/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
SYSTEM-fil mangler!
Fra : Pigen2
Vist : 1180 gange
100 point
Dato : 09-06-07 09:05

Åh nej, så er det vores computers tur.

Da vi stod op i morges og startede pc'en kom denne besked frem:

"Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

Du kan prøve at reparere denne fil ved at starte Windows installation ved hjælp af installationsprogrammets cd-rom. Vælg 'r' i det første skærmbillede for at reparere.
"

VRÆÆÆL!!! Alle vores billeder af vores datter som ko'en her ikke har fået brændt over.

Jeg har prøvet at trykke 'r' når computeren viser første skærmbillede og der sker ingenting. Hvad gør jeg forkert?

Og er der andet jeg kan gøre, hvis dette ikke virker?

Pleeeeease hjælp mig!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-06-07 09:09

Det skyldes tit, når der er blevet slettet en virus i system32, derefter kan du ikke boote på windows, da systemet ikke kan finde det.
Du kører en reparation på windows:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 09-06-07 09:21

peet: Jeg prøver lige at følge vejledningen og ellers vender jeg nok tilbage... *kryds fingre for mig, ikk*

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 09-06-07 09:23

Er den ikke voldsomt indviklet den forklaring?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-06-07 09:26

Her er en anden vejledning: http://www.helgec.dk/xp-repair.html

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-06-07 09:30

Sæt din cd i drevet.
Klik på start ned i venstre hjørne, derefter kør.
I feltet skriver du sfc /scannow
Der en mulighed for at den manglende fil installeres igen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-06-07 09:32

Teil->> Hvordan vil du komme i KØR, når systemet ikke kan boote??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-06-07 09:33

Fejlsikker tilstand F8

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-06-07 09:34

Med sys32 manglende, kan den ikke køre i fejlsikret.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-06-07 10:14

Ok så har jeg lært noget i dag. Tak for det.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 09-06-07 10:14

hold lige på hat og briller; den rigtige og letteste løsning ligger her:
http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no19

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 09-06-07 10:28

hcma: Det ligner jo noget af det rigtige...

Jeg roder med det når jeg kommer hjem fra Roskilde...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-07 11:43

Er der værdifulde data på en Windows computer som ikke kan starte, så lad endelig være med at gøre noget overhovedet, før du læst tippet om hvordan du kan redde dine data ud først: http://www.kandu.dk/tip16034.aspx i tippet bliver der linket CDBurner XP, vi har senere fundet en som er meget nemmere at brænde med, Active ISO Burner: http://www.ntfs.com/iso-burning.htm hvis du vælger at redde dine data, før du reparerer, kan du hente yderligere vejledning her (hvis det er nødvendig )

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-06-07 14:46

Har lige genoprettet mig svigersøns laptop med netop den fejl.

Jeg satte den til at boote fra cd-rom i bios First Boot Device, genstartede med xp skiven i drevet og startede op på den. Valge at lave en reparation med R og som komando skrev jeg chkdsk /p/r
og det tog jo lige en rum tid men det funkede efterfølgende.

vejledning

http://www.helgec.dk/chkdsk.html

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 09-06-07 16:08

Fijala >> du har kørt et helt normalt check af disken:
hvor
/p udfører en udtømmende test også selv om drevet ikke er markeret til at chkdsk skal køre. Parameteren laver ingen ændringer til drevet.
/r lokaliserer dårlige sektorer og genopretter læsbar information. Forudsætter /p

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 09-06-07 18:22

o.v.n: Vi har rigtig mange billeder liggende på pc'en (billeder af vores børn bl.a.). Flere end hvad der lige kan ligge på et par cd-rommer... hvordan flytter jeg det nemmest? Kan jeg evt. flytte det over på min bærbar på en nem måde?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-07 18:41

