/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Kondisko og vinylgulve
Fra : LuckyChub
Vist : 705 gange
80 point
Dato : 13-06-07 21:57

Mine kondisko er for nylig begyndt at pive når jeg går på vinylgulve og andre plastbelagte gulve. Da dette omfatter alle gulvene på mit arbejde pånær trapperne er det temmelig irriterende. Jeg kan få dem til at holde op et kort stykke tid ved at gøre sålerne våde, men jeg kan jo ikke gå og træde i en spand vand for hver femte skridt. Hvordan får jeg dem til at holde op?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-06-07 21:58

1) Skift sko.
2) Sift underlag

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-06-07 22:19

Er gulvene nyligt blevet behandlet med et eller andet plejemiddel?

Kommentar
Fra : LuckyChub

Dato : 13-06-07 23:21

Gulvene er ikke blevet behandlet på nogen måde - ud over vasket som sædvanlig selvfølgelig. Først var der ét lokale hvor mine sko pev når jeg gik men for nylig er de begyndt at gøre det på alle gulvene

Accepteret svar
Fra : Højris

Modtaget 80 point
Dato : 14-06-07 00:32

Kig på dine såler,du har slidt det yderste lag af så de ikke længere er så glatte som før.
Det rimer jo også på at det er kommet lidt efter lidt.
Måske du kan gøre dem glatte igen,enten ved at komme et opløsnins middel på med en pensel, eller smelte dem med varme.
Et opløsnins middel til gummi, måske acetone,bencin,selulosefortynder ect.
Varme, en ligter eller et andet gasblus, men ikke et stearinlys da det sværter sort.
Ved brug af div. kemikalier husk div. personlige værnemidler, såsom heldragt, hjælm,briller,næseklemme,sikkerhedssko og anden nødvendig påklædning.

Hilsen Højris.

Kommentar
Fra : LuckyChub

Dato : 14-06-07 22:58

Jeg ved skam godt hvad jeg skal bruge af værnemærnemidler... jeg arbejder i et kemisk laboratorium

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-06-07 23:12

Aha! Kemisk laboratorium..... nu er det vel ikke sådan at du har arbejdet med silicone-produkter....
Et dryp eller to på gulvet som du har jokket rundt i bliver hurtigt til en hel masse "knirkeri" på vinylgulve, eller malede gulve - jeg ved ikke helt hvad det er der sker - men har erfaret det....

Kommentar
Fra : LuckyChub

Dato : 15-06-07 22:59

Nej, Jeg har ikke arbejdet med silikoneprodukter. Eller... jeg bruger silikoneolie i et oliebad, men det kan ikke være dryppet på gulvet; det står i stinkskab. Desuden er silikoneolie så glat så jeg tvivler på man ville kunne træde i det uden at glide...

Kommentar
Fra : LuckyChub

Dato : 22-06-07 18:34

Nu har jeg prøvet med flere organiske opløsningsmidler, men uden held. Måske er det slet ikke muligt at få dem til at holde op?

Godkendelse af svar
Fra : LuckyChub

Dato : 06-07-07 00:54

Det virker lidt ind imellem - og det er da bedre end før