/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Håndværker, mellemøsten
Fra : LarsJylland
Vist : 4226 gange
500 point
Dato : 19-06-07 04:20

Jeg har gennem et anerkendt engelsk job bureau, blevet tilbudt et job som håndværker at et amerikansk firma.

Jobbet er utroligt vellønnet og skal forgå i Dubai, en lille rask søgning på nettet viser at de Forenede Arabiske Emirater må betegnes som et af de lande i området, hvor man bedst forsøger at skabe en bæredygtig produktion uden om deres olie, altså et land det adskiller sig lidt fra de øvrige banditter i regionen.

Dette lyder jo besnærende, men der er jo altid en risiko ved at arbejde i urolige landsdele, mit spørgsmål lyder derfor:
Er der nogen her der har erfaring omkring, hvad jeg bør få klarlagt i min kontrakt, f.eks.

Transport (jeg tænker ikke at jeg skal afholde nogen omkostninger)
Forplejning (europæisk mad)
Indkvartering (hotel eller lig.)
Sygeforsikring
Forsikring mod kidnapning (??)
Arbejdsperiode/Ferier
Jeres input

Husk lige at nævne om det er jeres sunde fornuft der råder eller om i vitterligt har erfaring i sådanne sager.

Med venlig hilsen

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 500 point
Dato : 19-06-07 07:51

Har været i Dubai flere gange, og arbejdet i begrænset perioder, for et dansk firma. Kender også en dernede (arbejder i gennem dansk firma). Min erfaring for at arbejde på en lokal kontrakt, er derfor begrænset, men et par ting vil jeg dog gøre dig opmærksom på.

Der kan være stor forskel på, om du ansat lokalt, eller om du er ansat ved feks. et engelsk firma. Det er ret vigtigt at få undersøgt. Selvom det er et amerikansk firma, der hyrer dig, kan det godt være på en lokal kontrakt.

På en lokal kontrakt, kan man stort set blive stavnsbundet i en periode. Der er daglige efterlysninger i aviserne, af folk som er udeblevet fra arbejdspladsen, med foto og alle personlige oplysninger. Firmaerne (lokalt) skal udstede en garanti for dig, og man må altså ikke feks. skifte til et andet firma før kontrakten er udløbet.

Indkvarteringerne for "importeret" arbejdskraft, er ofte "skurbyer" kun med arbejdere, som er billige (eller måske en del af kontrakten). Det er især folk, der bare skal have så penge som muligt med hjem. Det er helt sikkert, noget du skal have styr på, inden du sætter din underskrift.

Jeg har aldrig hørt om nogle, der er blevet kidnappet i Dubai, men derfor er det da fint at tænke på det i kontrakten.
Du kan få alle slags mad i Dubai, hvis man selv betaler, undersøg om firmaet står for nogle af måltiderne.

Husk at undersøge vedr. skat både her i Danmark (kontraktvarighed) og dernede, men det er sansynligvis skattefrit dernede.

Der kan være usandsynligt varmt, at arbejde i Dubai, og man får altså ikke "varmefri" bare fordi man skal arbejde i 45 graders varme i 12 timer om dagen. (hvordan har du det med varme ???)

Dubai er absolut et af det bedste steder at være (for Europærere) i mellemøsten. Et af de få steder hvor man kan få serveret alkohol på feks. hoteller. Man kan ikke gå ind i et alm. supermarked, og købe en kasse øl. Det er ikke i alle område i UAE man kan få serveret feks. alkohol, men i Dubai kan man. Dubai er en meget flot og rar by, der absolut er værd at besøge.

Man skal ikke opføre sig, ligesom i Danmark. Feks. som at rende pissefuld rundt i gaderne og råbe og skrige. Under ramadanen ( Ca. i november) er der andre regler der gælder, feks. anses det for uhøfligt, at ryge om dagen på offentlige steder og gader, også selv om man ikke er muslim.

Det var lidt om det jeg ved, men igen Dubai er et dejligt sted, bare man opføre sig ordenligt.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-06-07 07:28

Har du opgivet tanken, eller tænker du bare ??

MVH

Kommentar
Fra : LarsJylland

Dato : 22-06-07 09:08

Hej viskinge

Tak for dit både fyldestgørende og troværdige svar.

Jeg indrømmer, jeg overvejer stadig - Det er ene og alene tanken om varmen der holder mig tilbage, det kan vist næppe blive mere modsat end min nuværende arbejdsplads på nord Grønland.

Jeg tillader mig at lade spørgsmålet stå åbent en lille uges tid endnu men øger pointne lidt.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 24-06-07 07:41

Bare en kommentar - ingen erfaring kun det jeg ser på ferierne. Jeg har været i Dubai 2 gange på ferie og mine forældre er der flere gange om året og har netop købt en lejlighed på palmen.
Dubai er et fedt land i udvikling og de bygger enormt. over ½ af verdens kraver står i Dubai, de er ved at bygge burj Dubai som bliver verdens højeste bygning..... det er da en kæmpe chance at være med til at bygge dette op! Folk i Dubai er meget venlige og gæstfri og det virker ikke som et mellemøst land som mange andre arabiske lande ville ....
Jeg har været i Dubai i august måned 2 gange hvor der var 48 grader, self. ferie og ikke arbejde, men varmen virker ikke så slem synes jeg -
aih jeg synes det er en god chance og ville gribe den men self. skal kontrakten være ordenligt udfærdiget.
Du kan også kigger på udenlandsdansker.dk her er der lidt info om UAE.
http://www.udvandrerne.dk/JLKM/Udvandre.nsf/Allenummeropslag/383752Contribution

Godkendelse af svar
Fra : LarsJylland

Dato : 29-06-07 11:50

Tak for svaret viskinge, jeg tror sgu at jeg gør det - Blot at de har internet så jeg kan være på kandu

Også tak til maler-fidusen

Med venlig hilsen