/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
4 killinger , men kun 3 patter
Fra : JannieKK
Vist : 3010 gange
20 point
Dato : 17-06-07 18:14

Hej

Min kat har lige fået fire killinger torsdag morgen men der er kun "gang i" 3 patter.

Den mindste killing bliver hele tiden skubbet væk og tager derfor ikke nok på i vægt.

Er der nogen der har nogle gode forslag til at få aktiveret en pat mere, så der er en til alle fire?

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 17-06-07 18:51

næh, men prøv at kontakte netdyrlægen.dyrlægevagten er en rigtig god side, måske du kan finde eller få nogle gode oplysninger derinde.....i mellemtiden må du jo få fat i noget killingemælk, fås både i flydende form eller som pulver man selv rør op i vand, men der skalman være forsigtig....
ellers må du jo omgående kontakte din dyrlæge, den lille mis skulle jo nødigt dø af sult, det kan vi ikke ha med de søde små kræ...
held og lykke med puslingerne...og tillykke.
hvad er det for katte?
min missers mor.......miauuuuuuuuuuuuuu???? miss.j

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-06-07 19:02

ja få fat i en dyrlæge så må de kunne hjælpe dig. Og ellers må du i gang med opflaskning af den lille stakkels misser....

Kommentar
Fra : JannieKK

Dato : 17-06-07 19:28

Det er en rød British Shorthair på 1½ år (hendes første kuld) og hun er rigtig god ved dem alle sammen.

Jeg har allerede både flaske og mælk på standby, til hvis den virker til ar blive mere svag, men vil lige give dem en chance for at klare den selv først. Det er trods alt noget sundere det mælk mor Emma laver end det jeg kan blande
Jeg har givet den en lille smule, men den er ikke så samarbejdsvillig.

Selv om den er en del mindre end de andre er den stadig meget livlig og kæmper godt til, men det ville virkelig gøre underværker hvis man lige kunne få aktiveret èn pat mere.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-06-07 21:44

Hej. - Ja, det er nok et problem, men kan klares. 1) Dyrlægen kan skaffe dig KMR modermælkserstatning færdigblandet på dåse (370 ml.). (Event. Apoteket eller over nettet "Loppetjansen". Dette er absolut det bedste mælkeprodukt til nyfødte killinger. 2) Du kan selv fremprovokere en mælkediende pat ved at sutte på et par ekstra patter på skift, hvorved der efterhånden produceres mælk. (Dette er et meget krævende arbejde, og du bliver meget træt i sugemusklerne). Sæt en af killingerne til "de nye patter". 3) Lad den lille die ved en af de gode patter og hold en af de største killinger hen til en "dårligere" pat. 4) Hvis du henholder en killing, kan du give denne kunstig modermælk, medens den lille kan forsyne sig af moderens mælk fra en god pat. 5) Prøv at finde en ammekat, der kan tage sig af den mindste.
Ja, det var mine forslag, men med KMR modermælk kan du selv klare det hele ved at fodre kunstig i dagtimerne og lade den mindste patte ved moderen. Om natten må du håbe killingerne klarer det hele selv, eller du må stå op i hvert fald en enkelt gang, for at give de små af kunstig ernæring.

Det burde ikke være noget problem at give de små hvis de er sultne. KMR mælk smager fantastisk godt så både killinger og moderkat elsker det. Brug en eengangssprøjte og dryp lidt i munden, så sutter og suger killingen det hele i sig. Tit suger de selv stemplet i bund, når de er rigtig sultne. (Husk at lune mælken. Riv resterne til moderkatten).
Pkt. 2 har jeg selv prøvet. Det var hårdt, men lykkedes. Jeg havde 3 nyfødte, hvor moderen ikke ville tage sig af dem, så hendes mælk svandt ind time for time. Jeg fik gang i mælkeproduktionen så hun kunne afgive mælk til sine killinger. Kunstig ernæring (Modermælk) måtte også bruges sideløbende.
Held og lykke med de små.
Husk at veje killingerne hver dag, helst én gang i døgnet på samme tidsrum. Killingerne bør tage 10 gram på (helst mere) pr døgn.
MVH Akle

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-06-07 22:00

alm. huskatte har vel altid 6 patter. Men får tit kun to - tre killinger. Er der ikke en i nærheden der kan opfostre sådan et lille plejebarn?
Jeg synes det er et stort arbejde at flaske den op, indtil den selv kan drikke.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-07 22:48

Citat
Jeg har allerede både flaske og mælk på standby, til hvis den virker til ar blive mere svag, men vil lige give dem en chance for at klare den selv først

Grunden til. at kun 3 patter bliver brugt, kan være fordi killingen allerede er for svag til selv at komme i gang.

