/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Kontorelev
Fra : Softice_m_drys
Vist : 3893 gange
100 point
Dato : 05-06-07 09:29

Jeg er ansat som kontor elev. Min arbejdsgiver er ikke omfattet overenskomsten.
Dvs vi havde ikke fri 1. maj.
Han har sagt vi heller ikke har fri i dag. Det kan jeg godt se rimeligheden i for de "Fast ansatte"
men hvad med mig som elev? Har snakket med nogen der mener der er specielle regler for elever.
Nogen der ved hvad der gælder?

Kommentar
Fra : Softice_m_drys

Dato : 05-06-07 09:30

Vi snakker selvfølgelig om Grundlovsdag!!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-06-07 09:34

Citat
Dvs vi havde ikke fri 1. maj.

Citat
Han har sagt vi heller ikke har fri i dag.

Det har buschaufføren og tankpasseren - bageren og sygeplejersken samt masser af andre heller ikke.....

Hvorfor mener du du skulle have fri ??????

Det er arbejdsgiveren der bestemmer hvornår du skal arbejde - sålænge de overordnede regler bliver overholdt....

Kommentar
Fra : Softice_m_drys

Dato : 05-06-07 09:41

Har bare hørt der skulle være nogle specielle regler for ELEVER!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-06-07 09:44

Hvorfor skulle der dog være det?

Du kan lige så godt vænne dig til livets barske realiteter og indse at skolen er slut og dermed også frihed halvdelen af året

(specille regler for forskellige grupper af medarbejdere er under alle omstændigheder en del af en overenskomst, som din arbejdsgiver jo ikke har alligevel)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-06-07 09:59

Vi har en underlig ordning.
Timelønnede får helligdagserstatning.
Funktionærer arbejder som på en hverdag.

Kommentar
Fra : dordi

Dato : 05-06-07 10:08

Som elev er du omfattet en overenskomst, selvom din arbejdsgiver ikke er....
Dvs den regl din fagforening køre med, nok Hk fagforening, det er den gældende for dig.
Og hvad jeg har hørt i min øresnegl så er det helligdag idag for kontor medarbejder, da den halve fridag er blevet afskaffet...
Egentligt ville jeg sige du skulle ringe til HK og spørge dem, men de er der ikke idag, de holder nemelig fri

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-06-07 10:10

Den er go.
Ring til HK i morgen og spøg om du havde fri i går.

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 110 point
Dato : 05-06-07 10:11

Hvis du arbejder på en arbejdplads der ikke har overenskomst er du heller ikke omfattet af den, du er selvfølgelig dækket ind under lovgivningen på området, men ikke overenskomsten

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-06-07 10:20

Her står det hele:

Citat
Du har ikke automatisk ret til at holde fri med løn Grundlovsdag (5. juni).

Du har ikke automatisk ret til at holde fri med løn Grundlovsdag (5. juni). Det gælder uanset om du er privatansat eller offentlig ansat.

Der er dog mange, der holder fri. Det kan du,

hvis det fremgår af din ansættelseskontrakt
hvis der er en lokal aftale eller en kutyme eller
hvis det fremgår af personhåndbogen eller lignende, at du har fri med løn.

Tidligere var Grundlovsdag en rigtig helligdag omfattet af helligdagsloven. Senere blev den til en ½ fridag (fra kl. 12) efter den tidligere arbejderbeskyttelseslov, men disse bestemmelser eksisterer ikke længere. Efter lov om butikstid er butikkerne generelt lukket på Grundlovsdag. Det fremgår imidlertid klart af lovens bemærkninger, at loven ikke regulerer ansættelsesvilkår - du kan altså ikke udlede af denne lov, at du har fri med løn på Grundlovsdag.

Klippet fra:
http://ida.dk/Ansat/Ansaettelsesvilkaar/Ferie+og+frihed/Grundlovsdag.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-06-07 10:38

Du sidder forhåbentlig allerede på din "pind"

Det eneste du er beskyttet af er lovgivningen og de "overordnede" regler på området......

Så du må holde fri efter arbejstid

Godkendelse af svar
Fra : Softice_m_drys

Dato : 05-06-07 11:33

Tak for svaret Kortoververden.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-06-07 11:33

Nyd din softice dit drys

Kommentar
Fra : Softice_m_drys

Dato : 06-06-07 09:53

Hvad skal det betyde?