/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Løbende / Faste Priser formler
Fra : Krassus
Vist : 7247 gange
28 point
Dato : 18-06-07 12:33

Hey.... overskriften siger vidst det hele, har brug for at vide hvordan man omregner løbende priser til faste priser. med formler, ikke links til hjemmesider eller andet tvivlsomt gøjl :D

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-06-07 12:41

Citat
har brug for at vide hvordan man omregner løbende priser til faste priser. med formler

Findes ikke med mindre du sætter flere kriterier op....

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 18-06-07 13:01

hva tænker du på ? altså der skal vel noget inflation ind over, og eventuelt noget kalkulationsrente? men ellers?
hvordan gør de det så på www.dst.dk ?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-06-07 16:07

Fra løbende pris (fx pris i 1896) til fast pris (fx 1800): Divider 1896-prisen med index for 1896 og gang med prisindex for 1800.

Det blir til en 'fast pris' hvis en række priser omregnes til priserne svarende til indexet i eet fast år.

Hvilket prisindex? Tja, det 'kommer an på ...'
Hvilket fast år? Tja, det 'kommer an på ...' - men det nævnes ofte

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-06-07 16:09

Kode
ikke links til hjemmesider eller andet tvivlsomt gøjl

Med andre ord: Du gider ikke tage svarerne seriøst medmindre de leverer svaret præcis som det passer dig! Underligt at jeg overhovedet gider tage dit spørgsmål seriøst. Må jeg bede dig om lidt større ydmyghed fremover.

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 18-06-07 17:32

Henrikkrebs, det er fint at du så vælger at svare alligevel...

Det jeg bare gerne ville have var en som kunne sige:

Pløbende = Pfast * inflation^3 eller sådan noget... jeg har læst en del af de andre indlæg hvori netop flere af de eksempler du bringer på banen står i.... det kan jeg ikke rigtig bruge til noget... derfor jeg skriver som jeg gør.... beklager at det svar du yder ikke er det jeg leder efter...

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 19-06-07 07:05

Hvis "Divider 1896-prisen med index for 1896 og gang med prisindex for 1800." ikke lyder formelagtigt nok for dig, hvad så med:

Omregning fra løbende pris til fast pris: P_daværende_pris / I_daværende_år * I_fast_år hvor I_... er prisindex. Det er præcis det samme som jeg allerede har skrevet.

'Inflation' er ikke en fast størrelse over en årerække. Man har derfor ikke eet tal for inflationen men plejer at arbejde med index'es der udtrykker gennemsnitspriser for (typisk) et år. Du finder en række af disse på http://www.dst.dk/Statistik/seneste/Indkomst/Priser.aspx - hvilket index der er det rigtige 'kommer an på...'