Det er for sent at vente "til hvis den virker til at blive mere svag"....du skal i gang med flaske med det samme en killing ikke sutter som de andre i kuldet....og først når den så er "med" kan du begynde at se om den får kræftertil selv at forsøge hos moderen.

Men det er hårdt arbejde at flaske en killing op, hvis nu helt det mislykkes at få den til at die.....det er noget med flaske 8-10 gange i døgnet...jævnt fordelt, også om natten, i hvert fald de første uger.

Og mange killinger klarer det ikke, så hvis den allerede er nået at blive for svag, var det mest humane måske at aflive den.

Muligheden ligger jo også for, at der er noget galt med den og i den barske natur havde en syg killing fået lov at dø.......det er naturens orden, og man bør ikke altid forsøge at holde liv i noget skravl.

mvh dova

Kommentar
Fra : JannieKK

Dato : 17-06-07 22:53

valde: Jo, selvfølgelig har hun 6 patter, men det jeg mener er, at der er kun kommet gang i mælkeproduktionen i 3 af dem

akle: Jeg havde faktisk prøvet flere af de ting du foreslår, men har ikke rigtig haft succes med nogle af dem.
Den modermælkerstatning jeg har er Royal canin Babycat, da jeg desværre ikke har kunnet få fat på noget KMR (havde læst det skulle være det bedste). Det virker ikke til at det er fordi de ikke kan lide det, men flytter bare hovedet hver gang man nærmer sig med sprøjten.. Jeg holder killingen i venstre hånd, så den ligger i min håndflade med hovedet hvilende på håndledet. Har sprøjten i højre hånd. Så lader jeg en dråbe ramme læberne og venter på de smager på mælken. Når den så har sunket den dråbe prøver jeg om den ikke vil tage sprøjten ind i munden, men så er det den vender hovedet væk. Har også prøvet at spøjte lidt i siden af munden, men det er bare enormt svært at se hvor meget der kommer og jeg vil jo nødigt kvæle det lille liv. Skal man bare være lidt mere "streng", eller hva? Synes det virker så voldsomt at tvangsfodre dem på den måde, men hvis det er det der skal til må jeg jo gøre det.
Har også prøvet at fodre de store på skift, men når jeg tager en af de store killinger op for at give den erstatningen i stedet for begynder den at pive så meget at Emma rejser sig op for at se hvad jeg laver. Så falder den lille af og får på den måde slet ingen ting at spise..
Jeg har de sidste par dage camperet på gulvet ved siden af fødekassen og byttet rundt på dem allesammen for at den lille også for de gode patter, men når jeg ligger en af de store til den dårlige pat (der er en som er ved at komme igang) slipper de meget hurtigt og man kan se der ikke bliver suget med den samme kraft som hvis de lå ved en god pat. Den lille vil slet ikke tage ved den dårlige pat.
Men det begynder så småt at hjælpe lidt og den metode fortsætter jeg lige med lidt endnu samtidig med at jeg kæmper videre med erstatningen ved siden af.

Godt man er på barsel og bare går og venter

Har desuden temmelig svært ved at få dem kønsbestemt. Så i et andet indslag at du var temmelig skrap til at kønsbestemme dem ud fra farven, så hvis du vil komme med et bud ville det være dejligt.

Emma er helt rød ligesom hendes far var det. Hendes mor er blå med lidt creme..

Killingernes far (en huskat) er også rød, men en helt anden og lysere rød.

Ud af det er der kommet

2 stk. Helt rød (samme røde som Emma)
2 stk. Far-rød på ryggen og hvid (ikke creme) på maven

Det hvide må vel komme fra killingernes far, da der mig bekendt ikke avles hvide british shorthair katte, right?