Flere billeder end der kan ligge på et par CD rommer ? det er rigtig mange, men ja, hvis du får fat i en Linux live CD kan du flytte billederne gennem dit lokale netværk, det behøver ikke at være Ubuntu du får fat i, men det er den jeg kender, og kan hjælpe med hvis du har en online backup, kan du også sende billederne dertil og hente dem hjem når du er kørende igen, har du lyst og mod på at hente Ubuntu til den bærbare og brænde den som en ISO fil, Den kan lige nøjagtig være på en almindelig CD rom, derefter skal du starte den syge computer med Ubuntu CDen i CDskuffen, først skal du indstille i BIOS at den skal starte fra CD rom, så genstarter den automatisk og læser Ubuntu ind i hukommelsen, der bliver intet instaleret på computeren, Ubuntu finder selv dit netværk under indlæsningen, når den er indlæst kan du finde det syge Windows drev og flytte data derfra til, hvor du nu vælger, spørg videre undervejs, jeg er hjemme hele aftenen, men ikke på hele tiden, måske går der en times tid inden jeg svarer

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 09-06-07 18:44

Hvordan kan jeg få en online backup?
Hvis jeg flyttede dem til en sådan, så ville jeg vel kunne hente dem ned på alle computere, ikke...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-07 18:55

Hvis det ikke er mulig at hente på den danske ftp server, så vælg denne svenske der er som regel god plads til traffik :
http://ftp.ds.karen.hj.se/pub/os/linux/ubuntu-iso/feisty/ubuntu-7.04-desktop-i386.iso
Kandu er ikke god til at gøre ftp link klikbare, men kopier linjen ovenover op i adresse linjen, så henter du Ubuntu hjem på computeren, det er en stor mundfuld med 696 MB på en gang og kræver en hurtig internet forbindelse, ellers kan jeg anbefale Free Download Manger til at tage sig af dine download: http://www.freedownloadmanager.org/download.htm skulle hentningen gå i stå, sørger mangeren selv for at komme igang igen

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 09-06-07 18:59

Det jeg mente var hvordan jeg får fat i sådan en ftp-server... Og koster det noget?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-07 19:27

Hvis dine filer ligger online, kan du hente dem hjem til alle computere, hvordan laver du online backup ? De fleste webmail har ret god plads og er gatis at bruge, Yahoo mail 1 GB: http://edit.europe.yahoo.com/config/mail?.intl=dk
Windows Hotmail 2 GB: http://get.live.com/mail/options
og så er der også mit hade objekt nr.1 Google mail, hvis du kan lide dem så er det også en mulighed
Hvis du opretter en mailadresse en af de nævnte steder, kan du sende dine billeder til dig selv (din nye adresse) send eventuel i flere portioner, ellers risikerer du at computeren går i coma, der er også flere muligheder, men de kræver en instalation på din Windows computer, så det dur ikke lige nu hvor vi skal til at køre Linux

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-07 19:42

Din egen FileTransferProtokol server ? Har du et domæne ? Hjemmeside og så videre. Bogstaverne ftp dækker såmænd kun over et drev eller mappe som kan tilgåes fra internettet, eller dit lokale netværk, fra internettet kræves at du har et domæne navn, (vistnok det er ikke min stærke side) fra lokal net eller intranet er det en delt mappe

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 09-06-07 19:47

brænd det over på CD/DVD og når det hele så er oppe at stå igen, bør du tænke på at købe en ekstern HD, du kan bruge til back-up

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-06-07 19:51

Ja det vil altså sige hans bærbare ville jo forresten ikke starte helt op og genstartede med det samme fra boot mulighederne. Der var intet der kunne få den igang, så derfor skørte jeg en chkdsk.

Tænk på at jeg er ved at være gammel og hukommelsen ikke er hvad den plejer at være for selvfølgelig har du jo ret hcma. Tak for din årvågenhed og jeg har fået hak af svigersønnen for dette svar for han kiggede sgu over skulderen da jeg skrev det. Han sad faktisk og grinede af mig, for som han sagde. Du tror sgu også altid du er så klog.

