/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
Letland - arbejde i Danmark ?
Fra : hansine
Vist : 746 gange
200 point
Dato : 14-06-07 19:30

Kære alle,
Mon nogen ved hvor jeg kan finde de eksakte regler ang. arbejdsret i Danmark, når man stammer fra letland? - Det er vist noget med at der er 40% med russisk statsborgerskab, og de må ikke arbejde her, men de andre 60% - de må gerne .... Nogen som ved, hvor jeg kan finde noget om det ? Kærlig sommer til alle :)

Accepteret svar
Fra : Olesen-50

Modtaget 210 point
Dato : 14-06-07 19:36

Statsborgere i de nye EU-lande
Statsborgere i de nye EU-lande har ret til at arbejde i Danmark ligesom andre EU-borgere. For ti af disse lande – Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn – gælder der dog i første omgang en overgangsordning, der sikrer en trinvis overgang til den fulde fri bevægelighed.

Den 1. maj 2004 blev 10 nye lande (Cypern, Estland, Letland, Litauen, Malta, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn) medlem af EU. Den 1. januar 2007 blev EU desuden udvidet med Bulgarien og Rumænien.

Efter EU-udvidelsen kan statsborgere fra de nye medlemslande indrejse og opholde sig i Danmark i en jobsøgningsperiode på op til 6 måneder. Den jobsøgende skal kunne forsørge sig selv, og grundlaget for opholdsretten bortfalder, hvis den jobsøgende søger om hjælp til forsørgelse.

For statsborgere fra Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn gælder der dog i første omgang en overgangsordning, der sikrer en trinvis overgang til den fulde fri bevægelighed. For statsborgere fra Cypern og Malta gælder de almindelige regler for EU-borgere.

Der gælder særlige regler, hvis udlændingen skal opholde sig i Danmark som udstationeret for en virksomhed fra et andet EU/EØS-land. Er det tilfældet, kan det være, at udlændingen ikke behøver arbejdstilladelse. Læs mere under spørgsmål og svar eller i manualen om regler for nye EU-borgere, kap. 7, som kan hentes på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside.

Overgangsordningen for arbejdstagere fra de ti nye medlemslande
Statsborgere fra de nævnte ti lande, som er omfattet af overgangsordningen, kan få arbejdstilladelse, hvis de får beskæftigelse min. 30 timer ugentligt her i landet enten på overenskomstmæssige vilkår eller på anden måde sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår.

Der kan gives opholdstilladelse ved følgende typer ansættelse:

ansættelse i henhold til gældende dansk overenskomst min. 30 timer ugentligt
ansættelse i henhold til individuel kontrakt som forsker, underviser, funktionær i en ledende stilling eller specialist min. 30 timer ugentligt
ansættelse i øvrigt på sædvanlige løn og ansættelsesvilkår min. 30 timer ugentligt. Opholdstilladelse betinges af en erklæring fra arbejdsgiveren
Det er en betingelse, at arbejdsgiveren er registreret som indeholdelsespligtig i henhold til kildeskatteloven, og at arbejdsgiveren ikke er omfattet af strejke, lockout eller blokade.

Det er endvidere en betingelse, at der foreligger et konkret ansættelsestilbud, eller at der er indgået en ansættelseskontrakt mellem udlændingen og arbejdsgiveren.

Udlændingeservice vil til brug for sagsbehandlingen i visse tilfælde indhente en udtalelse fra de regionale arbejdsmarkedsråd.

Ansøgeren må ikke begynde at arbejde i Danmark før, Udlændingeservice har givet opholds- og arbejdstilladelse. Dog gælder der særlige regler, hvis ansættelsen sker hos en arbejdsgiver, der er blevet forhåndsgodkendt. Læs mere om forhåndsgodkendelse af arbejdsgivere

Tilladelsen gælder kun til det specifikke arbejde, som den er udstedt til. Hvis ansøgeren får et nyt arbejde, skal han eller hun søge om en ny opholdstilladelse. Det gælder også, hvis det nye arbejde er hos den samme arbejdsgiver.

Tilladelsen vil som udgangspunkt blive inddraget, hvis arbejdsforholdet ophører.

Når du søger
Sager om opholdstilladelse til arbejdstagere fra de nævnte lande behandles af Udlændingeservice. Hvis Udlændingeservice giver afslag, kan der klages til Integrationsministeriet.

Udlændingeservice skal til brug for sagsbehandlingen have et særligt oplysningsskema fra arbejdsgiveren med oplysninger om arbejdsgiver, branche, det tilbudte ansættelsesforhold mv.

Den hurtigste måde at søge på er – som beskrevet nedenfor – at arbejdsgiveren først udfylder et arbejdsgiveroplysningsskema og derefter sender et delvist udfyldt ansøgningsskema til arbejdstageren:

Arbejdsgiveren vælger arbejdsgiveroplysningsskemaet og udfylder det elektronisk. Skemaet kan indsendes til Udlændingeservice direkte ved brug af en OCES digital signatur, eller udskrives og indsendes på papir
Når arbejdsgiveren har udfyldt arbejdsgiveroplysningsskemaet, vil en række oplysninger automatisk blive overført til et ansøgningsskema til arbejdstageren
Arbejdsgiveren får derefter to muligheder:
- at udskrive det delvist udfyldte ansøgningsskema, som skal sendes til arbejdstager eller
- at sende en genvej til det delvist udfyldte skema på e-mail, så arbejdstager selv kan gå ind på hjemmesiden og udfylde skemaet.
Arbejdstageren kan herefter selv udskrive skemaet og indgive det ved personlig henvendelse til en dansk repræsentation i udlandet. Indgives ansøgning her i landet skal det ske enten til Udlændingeservices Servicecenter eller til det lokale politi.
Arbejdsgivere og ansøgere, der ikke har internetadgang, kan få skemaerne i papirform ved at henvende sig til enten Udlændingeservice eller det lokale politi, hvis han eller hun opholder sig i Danmark, eller til en dansk repræsentation i udlandet.

Digital signatur
Arbejdsgiveren kan underskrive arbejdsgiveroplysningsskemaet og indgive det ved hjælp af en OCES digital signatur. En digital signatur er en lille fil, der gemmes på ens computer med et tilknyttet kodeord – ligesom mange kender det fra deres netbank. Den digitale signatur giver mulighed for at kommunikere elektronisk med myndigheder, virksomheder eller privatpersoner på en sikker måde.

Ved anvendelse af digital signatur forkortes som en hovedregel den tid, der går, fra der indgives en erklæring, til der træffes en afgørelse – blandt andet fordi, der ikke skal bruges tid til at sende og skanne skemaerne.

Arbejdsgiver kan få en gratis OCES digital signatur på Virk.dk

Og meget mere http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/borgere_fra_eu_og_norden/statsborgere_nye_eu_lande/

Godkendelse af svar
Fra : hansine

Dato : 18-07-07 17:04

Tak for svaret Olesen-50.