Det var lige t sidespring, men håber du har svaret på det også.

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 20 point
Dato : 18-06-07 01:43

Hej 'Jannie'
Kønsbestemme efter farve er ikke altid lige nemt, og da slet ikke i dit tilfælde, hvor både moder- og faderkat har rødt eller creme. Det hvide har intet at sige i den her forbindelse, men det er klart killingerne har arvet det hvide efter deres Don Juaan af en fader. Den røde eller creme farve er kønsbunden, men når begge forældre bærer denne farve, kan du have både han- og hunkillinger. Derfor må du kigge bagi. Stor afstand og en lille "tap/bule" kan både ses og føles med en finger = er en han. Lille afstand og en lille revne (kan anes når de tisser) = en hun.
Nu til fodringen. Synd du ikke får fat på KMR mælk, da killinger ikke tager så godt på af andre produgter. Bliv ved med at sætte den lille til en god pat. Tag en eller to af de store fra og put dem i en lun lille kasse (hvad du synes er bedst) og sæt dem i et andet værelse så moderen ikke hører de piver. Lad den lille patte i fred på en god pat. Set de andre tilbage igen efter ca. 1 time. Bliv ved med dette flere gange dagligt.
Fodringen: Læg et rent viskestykke i dit skød og tag den lille killing i dit skød. Fyld en 2ml sprøjte. Din venstre hånd tager om killingen og holder hovedet en smule opad så du kan se hvad du arbejder med og killingen hviler på sine egne ben. Stik lidt af sprøjten ind i munden event. i mundvigen og giv et lille tryk. Det skal være en sprøjte der glider jævnt, og ikke rykvis. (Sprøjter fås på apoteket). Skyld sprøjten grundigt efter hverte måltid og skold den i kogende vand, lufttørres.
Ved smagen af mælken plejer sultne killinger at blive ivrige. Husk, du må aldrig genopvarme modermælken. Giv resterne til din hunkat.

Til orientering, så har jeg 3 dåser KMR mælk stående hvis du skulle være interesseret.

Generelt: Naturligvis har din hunkat mere end 3 patter. En hunkat har 8 patter, men det er de nederste 3 patter i hver side, der er størst og giver mest mælk. De sidste to sidder næsten helt opunder armhulen.

(Jeg har en gang haft en hunkat med 14 patter og hendes killinger arvede dette).

Håber det lykkes for dig med killingerne.
Hvis du vil, må du gerne skrive under privat indlæg.
MVH Akle

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 18-06-07 08:51

Ku se ud til at du skal hjælpe.
Der kommer flere steder frem hvis du søger "Mælkerstatning katte"
Fx Denne, husk ammepipette, :http://www.alttilhundogkat.dk/mlkeerstatningsutteflasker.6

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-06-07 12:04

Når der er patter nok, så er det da fordi killingen er et skravl, der ikke kan suge, som Dova var inde på. Jeg turde ikke sige det i mit første indlæg. Dova sagde det forsigtigt: "det kan ikke altid betale sig at holde liv i et skravl". Det burde siges. Det kan aldrig betale sig at holde liv i et skravl. Det humane råd er: Få den aflivet.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-06-07 00:00

Da vi fik et holdt killinger, var der meget stor forskel på størrelsen af killingerne. Der var en, der var dobbelt så stor som de andre, og en, der var meget mindre end de andre. Den lille havde masser af kampånd, men kunne jo ikke få fat i de gode dievorter.

Jeg gjorde så det, at når den store havde fundet sin (den bedste), så tog jeg ham væk og satte den lille til. De blev alle dejlige killinger, selv om forskellen "voksede" med. Men den lille var klart den kvikkeste - og dejligste.

Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : JannieKK

Dato : 03-07-07 10:12

Tak for svaret akle.

Så er den lille vist uden for farezonen selvom han stadig er noget mindre end de andre.

Fodringen med modermælkerstatningen gik ikke særlig godt, men det lykkedes derimod at få gang i mælkeproduktionen i en pat mere, så nu er der til alle

Så endnu engang tak for hjælpen med den lille fyr.

Mvh. Jannie

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-07-07 11:52

Selv tak Jannie. Dejligt at det lykkedes, for dig og den lille fyr!
MVH Akle