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 09-06-07 21:18

hcma: Det drejer sig om over 2000 billeder, så det tager et stykke tid at smide på cdrommer...
Øv hvorfor er jeg dog ikke en haj til sådan noget...

Jeg kan slet ikke overskue det der I forklarer med at skulle brænde filerne når Windows ikke virker. Tis...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-07 22:56

Citat
Jeg kan slet ikke overskue det der I forklarer med at skulle brænde filerne når Windows ikke virker
kun en af mange muligheder med Ubuntu live cd, har du hentet den ?

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 09-06-07 23:03

har du prøvet det jeg linkede til http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no19
?

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 09-06-07 23:24

hcma: Nej, jeg har ikke prøvet det endnu, for jeg fik afvide, at jeg skulle lave en backup af alle mine vigtige filer først og det syns jeg er megasvært da vi har 2000+ billeder liggende på den...

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 09-06-07 23:26

hcma: Skal man skrive begge disse linier eller blot den som pc'en siger den mangler???

4: Skriv nu kommandoen: COPY C:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-07 23:28

Ikke opfordre til for mange manøvrer hcma!! Mine data ryger HVER gang jeg sætter XP disken i, for køre en reperation, derfor opfordrer jeg Pigen2 til at redde data inden andet forsøges

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 09-06-07 23:42

o.v.n Er du ikke fra sjælland så du kan komme og hjælpe mig?
Jeg tør slet ikke selv...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-06-07 00:08

Nej desværre kender du ikke en som kan og tør ? Vejledning kan hentes her, hvis det ovenstående og tippet ikke er nok, uanset hvad andre råder dig til, så vær skeptisk med de reperationer, jeg har kun dårlige erfaringer, nu har jeg en ekstra harddisk som gemme disk, det bør du også overveje, når situationen her er ovre, forhåbenlig med lykkelig udgang, men der er altså et stykke vej fra Thy til Sjælland

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 10-06-07 00:11

Uha, ja, det kan jeg godt se... Ih, kender bare slet ingen...
Nå, det må vente... Kan i hvert fald ikke kigge på det nu... Øv... Hvornår lærer jeg dog at passe bedre på mine filer...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-06-07 00:29

Af skade bliver man klog, men sjælden rig, siger et gammelt ordsprog, så du har sikkert lært det nu, begynd nu med at hente Ubuntu fra linket jeg skrev tidligere, har du en langsom forbindelse, så instaler FreeDownloadManager først, klik på ftp linket jeg skrev længere oppe, så popper downloadmanageren op, giv den adgang til nettet, når din firewall spørger og klik ok til at hente filen, kan det godt tage nogle timer, så har du sovet og har mod på opgaven, du får vejledning trin for trin her når vi kommer så langt, sætter jeg min egen Ubuntu live cd i, så er vi på bølgelængde og kan brænde eller overføre billederne, er det hentning og brænding af Ubuntu CDen du lige nu bekymrer dig om, så koster det ikke mere ned portoen frem og tilbage, jeg billige CDer, så den vil jeg godt ofre, bare for at demonstrere, at det kan lade sig gøre, skriv et privat indlæg, hvis vil have Linux Ubuntu live cd med posten

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 10-06-07 00:29

Det der Ubuntu er det sådan et operativsystem alla windows eller hvordan?

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 10-06-07 00:34

Jeg kan godt hente den ned... Har masser fri plads på min bærbare og en okay forbindelse... Jeg er bare så bange for at gøre noget galt. De billeder betyder alt for mig... Jeg har helt seriøst ondt i maven fordi jeg har spekuleret over det hele dagen.

Hvor stor er risikoen for at de er væk fra den anden allerede???

