/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Behandling af plankeværk?
Fra : jysch
Vist : 1503 gange
100 point
Dato : 17-06-07 08:55

Jeg fik sat et plankeværk op sidste år - elementerne var Skagens hegn fra Jem og Fix og var vel trykimpræneret. Nu skal det behandles, men jeg vil gerne beholde den lyse træfarve - hvad gør jeg og med hvad skal jeg behandle plankeværket. Der kan vel være tale om træbeskyttelse eller olie - hvilket vil i råde mig til - det skal selvfølgelig både være billigt og nemt.

Tak for jeres gode besvarelser og råd.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-06-07 09:58

Jeg sælger maling og træbeskyttelse til daglig, og jeg vil anbefale nedvaskning med trærens og derefter transparent træbeskyttelse. Transparent er heldækkende men bevarer årestrukuren i træet i modsætning til heldækkende. Den skal selvfølgelig inde holde anti stoffer mod råd o.s.v..
Du vil gerne have en lys farve, gå efter den med den størst procent tørstofmiddel i den holder længst i solen. Hovedreglen er at jo mørkere farver jo mere tørstofinhold men der er også foskel på de forskellige mærker. Det betaler sig at ofre lidt her.

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 20-06-07 16:00

Hej jysch.
Vask stakittet af med grundrens eller lign (salmiakspiritus fortyndet i vand) og lad det
tørre ordentlig ned. Brug en transperant træbeskyttelse - evt iblandet lidt farve - hvid
stakittet er falmet lidt.
Hilsen Ibea

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 08-07-07 22:54

Lige en farvehandler mere med på tråden; Det kan ikke betale sig, at tænke billigt, når det gælder maling og træbeskyttelse. Bruger du et transperant produkt, skal du regne med at genbehandle en gang om året - en farveløs olie beskytter nemlig kun mod fugtoptag og råd, men ikke mod solens stråler. Det er der pigmentet kommer ind. En laserende med pigment, som sagtens kan være nøjagtig samme farve som træet, er den bedste beskyttelse, når det åretegningerne skal være synlige.... Bruger du en regulær laserende træsbeskyttelse skal du først mætte træet med en grundingsolie, som trænger længere ind i træet med disse fungicider, som de skimmelhindrende midler hedder, hvilket beskytter bedre mod råd. De fleste tynde træolie skal anvendes direkte.

hilsen Pipsen