/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
dumme private udlejere....
Fra : emiliecm
Vist : 1456 gange
20 point
Dato : 09-06-07 22:09

Hej.
Jeg har skrevet under på en standardlejekontrakt på en lejlighed, privat udlejer (3 mdr opsigelse fra begge sider osv osv, alt det typiske..).
så er det mig, der er dum ja, der fortryder, inden jeg når at betale dep samt 1. måneds husleje, som jeg skrev under på at jeg ville. det skete få dage efter - altså jeg flyttede selvfølgelig aldrig ind.
jeg ringer og fortæller ham situationen, og nu kræver han een måneds husleje - " så glemmer vi det hele" - som han pænt skriver mellem linierne.

kan han det? ville det være smart økonomisk af mig bare at betale de penge? kan han i så fald tage sagen højere i systemet?

mit forhåbentlige kort i ærmet, er at min kærestes navn står på lejekontrakten, men han nåede aldrig at skrive under!! jeg mener personligt at den dermed må være ugyldig???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-07 22:50

Citat
dumme private udlejere
nej da, udlejer er ikke dum hvis han kan få dig til at betale for en ydelse du aldrig har fået, så er det tværtimod dig som er d - - , papiret er værdiløs, hvis det ikke er skrevet under

Kommentar
Fra : emiliecm

Dato : 09-06-07 22:55

jamen jeg betalte aldrig en krone. jeg skrev under, ja... jeg har selvfølgelig heller ikke tænkt mig at betale hvad manden nu kræver.
min tanke er bare: kan han faktisk kræve penge af mig fordi jeg underskrev?

Kommentar
Fra : emiliecm

Dato : 09-06-07 22:57

min kæreste skrev aldig under! så kan man sige at "halvdelen" af kontakten ikk er underskrevet? ugyldig?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 30 point
Dato : 09-06-07 23:03

Jeg tror ikke du kan tvinges til at betale, men vent lidt der er andre brugere her i forum, som er meget mere inde i paragrafferne, de skal nok komme ind, hvis du venter

Godkendelse af svar
Fra : emiliecm

Dato : 09-06-07 23:04

Tak for svaret o.v.n.. jeg venter spændt....

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 09-06-07 23:09

HVORFOR HAR DU SKREVET UNDER, HVIS DET ER DIN KÆRESTES NAVN DER STÅR PÅ LEJEKONTRAKTEN ???

ER DET PÅ SELVE LEJEKONTRAKTEN DU HAR SKREVET UNDER ELLER HVOR ??

HAR DIN KÆRESTE GIVET DIG FULDMAGT TIL AT SKRIVE UNDER ???

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 09-06-07 23:16

DET ER VEL IKKE SÅDAN, AT UDLEJER HAR SKREVET BEGGE JERES NAVNE
PÅ LEJEKONTRAKTEN ???
SÅ DU MENER DEN ER UGYLDIG, HVIS DET KUN ER DIG DER HAR SKREVET UNDER.

FORDI DET ER PRIVAT UDLEJER, BEHØVER HAN VEL IKKE AT VÆRE DUM.
DET ER JO HANS FORRETNING AT LEJE BOLIGER UD, OG NÅR I HAR LEJET EN LEJLIGHED AF HAM, SÅ FØLGER HAM JO BARE LOVEN FOR AT BESKYTTE SIN FORRETNING, DET ER DER DA IKKE NOGET ODIØST I, DET TROR JEG OGSÅ DU SELV VILLE GØRE HVIS DET VAR DIT ARBEJDE.

DU ARBEJDER VEL HELLER IKKE UDEN AT FÅ LØN FOR DET ???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-07 23:25

Du ventede ikke måske kunne en anden have givet dig et mere præcis svar, nu bliver spørgsmålet og alle indlæg lukket om en time, men du er ny her, så det kommer nok
Velkommen på Kandu

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-06-07 23:33

Citat
kan han faktisk kræve penge af mig fordi jeg underskrev

JA, det kan han, og endda at du betaler depositum og de tre måneders leje i opsigelsesperioden såfremt han ikke får lejet ud til en anden inden den tid.....så han har været meget fair ved kun at forlange en måneds husleje.

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-06-07 23:51

Jeg er helt enig med Dova! Hans tilbud er venligt og du bør tage imod det og så få et eller andet stykke papir på at hans tilgodehavende er 0.00kr.

MEN - tvivler du, så spørg hér (det er gratis!) svar indenfor kort tid - men læs selv:

http://www.ret-raad.dk/brevkasse

held og lykke med det!

