/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Trække el kabel fra el tavle
Fra : julemanden50
Vist : 3941 gange
60 point
Dato : 11-06-07 22:24

Hej

Jeg skal have trukket et el kabel fra min el tavle til min carport, idet vi skal have swimmingpool og der skal trækkes strøm til pumpe- saltvandsgenerator - varmepumpe -lys i poolen
Jeg har fået et tilbud på at trække kabel ca. 30 meter samt en ekstra gruppe i el tavlen og 1 stik 1 afbryder og 1 lampeudtag pris ca. 4500 Kr

Det synes jeg er lidt dyrt og vil derfor trække kabler selv.
Derfor er mit spørgsmål om hvilken type kabel der skal trækkes
skal det være 1,5 mm eller 2,5 mm
skal det være 5 eller 3 leder.
Jeg vil trække kablerne over loftet (der er ståhøjde) og vil høre om der er specielle regler med hensyn til føringsveje etc.

Jeg er ny på siden her og har kun 20 points at dele ud, men jeg vil virkelig sætte pris på hjælp.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 70 point
Dato : 11-06-07 22:46

Hvis du vil sikre med 16 AMP så passer der meget godt med 2,5 kvadrat.
Om det så er nok til alt dit grej på en fase (3 leder) eller om der skal bruges 3 faser (5 leder)
Tilslutning og montering af den ekstra gruppe ville jeg nok lade en elektriker lave.
Sker der noget med brand eller andet så bliver der storballade hvis du selv har lavet det.
Vand og strøm er en lidt farlig sag for ukyndige.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-06-07 23:03

Citat
Jeg har fået et tilbud på at trække kabel ca. 30 meter samt en ekstra gruppe i el tavlen og 1 stik 1 afbryder og 1 lampeudtag pris ca. 4500 Kr

Billigt__skal sev betale 5000.- uden tilbehør.
Og 1,5 er lovligt, med dit forbrug.
Men når DU er igang

Så tror jeg IKKE, du skulle SPARE = på en skie _ ledning
ELLERS FÅR DU DET AT VIDE....

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-06-07 23:04

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-06-07 00:00

Om igen julemand

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-06-07 00:00

Tal med din electriker, om hvad du selv kan gøre og lad ham udføre resten, - han skal vejlede dig, og udføre den afsluttende tilslutning, og han har så det fulde ansvar, så ikke du løber ind i uoverskuelige problemer senere. - Forsikringsmæssige, - køber efter dig - og hvad ved jeg?

Kommentar
Fra : KAAaC

Dato : 12-06-07 00:24

Hvis du fåe en elektriker til at gøre det sort, kan du selv gøre det, for uden en instalatør bag ved er der ingen garanti der gælder, men vil anbefale 2,5 kvadrat, og brug en 5 leder, men lad en elektriker sætte sikringsgruppen, og div stikkontakter op, så er du sikker, men få det ikke gjort sort, betal heller det en elektrikker koster, og vær sikker.

Kommentar
Fra : spejder_ben

Dato : 12-06-07 08:19

Da det du vil lave er den del af den faste installarion MÅ du ikke selv trække dette kabel. Det man må lave som privatperson er kun installation som man kan tage mig sig igen så som lamper og andet udstyr.
Men det er selvfølelig op til din egen samvittighed..

Godkendelse af svar
Fra : julemanden50

Dato : 18-06-07 11:50

Tak for svaret e.c.

Du får alle min points