/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Hva skal man købe ?
Fra : Gypige
Vist : 450 gange
50 point
Dato : 17-06-07 17:50

Hej,

Jeg skal til at købe en ny computerskærm.

Men jeg er i tvivl om, hvad forskel det gør for en skærm at der er enten en skærmopløsning på :

1280x1024 @ 75 Hz max

eller

Maks. 1440 x 900 @ 60 Hz

???

Og om man skal købe en LCD skærm eller en bred/fladskærm ???

Håber nogle kan svare mig på mine spørgsmål.

Mange hilsner fra Gypige

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-06-07 21:52

Stort set alle skærme til PC'er er i dag fladskærme af LCD typen.
Jeg har selv lige købt ny skærm da den gamle stod af i farverne. Markedet flyder med fladskærme, og priserne er til at komme i nærheden af.
Jeg gik til en forandring ind i elelefanten; jeg mener elgiganten, hvor der var lejnet en masse skærme op, som viste det samme billed.
Ved nærmere eftersyn af billedet, kunne det ses at de billige ikke giver det samme billedskarphed som de lidt dyrere. Så valget gik til en 16:9 med det bedste billed, og kostede kun ca. 500 kr. mere end den billigste med dårligere skarphed.
Her er mærket ikke det væsentlige, men billedkvaliteten som du skal se på.
Min blev en Packard Bell, som skulle være en af de gode.

Kommentar
Fra : bsservice

Dato : 24-06-07 22:58

Hej Gypige,

Når du skal købe skærm er det vigtigt at vælge en skærm ud fra dit behov, dvs. spiller du meget Counterstrike osv. ja så skal du vælge en hurtig skærm 5ms. el bedre. Hvor i mod hvis du skriver et brev, surfer lidt og tager dig en gang 7 kabale ja så er dit behov måske ikke så stort, altså kan du vælge en måske lidt billigere skærm.
Om du så vælger en 4:3 el. 19:9/10 er jo en smags sag.
For mit eget vedkommende har jeg næsten lige købt en Zepto 6615 med 16:9 skærm til (1680X1050) og der er ingen tvivl, min "gamle" 4:3 står snart til udskiftning, fordelen ved en wide screen er at du kan have flere vinduer åbent side om side, uden at det går alt for meget ud over arbejdsområdet på skærmen.

Held og lykke!