/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Dieselmotor - gennemgang af
Fra : scarlets
Vist : 1203 gange
100 point
Dato : 15-06-07 21:11

Hvordan gennemgår jeg en dieselmotor, min mekaniker er blevet syg og jeg skal besigtige båd m. 12 HK saltvandskølet Yanmar i morgen.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 15-06-07 21:26

Kan den ikke starte, eller hvad er problemet?
Du har vel kontroleret brændstof og olie!

Bjørn

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 15-06-07 21:31

Kig først efter oliespild, altså om motoren/motorrummet er ren og tør....også om den er utæt med diesel ved brændstofpumpe o.s.v..
Kig efter rust og tæring ved rør og andre dele af køleranlægget.

Starter den med det samme?

Går den pænt jævnt også ved kold motor.

Tager den gassen pænt og jævnt.

Ryger den unormalt meget (lidt sort røg er ok lige ved start, men røgen må ikke være hvidlig, blålig eller lugte af "slidt" motor)

Hvis der er olietryksmåler så lad motoren køre til den er varm.og kig så om den falder i olietryk.

Temperaturmåler...tjek at kølingen virker så motoren ikke bliver overophedet.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : scarlets

Dato : 15-06-07 22:40

Tak for svaret dova.
Det var rigtigt godt !
Må olietrykket IKKE falde - eller skal det ?
Mange tak !

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-07 23:24

Olietrykket må godt falde noget når motoren er driftsvarm og går tomgang, det er meget normalt, men skal stige igen til max når der gives gas.

mvh dova

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 16-06-07 00:56

8 mio tak !