vil en lokal biavler gerne hjælpe dig af med den! Er det hvepse afhænger det af hvor du bor, her er nogle. http://search.live.com/results.aspx?srch=105&FORM=IE7RE&q=hvepse

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 19-06-07 19:26

Jeg synes du skal flytte din hoveddør...

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 19-06-07 19:30

Hej

Det er nok murbier.....

En rottefænger/skadedyrsbekæmper kan klare dem.... ellers mener jeg du selv kan købe noget pulver gift du kan sprøjte derind... fra fx. silvan.

/CaiNe

Ps. gør det om aftenen så er du sikker på de alle sammen er i kuppen. (også sover du nok)

Kommentar
Fra : pve

Dato : 19-06-07 19:33

Hej Caine,

Det kan godt være at det er murbier. Har ikke set dem før i dag, men nu er der hele tiden 5-6 stykker der sværmer lige over døren. Har du nogen forslag til gift?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-06-07 19:42
Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-07 19:43

Hvis det er murbier skal du have en proff. til at fjerne dem....

Lad være med at begynde med gifte - det hjælper INTET.....

Kommentar
Fra : pve

Dato : 19-06-07 19:45

Det er sgu nok murbier, de er ikke så store igen - men væk skal de, især fordi min 2 årige søn ikke helt forstår at de ikke skal røres hvis de kommer ned på jorden/muren.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 19-06-07 19:48

Citat
Lad være med at begynde med gifte - det hjælper INTET.....

Hvorfor ikke - er de immune ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-07 19:48

Det sidste gjorde da lige at du SLET IKKE skal bruge gift

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-07 19:49

Citat
Hvorfor ikke - er de immune ?

DU vil ALDRIG kunne købe gifte der er effektive.....

Kommentar
Fra : pve

Dato : 19-06-07 19:50

PS - der hvor de kravler ind er der ingen mur. Aner ikke om det kan være afgørende for artsbestemmelsen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-07 19:51

Det ved en proff...

Det kan vi jo kun gætte på.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-07 19:53

Når først du har et par tusinde i stuen er fluesmækkeren MEGET lille...

Kommentar
Fra : pve

Dato : 19-06-07 19:56

Ja nu vil jeg jo ikke ligefrem invitere dem ind. Så skulle det da være til en kop arsenik eller lign

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-07 19:58

Hvis du tror dit hus er så tæt tager du fejl........

Kommentar
Fra : pve

Dato : 19-06-07 20:03

Det tror jeg heller ikke, men at de får gift er jo ikke ensbetydende med, at de så vil tage hævn over mig ved at invadere huset. Pt. er de ikke engang oppe hvor jeg kan se dem på loftet.

Nå tilbage til sagen - nogen bud på udrydelse !!!!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-07 20:06

Citat
Nå tilbage til sagen - nogen bud på udrydelse !!!!!

Ja - få ringet til en proff....

Du kan intet effektivt gøre selv, og med små børn i huset kan det ikke gå for stærkt.....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-06-07 20:18

dem her er landsdækkende: http://koebenhavns-skadedyrsservice.dk/
Det er vigtigt med sagkundskab, når der anvendes gifte. Giftene kan skade dine børn langt mere end et insektstik!

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 200 point
Dato : 19-06-07 21:24

Jeg har også et bo som jeg ikke kan se. Oppe under tagrenden flyver/kravler de ind, så de bor nok i udhænget.
Hos mig plejer de at have boet lige indenfor hvor de flyver ind.
En eller anden aften vil jeg sprøjte noget hvepsegift op og ind så de kradser af.
Det har jeg gjort før.

"Kvit mod fluer og hvepse" fra firmaet Bayer.
Jeg mener det er hos et byggemarked jeg har købt det.

Det er en stor spraydåse og jeg bruger godt halvdelen til et hvepsebo.

Godkendelse af svar
Fra : pve

Dato : 19-06-07 21:50

Tak for svaret e.c. - det skal afprøves. Jeg har læst noget ligende ved flere skadedyrsbekæmpere.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-06-07 21:55

Men tag lige godt med tøj på, for de kan blive hidsige.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 19-06-07 21:57

Ellers kan jeg anbefale firmaet Mortalin, som giftede et hvepsebo i skråvæggen for mig sidste år.
God og kvik betjening.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-06-07 22:12

Ja mortalin - det er foreslået i mit link

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-06-07 22:17

Jeg plejer at bruge Kill-It til myrer og hvepsene som det uden tvivl er falder stille og roligt til jorden (sprøjt i stille vejr og husk kondisko).
Murbier er mindre end hvepse og har gul/brune aftegninger.

http://www.dpil.dk/dpil2005/pdf/gedehams2007.pdf
http://www.dpil.dk/dpil2005/pdf/murbi2007.pdf

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 03-06-11 12:44

Opdateret hjemmeside om gedehams/hvepse

http://www.dpil.dk/dpil2005/pdf/gedehams2009.pdf