/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
Hjælp med linux sme 7.0server
Fra : JGK52
Vist : 1866 gange
100 point
Dato : 06-06-07 18:32

Hej er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig lidt på vej med opsætning af en server.?

(problemet er at jeg ikke kan komme i kontakt med server/hjemmesiden uden for hjemmet.)

Jeg har installeret en linux sme 7.0 server på en maskine med to netkort og vil gerne
have den til at fungere som server og gateway, så jeg kan have email og hjemmeside
adgang til/på serveren fra internettet. Foreløbig er jeg nået så langt at serveren har kontakt med internettet (siger den ved test?)og at jeg kan komme på internettet fra min egen computer igennem serveren, samt komme i kontakt med serveren fra min computer.

Kabel forbindelser: fra cybercitys router til server netkort 1 fra server netkort 2 til 4 ports switch,
fra 4ports switch til min computer.

Har et dk domain hos DK Hostmaster. Og har fået oprettet en dns hostning hos dandomain men ved ikke hvordan det skal bruges.?
(er det min faste internet ip eller serverens ip der skal bruges ved dns hostningen)

Har internetforbindelse med en fast ip adresse hos cybercity.

Har jeg dobbelt gateway? en i routeren der følger med internetforbindelsen og en i serveren.?
Hvis jeg på min computer åbner internet explore kan jeg godt se min hjemmeside, både med
domain navn og med den ip serveren har.

konfigurationen på serveren er:
server local ip: 10.0.0.3
External ip: 10.0.0.4
Gateway ip: 10.0.0.1 (er den samme som i routeren)
DNS server ip: 10.0.0.3
DHCP start ip: 10.0.0.5
DHCP end ip: 10.0.0.100

Håber der er en der kan/vil hjælpe en der ikke helt har fattet hvad han roder med....
(men jeg synes det er lidt spændende om det en dag vil lykkes for mig)

Med venlig hilsen
jensgustav
(da jeg er ny her på kandu har jeg heller ikke helt tjek på point systemet,
men kan kun give de 20 point jeg har fået tildelt for lidt hjælp.)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-06-07 23:14

Vi må håbe at eks. DK kigger ind, for han kører med SME

Hvis jeg på min computer åbner internet explore kan jeg godt se min hjemmeside, både med
domain navn og med den ip serveren har.
Ja - for du er indefor det netværk som serveren har lavet.

Jeg kan ikke huske hvordan - men du skal have routeren til at pege på din server.

internet......IPadresse........router.........netkort1/sme/netkort2...........switch.......comp.

Routeren har en gateway som netkort1 bruger
netkort2 har en gateway som switch/comp bruger

På nogle routere kan der laves en forbindelse direkte til en server.

Det var lige hva jeg kunne huske, for det er snart længe siden mit netværk har kørt med server.

Kommentar
Fra : JGK52

Dato : 08-06-07 09:05

Tak til e.c
jeg vil prøve om jeg kan rette routeren mod serveren som du beskriver for mig.
tak for din hjælp
mvh
jensgustav

Kommentar
Fra : dk

Dato : 08-06-07 15:02

Hejsa
en lidt mere uddybende forklaring kommer lidt senere......

men den faste ip adr. du har hos cybercity skal du taste ind på din SME, således at din
cybercity router (går udfra det er et ADSL modem vi taler om her) bliver sat til "brigde mode"
og alt bliver styret fra din SME.

du skal når din hj.side ligge hos dandomain sætte under "hostname and adresses remote.

prøv også at følge manualen her http://smeserver.org og her http://wiki.contribs.org/SME_Server:Documentation

Kommentar
Fra : dk

Dato : 08-06-07 22:38

Har du skærm tilsluutet SME server, eller har du lavet adgang via "putty" ??

ellers log på server som admin og kør guiden igennem igen (Configure this server) og efter
domain navn og den interne (lan) ipdresse sætter du til 10.0.0.3
subnet 255.255.255.0 og vælg Server Use DHCP (send ethernet adress as client identifier) medmindre du sætter cybercity's router op til og har global ipdresse bruger du punktet "use PPP over ethernet (PPPOE) videre "Do not use a dynamic DNS service" i "Coporate DNS server adress
skal feltet være tomt, og ligeledse gateway. efter reboot tjek om du har internet adgang hvis ikke prøv at bytte om på netværks kablerne dernæst åbner du internettet fra din client pc på
enten SME serverens ip adresse eller navn, eller domain name http://servernavn/server-manager
og sætter både antivirus/spam filter til enabled samt sætter yes til domain-server samt webmail til enabled.

