/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
jolle/sejljolle
Fra : snusi
Vist : 1251 gange
320 point
Dato : 06-06-07 19:55

Jeg har set en sejljolle i avisen som jeg egentlig gerne ville købe, men der er ikke årer med. Er de rimelig nemme at montere? Jollen er 150 cm bred, er det for bred til at kunne bruge årer?
Jeg kender overhovedet ikke til joller, derfor mine dumme sprøgsmål

snusi

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 06-06-07 20:44

Båden er ikke for bred til at kunne bruge årer. Årer brugtes jo også på vikingeskibe som var lidt bredrede end 150 cm

Om det er let at montere årer kommer an på om båden er forberedt til det og hvis ikke hvilke materiale den er lavet af.

Hvis du kender bådtypen/navnet vil det være lettere at svare

VH

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-06-07 20:53

Ja vikingerne havde vist en viking ved hver åre, jeg går ud fra at du selv skal have en åre i hver hånd. Men det er rigtigt 150 cm er passsende bredde. Årerne skal jo nå et passende stykke indenfor rælingen, så der er lidt "vægtstang" i dem. Hvis båden har åregafler er der da ingen problemer i det.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 06-06-07 21:24

Jeg kender ikke navnet på båden. Der står sejljolle. Den er af glasfiber og har træræling (måske stavet forkert). Den har ikke åregafler. Den er blevet brugt som sejljolle. Hvis vi køber den, skal vi selv montere åregafler og købe årer. Sejljollen er 325 cm lang og 150 cm bred og er af glasfiber.
Problemet er at vi overhovedet ikke kender til noget ang. joller/sejlbåde osv. Prisen er 1700 kr, hvilket vi synes er billigt.
Vi har en lille sø som vi gerne vil ro i.
snusi

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 320 point
Dato : 06-06-07 23:35

Du kan købe åregafler der monteres med skruer i rælingen--tager max 15 min.
De fås hos enhver bådforhandler/marineforretning
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 24-08-07 21:59

Tak for svaret dabj.

snusi