Skal jeg bare downloade det til en eller anden folder på den bærbare og så brænde den derfra?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-06-07 00:39

Citat
Det der Ubuntu er det sådan et operativsystem alla windows eller hvordan?
nemlig, og det har den store fordel, at kunne se indholdet på en Windows, der ikke er startet, derfor min anbefaling, gør det før reperationen, hvis billederne forsvinder og skal søges genskabt med et recovery program, kan der godt være nogle som ikke kan genskabes

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 10-06-07 00:44

O.v.n. Når jeg trykker på ubuntu-linket, så skal jeg vælge hvilken version jeg ønsker og sådan... hvad skal jeg trykke?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-06-07 01:05

Øhh jeg skrev et længere indlæg, men det forsvandt ud den blå Kandu natteluft, prøver igen klik på http://ftp.ds.karen.hj.se/pub/os/linux/ubuntu-iso/feisty/ubuntu-7.04-desktop-i386.iso
hvis linjen ikke kan klikkes på, så kopier hele ovenstående linje op i adresse linjen, så får du den rigtige version hentet, hent også det nemme lille brænder program: http://www.ntfs.com/iso-burning.htm klik på Download ud for ISO burner.exe og gem den i samme mappe som du har gemt Ubuntu i, dobbelt klik på brænder programmet og det åbner har allerde valgt Ubuntu til brænding, hvis de ligger i samme mappe, du kan med fordel sætte brænde hastigheden lidt ned, der hvor der står 32x til 16x eller måske 8x så brændes der mere præcis, læg så en tom cd rom i brænder skuffen og klik på Burn ISO, lidt efter har du en køreklar Ubuntu live cd.
Kommer vi videre i aften eller fortsætter vi i morgen

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 10-06-07 01:06

Se bort fra sidste spørgsmål... Skulle jo bare lige læse det ordenligt ;)

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 10-06-07 01:09

du er sq en skat o.v.n. Kan se at det tager omkring en lille time at hente, så vi fortsætter bare i morgen. Er du til at fange på msn?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-06-07 01:12

Når du er klar, lægger jeg min live cd i og starter, så er vi på bølgelængde når der hentes billeder ud til brænding eller hvad du vælger

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 10-06-07 01:14

Ok, tænkte bare at det var nemmere, hvis vi kunne skriver derover istedet for her, men okay. Jeg skriver bare her, når jeg er klar i morgen så. Håber det kan blive i morgen, men har begge unger hjemme alene, så der er intet der er sikkert.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-06-07 01:18

Jeg har ikke msn instaleret i øjeblikket, men det kan hurtig ordnes, er det angående support hertil, jeg tror vi kan klare det her igennem, min mail adresse står i min profil, skriv din msn profil hvis vi eventuel skal sludre gennem messenger, jeg har allerede en sjællansk Kandu bruger som kontakt person

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 10-06-07 01:21

messenger kirckhoff>snabela<e-mail.dk.
Tror det er nemmere og mere overskueligt den vej...

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 10-06-07 01:24

Godnat og tak så langt

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 10-06-07 10:11

Så er Ubuntu brændt ned

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 10-06-07 10:32

nu har jeg efterhånden mange gange kørt dette:
1: Boot op på XP CD'en
2: Vælg "R" Repair på det første billede
3: Log in på den defekte XP partion, i de fleste tilfælde "C:\Windows"
4: Skriv nu kommandoen: COPY C:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
5: Genstart computeren

og det UDEN at det er gået galt - men en backup er aldrig at foragte. Går det helt galt er der jo Repair; udskift af HD og sæt den gamle i en ekstern boks og så trække data ud af den; o.s.v.....

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 10-06-07 10:34

Fijala >> er selv en gammel gråhåret svend på snart 56 (og helt uden IT/EDB relevante uddannelse)

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 10-06-07 10:38

hcma: Jeg skal lige have brændt filerne fra pc'en ned også... så langt er jeg ikk nået endnu.