Nu ved jeg ikke helt præcist hvad du har hos dandoamin, for hvis det er muligt skal deres NS-server
pege på din faste ip adresse som du har fået ved Cybercity. ellers smutter du ind på
www.gratisdns.dk og opretter dig (det er også gratis) og laver en redelegering af din hj.side hos
dandoamin til gratisdns og så videre på gratisdns laver du en primær DNS som peger hjem på din ip adresse. derved kan du tilgå din server/hj.side udefra

Kommentar
Fra : JGK52

Dato : 18-06-07 19:53

Tak til DK
Tak for din hjælp/vejledning som har holdt mig beskæftiget med forsøg hele wekenden, dog uden at jeg har fået det til at fungere, jeg ved stadigvæk ikke hvad jeg gør forkert?
Problemet er at jeg ikke kan komme i kontakt med serveren når jeg prøver udefra.
Hjemme ser det hele ud til at fungere som det skal.

Hos DanDomain har jeg dns hostning, Pegning af domænenavn til fremmede ip-adresser.
(Har her indtastet mit domænenavn og den faste ip adresse fra cybercity)
Routeren er ZyXEL 2602R-61. (cybercitys)
(Har en switch så jeg kan bruge samme skærm,tastatur og mus på server og pc.)

Hvis du stadig har lyst til at hjælpe mig vil jeg blive glad, hvis ikke, er det forståeligt og jeg siger pænt tak for din indsats og trykker på accepter.

Mvh.
jensgustav

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-06-07 20:20

ok, jeg mangler bare lidt mere info fra dig før jeg kan guide dig længere frem..

prøv lige og gå hertil http://www.checkdns.net/quickcheck.aspx

nederst på siden står der "CheckDNS Quick Check Engine"
klik der og indsæt dit domænenavn vent 1-2 min så får du helt præcist
hvilke ip adresser til NS og DNS og mail mv.
(HTTP server www.dit_domæne_navn.dk skal være din faste ip hos cybercity
ligeledes skal mail server)

har du været forbi https://domain.cybercity.dk/da-secure/login.php
og indsat Cname til dandomain ??

(cybersity support er også flinke til at gøre det)

du er velkommen til at poste resultatet i en PM til mig

jeg kender godt den zyxel router, den skal bare sættes til "fast global ip under "nat""

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-06-07 20:23

du behøver slet ikke dandomain til noget som helst, eftersom cybercity er din udbyder
og snilt kan pege hjem på din faste ip, de vil bare have nogle penge for det,
og det samme hos dandomain, det var derfor jeg anbefalede gratisdns.

Kommentar
Fra : JGK52

Dato : 18-06-07 23:54

Hej DK
glad for at du gør et forsøg mere. (indrømmer at jeg er bedst til at bruge mine hænder)

Har haft talt med cybercity om mit problem , deres løning var en global ip til 125,-pr md.
dandomain dns hostning/pegning 125,- 1år (har denne)
cybercity 1 domænenavn dk 325,- 1 år
dk hostmaser 1 domænenavn dk 45,- 1 år (har denne)

hvor finder jeg din pm?
du må gerne se hele udskriftet og diverse snapshot med domænenavn og ip hvis det gør det hele nemmere for dig at hjælpe mig.

min faste ip
checkdns (Error connecting to HTTP server www.mit navn.dk[00.00.00.000] port 80 : Connection refused
nej jeg har ikke lavet Cname record hos dandomain
"fast global ip under nat" er det den til 125,- pr md?
Mvh jensgustav

