/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kattemad
Fra : jensarne
Vist : 1785 gange
20 point
Dato : 16-06-07 11:48

hej. hvor gamle skal killinger være, for at må få andet end modermælk.?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-06-07 12:02

Man begynder at tilbyde killingerne andet foder når de er 3-4 uger gamle.

Og det bør være noget kattemad blandet op med vand.

mvh dova

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-06-07 12:05

Killinger kan ikke længere nøjes med modermælken, når de forlader reden og begynder at kravle rundt, jeg har ikke nogen større erfaring, men har i øjeblikket 3 styk på 8 uger, de begyndte at spise killigefoder da de var mellem 2 og 3 uger

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-06-07 22:00

At spise killingefoder mellem 2-3 uger, er godt nok lidt for tidligt (o.v.n.) og kattemad blandet op med vand (dova) er også lidt uspesifict.
Min mening er ; så længe kattemoderen har mælk nok til sine killinger, så lad være med at give ekstra. Man kan sagtens vente til killingerne er 5 uger, hvis moderen har nok. Kniber det der i mod med mælkemængden, så er det ok. at give killingerne lidt suplement fra de er 3 - 3½ uger gamle. Start med lind mad, moset kattedåsemad iblandet kaffefløde eller modermælkserstatning. Nogle starter med Maizena-vælling og iblander dette efterhånden med lidt kogt findelt fisk, rogn eller dåsemad.
Senere kan killingerne få findelt fisk, kylling, kød, og fra 6 ugers alder er de vilde med råt hakket oksekød. Kaffefløde, youghurt eller modermælkserstatning er fint at give under hele førløbet, bl.a. på grund af kalktilførsel, som er vigtigt for killingernes knoglevækst. Husk; Alltid mindst 2 timer mellem mælkemåltid og råt kød! (De to fødevarer harmonerer ikke godt i killingernes maver).
MVH Akle

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-06-07 22:30

Som nævnt har jeg ikke nogen erfaring, med hvornår killinger må få hvad og hvornår, men min kattemoder havde ikke mælk nok, killingerene var sultne og tynde, jeg købte små dåser med killinge mad, og de spiste den. Ca. 3 uger gamle kunne de spise en hel dåse om dagen, det kan de små krudt ugler ikke nøjes med mere, det kræver en masse energi, at svinge sig i gardinerne og gå på opdagelse i øvrig, nu får de rigtig kattemad som suplement, og de kan godt knase pillerne med deres små mælketænder

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-06-07 00:00

Det er fint, at det lykkedes for dig. Det var bare de 2 uger(til 3) jeg reagerede på. På det tidspunkt har killinger ikke fået tænder, og deres maver er faktisk ret sarte, dvs. kun modtagelig for modermælk. Sultne små spiser jo næsten hvad som helst. Godt for dig det lykkedes, - men det er ikke noget jeg vil anbefale til andre.
Det bedste er som sagt fra tidligst 3½ ugers alderen, men helst/gerne senere, alt efter situationen.
MVH Akle