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 10-06-07 18:10

Nu kører jeg Live Ubuntu på den stationære og har fundet mine billeder (pyyyyha), men hver gang jeg åbner en billedmappe, så arbejder computeren så vildt, at jeg ingenting kan gøre... HJÆLP! Der er 19,9GB n(60%) ledig plads, så den burde da ikk være så langsom, burde den.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-06-07 20:06

hcma

ok knap så gammel men gråhåret er det den smule der er tilbage i nakken

Også helt uden IT/Edb uddannelses erfaring. Det hele er kommet af den hårde vej.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-06-07 23:20

Det lyder ikke så godt, at computeren bliver med at arbejde, lyder den røde lampe mens den arbejder ? Måske har harddisk det ikke for godt, så vil det blive et tålmodigheds arbejde at hente de billeder ud, en mulighed er at du vælger ikke at vise billederne som ikoner, men som en liste, det kræver ikke så meget at læse listen ind, som det gør at indlæse alle billedikoner, har du slet ikke fået brændt noget over endnu ?
En anden test du kan udføre med den live cd, er at surfe rundt nettet, blandt andet gå ind i en masse spøgsmål, her på Kandu eller ind på noget billed søgning, noget med en hel masse som skal indlæses, arbejder computeren så også og det tager lang tid at hente? Hvis ikke er det måske disken som har svært ved at køre rundt, det kræver at du venter til file browser er indlæst, inden du kan gøre noget, foreksempel brænde til cd, der er flere mulighed for at hente dine billeder ud, en kan være at flytte harddisken over i en anden computer som slave, eller i en ekstern boks ( som master), personlig tror jeg ikke det gør en forskel, men et forsøg værd eller simpelhen forsøge at reparere den system fil, efter hcma´s anvisninger, jeg har aldrig forsøgt en sådan reperation, så følg anvisninger ovenfor og kryds både fingre og tæer for at det går godt.
Jeg har en teori om at den manøvre kan udføres uden at sætte instalations CDen i, men den holder jeg for mig selv, tør simpelhen ikke foreslå den, når der er mange værdifulde billeder på spil

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 11-06-07 09:46

Jeg kan slet ikke rode med det skidt... den er helt til hest. Den arbejder og arbejder og arbejder, men der sker squtte særlig meget. Jeg kan ikke få brændt billederne, for jeg kan ikke få flyttet dem inden den går i stampe.. Øv, for filen... :(
Jeg må prøve at få en bekendt til at flytte harddisken over i en anden... Øv, for den da...

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 11-06-07 09:50

Hvordan er det nu lige jeg gør?
Jeg går ud og køber en ny harddisk og sætter den som Master, ikk.... Men hvordan får jeg så windows på? Skal jeg så have en helt ny version af det også?

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 11-06-07 09:53

Kan jeg evt. ligge Ubuntu'en ind på pc'en eller vil det ødelægge noget? Tænkte at den måske ville køre mere stabilt og ikke bruge så meget energi på det...

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 11-06-07 09:59

Nyt spørgsmål...
Alle mine billeder fylder i alt 7,4GB, så hvis jeg køber en 8GB usbnøgle og flytter hele mappen med billeder på én gang, så burde det vel egentlig kunne du, burde det ikke?
Og så kan jeg vel bare sætte nøglen i min bærbare og ligge dem ind på den og brænde derfra, kan jeg ikk...

Eller vil det også være umuligt, nu hvor computeren går sådan i baglås...

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 11-06-07 12:41

Ingen panik Pigen 2, du har set at billeder ligger og har det godt, vi skal bare have fat i dem, en usb stik behøver ikke kunne indeholde alle billeder på en gang, de kan flyttes i små portioner.
Vil du at købe ny harddisk og have din Windows på ? Du kan måske bruge din nuværen Windows, det bliver du vist nødt til at stille nyt spørgsmål om.
Ubuntu kan instaleres på samme harddisk som Windows, det har jeg, og ingenting ødelægges ved det, hvor meget fri plads er der på harddisken, Ubuntu har hos mig 12,5 GB at boltre sig på, og Ubuntu vil køre hurtige fra harddisk end fra cd skuffen, men er det Ubuntu som computeren arbejder med, eller er det først når du vil åbne mapper fra Windows at den begynder, har du prøvet at vælge ikon visning som en liste i stedet for som billed ikoner, det betyder meget når en stor mappe åbnes, at det kun er en liste over billederne som skal åbnes, du kender funktionen fra Windows mappe visning.
Har du lyst til selv at køre din harddisk som ekstern, så få fat i et kabel som denne: http://www.pc-netto.dk/asp/index1024.asp?varernr=12.02.1056&goto=productinfo&gruppe=Convertere&undergruppe=Convertere-IDE/SATA&mainkategori=Kabler&mainfunc=link&fromgo=yes& med den kan du køre din harddisk tilsluttet din bærbare, helt uden at tage den ud af computeren, jeg ved ikke om du før har rodet inde i computere, ellers se en side med fine billeder her: http://www.the-gadgeteer.com/review/usb_2_0_to_ide_cable_version_2