Kommentar
Fra : JGK52

Dato : 19-06-07 00:00

hov der er blevet flyttet lidt rundt på teksten efter jeg havde sendt, min faste ip skulle have stået
længere til højre over ip 00.00.00.000

Kommentar
Fra : dk

Dato : 19-06-07 00:01

for at skrive en PM (privat message) klik på mit navn (dk) og vælg skriv til DK

dette sættes op i din zyxel router
Citat
"fast global ip under nat" er det den til 125,- pr md?

her har du fejlen
Citat
HTTP server www.mit navn.dk[00.00.00.000] port 80

istedet for 000.000.000.000. skal der stå din ip adresse

Kommentar
Fra : JGK52

Dato : 19-06-07 06:56

Hej DK

Det er mig der har forsøgt at skjule/ændret mit rigtige domænenavn og ip adresse da jeg skrev til dig.(derfor lidt rod i teksten)

i checkdns står det rigtige domænenavn og ip. jeg tror det kun handler om diverse porte?

hvis jeg skal betale 125,- pr md for at komme igemmen en forbindelse jeg betaler 199,- pr md for så slutter min server drøm desværre her.
Mvh jensgustav

Kommentar
Fra : dk

Dato : 19-06-07 07:59

Uanset om det er TDC eller cybercity eller anden udbyder koster det et eller andet
pr. md. for en fast ip (det kan også være en dynamisk fast tildelt ip adresse)

jeg sparer nemlig de penge ved at bruge gratisdns.

hvis du får OK ved checkdns på din www og mail, lyder det som om det er din
Router/firewall som blokere.
Ring evt. til cybercity og bed dem om at sætte den op til "global ip" fordi du har din egen server.

eller prøv selv
http://www.cybercity.dk/kundecenter/bredbaand/opsaetningsvejledninger/routertilslutning_og_indstillinger/zyxel_2602r_61/global_ip_plus/index.aspx

og her
http://www.cybercity.dk/kundecenter/bredbaand/opsaetningsvejledninger/routertilslutning_og_indstillinger/zyxel_2602r_61/

Kommentar
Fra : JGK52

Dato : 19-06-07 10:55

har været 1000 gange på de to links og prøvet og prøvet...
har også prøvet at ændre på næsten alt i opsætningen på routeren...

da jeg bestilte internet forbindelse hos cybercity bad jeg om en fast ip fordi jeg ville have en hjemme server, og på papirne står også at det er en fast ip og ip nr er vist.

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 100 point
Dato : 19-06-07 11:46

oki, ring igen til Cybercity..

sig at du er ved at sætte en server op og at ALLE porte SKAL være åbne i Routeren
og at du sætter en SME server op som styrer firewall trafik mv.

Sidder der et ADSL moden på før zyxel routeren ??
hvis der gør så tag routen af, og sæt netværks kabel fra ADSL moden til det ene
netkort på server, og fra det andet netkort i server, til en switsc og derfra til din(e) pc'er
log på server igen som "admin og kør configurer this server igen og indsæt din faste ip
ved send ethernet adress as client identifier, så skulle der gerne være hul igennem, ellers
sætter du til sidst i "configurer this server" gateaway ind som du har fået at Cybercity

hvis du har et brugernavn (dsl........) og password indsætter du det ved PPOA istedet for
og ingenting hvor der spørges efter ip adresser (undtagen ved DHCP)

Godkendelse af svar
Fra : JGK52

Dato : 01-07-07 05:37

Tak for svaret dk.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 01-07-07 10:22

jeg tillader mig lige at indsætte dette fra en PM

Citat
Problemet var tiden fra at jeg havde lavet diverse ændringer og til det trådte i kraft hos dandomain.
Jeg var lidt for hurtig til hele tiden at forsøge/prøve med nye indstillinger.

mente jeg havde skrevet det her et eller andet sted at hver gang man piller ved DNS
går der optil 24 timer før det træder i kraft. Du kan være heldig det funker allerede
en 1/2 time efter, det kommer helt an på hvornår udvyder opdatere deres DNS.