Vh Dorthe

Kommentar
Fra : emiliecm

Dato : 10-06-07 08:49

Ja, undskyld min overskrift til mit indlæg om at udlejer er dum. hvis I kan læse videre, bruger jeg det samme ord om mig selv et andet sted i teksten... Det er en dårlig situation for begge parter!
Jeg har ikke fået fuldmagt af min kæreste til at skrive hans navn - hans navn står der- er ikke underskrevet. kun jeg har underskrevet.
kan jeg ikke "påstå" nærmest at kontrakten er ugyldig, når vi begge ikke har underskrevet????
jeg synes ikke jeg bør betale, når det er tilfældet...
TIL AG112: desuden får manden ingen problemer med at leje sin ENE lejlighed ud - der var rift om den... han er bare grisk tror jeg. det er ikke hans levevej at være udlejer. jeg arbejder tit gratis - til velgørende formål. visse søndage kan man indsamle penge til fattige lande osv osv...

Kommentar
Fra : emiliecm

Dato : 10-06-07 08:52

Ja, jeg er ny her... hvad skulle jeg have ventet på? jeg troede på svar?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-07 10:10

Altså, du har underskrevet en kontrakt på at ville leje lejligheden på visse betingelser......og ved at du ikke overholder de betingelser, begår du kontraktbrud.

Såfremt udlejeren vil, kan han faktisk slæbe dig i retten og forlange at du overholder de betingelser, altså betaler depositummet og huslejen i den tre måneders opsigelsesperiode.
Eneste måde at slippe for de tre måneders leje, er at udlejer har kunnet leje lejligheden ud til en anden, da han jo ikke skal have dobbelt lejeindtægt.

Det er i den forbindelse fuldstændigt ligegyldigt om du har nået at flytte ind eller ej og om din kærestes underskrift er på papiret, for DU er med din underskrift ansvarlig for, at betingelserne på kontrakten bliver overholdt.

mvh dova

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 10-06-07 10:41

NÅR MAN LEJER EN LEJLIGHED UD, KAN DET BESTEMT IKKE SAMMENLIGNES
MED VELGØRENHED- DESUDEN ER DET BESTEMT IKKE SIKKERT HAN VIL YDE
VELGØRENHED TIL DIG.

SELV OM DU SIGER HAN IKKE SKAL LEVE AF DET, (DET GØR HAN JO DELVIS ALLIGEVEL)
HAR HAN JO HAFT ARBEJDE MED AT FREMVISE LEJLIGHEDEN,
SKRIVE LEJEKONTRAKT, MÅSKE SAGT NEJ TIL ANDRE INTERESSEREDE,
SOM MÅSKE MENTE DET MERE ALVORLIGT END I GJORDE.

ALT DETTE ER BESTEMT ET ARBEJDE, PÅ LIGE FOR MED DIT ARBEJDE.
DERFOR VÆR DU GLAD FOR KUN AT SKULLE BETALE 1 MÅNEDS HUSLEJE.

I HAR JO REELT LEJET LEJLIGHEDEN, OG SOM SÅDAN KAN HAN KRÆVE MAX 3 MÅNEDERS HUSLEJE, ELLER INDTIL LEJLIGHEDEN ER UDLEJET IGEN.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 11-06-07 09:33

Min (ufaglærte) mening om det juridiske spørgsmål:

En kontrakt med to navne som lejere:
- Hvis der er to underskrifter eller beviseligt er accept fra begge lejere: Udlejer kan gå til begge lejere for at få sine krav overholdt. Nej, det er ikke begrænset til 50% fra den ene lejer og 50% fra den anden. Begge hæfter 100%, så det er udlejers valg hvem han vil henvende sig til.
- Er der kun underskrift/accept fra den ene lejer, så kan udlejer kun gå til denne ene, men kan gøre det med hele sit krav.

Ønsker du at bryde kontrakten, så kan udlejer kræve erstatning fra dig på sine tab. D.v.s. max hvad du skulle betale hvis du opsagde hurtigst muligt. Men hvis han får den udlejettil anden side med start den dag du skulle være startet, så er hans tab begrænset. Ekstra annoncering. Kompensation for det arbejde han har gjort forgæves for at du skulle blive lejer.
Jeg synes hans tilbud om een måneds husleje er fair. Du kunne bede ham doumentere et tab af den størrelsesorden eller sige at han skal sende sagen i retten, men jeg forudsiger at det bliver dyrere.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-06-07 21:46

Det er rimeligt, at du betaler en måned husleje. Du har helt sikkert trukket ejerens mulighed for at få lejet boligen ud en måned. Hvorfor skal han miste en måneds husleje fordi du ikke har tænkt dig ordentligt om. Vis lidt ansvarlighed for dine handlinger.