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 11-06-07 13:07

Citat: "Du kan måske bruge din nuværen Windows, det bliver du vist nødt til at stille nyt spørgsmål om. "
svar: du kan godt bruge din nuværende WinXP-cd

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 11-06-07 13:09

hvis man har en "overskydende" harddisk, kan man købe en lille ekstern boks til den. den koster ca. kr. 250,-

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-06-07 13:13

Det regnede jeg også med hcma, men var ikke sikker, kan der ikke godt være lidt vrøvl hvis det er en oem jeg har ikke selv skiftet harddisk, min gode 7 år gamle 40GB Maxtor kører stadig som en drøm

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 11-06-07 13:46

Citat
Ingen panik Pigen 2, du har set at billeder ligger og har det godt, vi skal bare have fat i dem, en usb stik behøver ikke kunne indeholde alle billeder på en gang, de kan flyttes i små portioner.

Jamen, den går jo i sort så snart jeg åbner en billedmappe, så derfor ville jeg prøve at flytte det hele på én gang...

Citat
Vil du at købe ny harddisk og have din Windows på ? Du kan måske bruge din nuværen Windows, det bliver du vist nødt til at stille nyt spørgsmål om.

Jeg har jo kun en rep.-cdrom, da computeren blev købt preinst. Så det kan vist ikk bruges.

Citat
Ubuntu kan instaleres på samme harddisk som Windows, det har jeg, og ingenting ødelægges ved det, hvor meget fri plads er der på harddisken, Ubuntu har hos mig 12,5 GB at boltre sig på, og Ubuntu vil køre hurtige fra harddisk end fra cd skuffen, men er det Ubuntu som computeren arbejder med, eller er det først når du vil åbne mapper fra Windows at den begynder, har du prøvet at vælge ikon visning som en liste i stedet for som billed ikoner, det betyder meget når en stor mappe åbnes, at det kun er en liste over billederne som skal åbnes, du kender funktionen fra Windows mappe visning.

Det er først når jeg åbner en mappe med billeder, at den går kold. Har prøvet at sætte den til liste-visning istedet. Det hjalp, men bare ikke nok.

Citat
Har du lyst til selv at køre din harddisk som ekstern, så få fat i et kabel som denne: http://www.pc-netto.dk/asp/index1024.asp?varernr=12.02.1056&goto=productinfo&gruppe=Convertere&undergruppe=Convertere-IDE/SATA&mainkategori=Kabler&mainfunc=link&fromgo=yes& med den kan du køre din harddisk tilsluttet din bærbare, helt uden at tage den ud af computeren, jeg ved ikke om du før har rodet inde i computere, ellers se en side med fine billeder her: http://www.the-gadgeteer.com/review/usb_2_0_to_ide_cable_version_2

Den der forstår jeg ikke helt... Kan jeg så bare sætte et stik imellem mine 2 computere og så flytte filer fra den stationære til den bærbare?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-06-07 14:30

Citat
Den der forstår jeg ikke helt... Kan jeg så bare sætte et stik imellem mine 2 computere og så flytte filer fra den stationære til den bærbare?
jo med den viste kabel, som det er nu, kan du ikke starte Windows og derfor ikke med et netværks kabel overføre, det viste kabel, lader dig køre harddisken ekstern, lige som den sad i en ekstern usb box.
Jeg tager på arbejde om lidt, og er ikke hjemme før engang efter midnat.
Lige en tilføjelse, du har prøvet at vise mappe indhold som en liste, har du også prøvet at vente til listen er indlæst (det kan tage lang tid, hvis disken kører langsom=defekt)

