/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Skifte lejer på knallert???
Fra : egoland
Vist : 2457 gange
100 point
Dato : 15-06-07 14:15

Hvordan skifter man krumtap-lejer på en knallert? Det svære problem er at få dem af krumtappen. Resten tror jeg nok, jeg kan finde ud af. PS: Det er en puch 2-gear

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 15-06-07 16:14

Hvad for nogle af lejerne er det vi snakker om???
Dem der sidder på plejlstangen eller dem der sidder på akslen??

MVH

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 15-06-07 18:02

kuglelejerne på krumtapakslen kan du trække af med en aftrækker f.eks denne:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1611&n=10
Giv lejet noget varme med en gasbrænder inden du trækker det af.
( lejet udvider sig ved opvarmning - aksen skal ikke opvarmes )
nilsg

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 15-06-07 19:15

Det er krumtaplejerne. Så vidt jeg husker, går lejet i stykker, når man skiller motoren ad, sådan at yderringen bliver siddende i blokken, og inderringen bliver siddende på krumtappen. Det er inderringen, der er problemet, og jeg tror ikke, at kloen kan komme ind under den, for den sidder helt op ad krumtappen. Ellers var det ligetil, for jeg har en aftrækker.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 15-06-07 21:05

Midterlejet på krumtapakselen, er et rulleleje/nåleleje, som det i toppen af plejlstangen, og det kan du ikke selv skifte uden specielbænk og måleur mm. Sp hvis det er slidt, skal hele krumtapakselen skiftes, som de fleste gør.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=984574605&n=-2039466065&pn=-2039734327

"Det er krumtaplejerne. Så vidt jeg husker, går lejet i stykker, når man skiller motoren ad"
Nej det er sjældent, men det er måske sket for dig ?????
De gamle lejer kan som regel arbejdes lidt ud fra balanceklodserne, ved at hamre en spids skruetrækker/plademejsel ned imellem, så aftrækkeren kan få ved dem. Ellers må de opvarmes med varmluftpistol.

Husk altid at skifte nålelejet i toppen af plejlstangen.
Husk altid at vend krumtapakselen ind i krumtaphuset til den rigtige side.
Husk at krumtaphuset er af aluminium, der let revner, ved vold.
Husk at hvis lejerne er lukkede i en side, skal den vende ind mod midten, ellers brænder de af hurtigt.
Husk at give en dråbe olie, når ting monteres.
Skift altid simmerringe samtidig.
Husk at skrive spørgsmål i den rigtige kategori.

http://www.frip.dk/qax/Skift%20krumtap.htm
http://www.scootzone.dk/?site=gui&vis=39
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : egoland

Dato : 15-06-07 22:22

Tak for svaret pallebhansen. Igen!