/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
ansættelse af jordbærplukker
Fra : lillelyst
Vist : 5852 gange
100 point
Dato : 18-06-07 17:24

Hej alle. I forbindelse med udvidelse af vore aktiviteter har jeg tænkt mig at ansætte en person på 20 år som - efter behov - skal hjælpe med at høste bær og grøntsager ude i marken. Da min virksomhed ekspanderer ret voldsomt i øjeblikket (der er jo jordbærsæson m.v.), ja så aner jeg intet om hvor lang tid jeg har et arbejdskraftbehov. I første omgang har jeg mulighed for at tilbyde jordbærplukning. Da virksomheden kun drives af min kone og undertegnede, har jeg ikke kendskab til hvad jeg som arbejdsgiver skal foretage mig, ud over at der skal laves en eller anden form for ansættelseskontrakt (men hvad skal der stå i den?) og at der skal afregnes efter gældende tarif (hvad dette end måtte være?)

Vi har ikke haft behov for at melde os ind i en arbejdsgiverorganisation eller lignende - netop fordi vi ikke har nogen ansættelsesforhold - og ingen ved hvor lang tid jordbærsæsonen giver arbejde til vedkommende. Så meget er på det løse i øjeblikket, og jeg har ingen planer om at ansætte medarbejdere på 37 timer pr. uge hvis der kun er brug for måske 1/3 del.

At kontakte en advokat er sikkert hammer dyrt - og sådan kan jeg blive ved. Måske "holder" vedkommende kun til 1 uges plukning for så at smutte til andet job? Jeg har hørt at man i jordbærbranchen benytter forskellige afregningsformer via ren akkordløn - men jeg er usikker på disse afregningsformer i forhold til gældende lovgivning. Vedkommende starter allerede i morgen tidlig med jordbærplukning.

Håber meget at nogle kan give mig et par råd med på vejen og evt. henvise til vigtige links.

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Jørgen Ries

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 18-06-07 17:47

1: Tag kontakt til 3F, de ved alt om dit problem.

2: Lad et vikarbureau sende en arbejder efter behov.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-06-07 18:05

Er det virkelig blevet så indviklet, så forstår jeg bedre hvorfor landmændene ikke ansætter løsarbejdere mere! Jeg har selv været løsarbejder på landet, og senere haft løsarbejdere ansat. dengang mødte man om morgenen, i roesæsongen hø eller kornhøst, bærplukning eller andet, nan fortsåtte sålænge der var arbejde, man fulgte bare skik og brug - men hvis ikke der er løsarbejdere mere, så er der heller ingen skik og brug! Så spørg i fagforeningen, det koster ikke noget.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-06-07 18:23

du drømmer ikke om, hvadfder er af arbejde med den slags. så snart du har en medarbejder ansat, er din dag besat med papirarbejde. tag en vikar. det koster under 200 kr i timen, og så har du ikke nogen forpligtelser ud over at betale regningen fra vikarbureauet.og du kan slippe af med ham på 4 timer.
jeg kan anbefale et bureau der hedder temp-team. de er gode til at finde de rigtige folk.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 18-06-07 20:15

Vil bare bekræfte hvad Teil og trimare46 foreslår. Det er langt lettere at bruge et vikarbureau.

Husk, at der er også noget der hedder feriepenge. Hvis nu personen bliver syg så sender vikarbureauet som regel en erstatning rimelig hurtig.

Men forstår jeg dig korrekt, at du allerede har ansat en person, som starter imorgen? eller er det bare planen?

Hvis du allerede har en person, så tag fat i fagforeningen i morgen.

Faldt lige over dette http://www.haldager.dk/dansk.htm se pdf filen. Det er godt nok fra en evt. konkurrent men måske kan denne bruges. Bemærk at denne er fra 2006.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 18-06-07 20:20

Måske du kan få nogle ideer herfra http://www.anneksgaarden.dk/ og her er deres aftale http://www.anneksgaarden.dk/online.html

Har du tænkt på feriepenge?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-06-07 20:55

Reklamer med pluk selv eller find en sort polak. Det er det nemmeste.
Til den slags sæsonarbejde, mener jeg du har lov til at ansætte løst på timesats eller akkord , uden så mange dikkedarer..

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 18-06-07 21:00

Tak for jeres indlæg. Har også tænkt på muligheden med et vikarbueau, men netop som transor er inde på, så mener jeg eller andet sted at have i erindring, at netop typisk sæsonarbejde ikke er forpligtende på samme måde som et reelt fast job.

Den kommende medarbejder har lige ringet og sagt at hun først kan starte på torsdag, så indtil da er der tid til at finde en konkret løsning på hvordan opstarten kommer i gang helt efter lovgivningen.

Foreløbig tak.

Venlig hilsen
Jørgen Ries
Lillelyst gårdbutik & frilandsgartneri

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 18-06-07 21:35

Tag i den lokale 3F afdeling og få oprettet en overenskomst og de har også blanketter til ansættelsesbevis.
Og hvis du er i tvivl om noget kan du altid spørge dem.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 18-06-07 21:45

Husk på at vikarer har de samme rettigheder som øvrige ansatte.

Kommentar
Fra : 9060

Dato : 18-06-07 22:00

Prøv at ringe til 48 79 76 86, de har jordbærplukkere - unge under 18 år - og forhør dig om hvordan de gør

Godkendelse af svar
Fra : lillelyst

Dato : 15-07-07 22:02

Tak til jer alle. Teil for pointene da han kom først. Jeg vil mene at alle svarene mere eller mindre kunne bruges, men den egentlig løsning blev:

EURES som er en forkortelse for EURopean Employment Services. De hjælper bl.a. gartnerier med bærplukkede når der er brug for dem. Har efterfølgende spurgt flere gartnerier som har god erfaring med Eures, så dem har vi søgt et par fuldtidsmedarbejdere hos.

God ferie til jer som skal have en sådan

Venlig hilsen
Jørgen Ries
Lillelyst gårdbutik & frilandsgartneri