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-06-07 06:19

Du skal da bare lægge Windows XP ind igen, oven på det der ligger. Du bevarer dine mapper. Du skal så ud og hente opdateringerne igen og enkelte programmer skal repareres og installeres igen. Du ligger din Windows CD i et drev, og kommer den frem med - tryk på en tast for at starte installationen, gør du det. Første gang du bliver spurgt om du vil reparere eller installere, trykker du på installere. Du må under ingen omstændigheder formatere, så taber du alt.
Starter Windows op med den store menu, trykker du på: Installer Windows XP. Jeg har gjort dette adskillige gange og anbefalet det til andre.

mvh.
axelbjarne

PS.: Jeg hjælper dig gerne over telefonen. Her er min mailadresse: axe.bjaAtele2adsl.dk

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 17-06-07 17:46

Nu er vi i gang med at rep.... Når jeg ser i HCMAs forklaring (http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no19), så skal jeg skrive "COPY C:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG", men computeren skriver selv: "C:\Windows>" når jeg logger ind på partionen... Hvordan skal jeg så fortsætte? Altså hvad skal jeg helt præcis skrive?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-06-07 18:35

Jeg har aldrig prøvet denne reperation men vil gætte på at du skal skrive det foreslåede efter C\Windows> , men prøv at skrive et privat inlæg til hcma, hvis det varer for længe før han kommer her: http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=209748

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 17-06-07 18:51
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-06-07 18:55

Her på dansk, men det bliver jeg ikke klogere af : http://support.microsoft.com/kb/307545/da

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 17-06-07 19:05

Nu har vi repareret den fil, som hcma skriver i sin vejledning og Windows kan nu også starte op, men den kører i 800x600 i opløsning og kun 4 bit farver...

Skal jeg reparere noget mere?

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 17-06-07 19:12

Ej, nu gider jeg ikke mere... Nu beder den om en administratoradgangskode, når vi prøver at reparere... Nu må vi se om den vil formatere, for sådan bliver det nu...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-06-07 19:35

Ja læg den recovery CD ind, så vil computeren blive som ny, jeg mener ny, lige som da du købte den, husk at opdatere bagefter

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 17-06-07 20:03

Lav en dynamisk opdatering uden formatering, så installeere den det hele på ny og du beholder dine mapper.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 17-06-07 22:11

Citat
Lav en dynamisk opdatering uden formatering, så installeere den det hele på ny og du beholder dine mapper.

mvh.
axelbjarne

Dynamisk? Hvordan?

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 18-06-07 00:56

Som jeg har beskrevet tidligere....

Du skal da bare lægge Windows XP ind igen, oven på det der ligger. Du bevarer dine mapper. Du skal så ud og hente opdateringerne igen og enkelte programmer skal repareres og installeres igen. Du ligger din Windows CD i et drev, og kommer den frem med - tryk på en tast for at starte installationen, gør du det. Første gang du bliver spurgt om du vil reparere eller installere, trykker du på installere. Du må under ingen omstændigheder formatere, så taber du alt.
Starter Windows op med den store menu, trykker du på: Installer Windows XP. Jeg har gjort dette adskillige gange og anbefalet det til andre.

mvh.
axelbjarne

PS.: Jeg hjælper dig gerne over telefonen. Her er min mailadresse: axe.bjaAtele2adsl.dk

Godkendelse af svar
Fra : Pigen2

Dato : 25-06-07 13:09

Pointene går til o.v.n da han var rigtig sød og forsøgte at guide mig igennem en hel masse forsøg.
Tusind tak, Ove.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-06-07 13:33

Selv tak det er så lykkedes at få computeren igang igen, formoder jeg