/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Vansklig spartling
Fra : heyckendorff
Vist : 585 gange
100 point
Dato : 04-06-07 20:30

Jeg er ved at renovere nogle gamle højttalere og er løbet ind i et par problemer som nogen her måske kan komme med gode råd til løsningen af.

Højttalerne består af en bundkasse med en bashøjttaler. De måler hver ca. 80x50x40 cm.

Oven på hver af disse står et ca. 40 cm højt æggeformet gipskabinet hvori mellemtone og diskant er monteret.

Første problem drejer sig om gipsæggene som begge har været tabt og derved flækket midt over.
Jeg har limet dem sammen igen, men der er nu et større spartel arbejde før jeg maler dem.
Problemet er at det er rigtigt svært at spartle pænt og præcist på hvælvede flader.

Derfor kunne det være rart at høre, om der er nogle der har et par gode fif til hvordan man nemmest spartler på hvælvede flader uden at stå med et meget omfattende slibearbejde til sidst.
De skal males sorte med den blankeste maling jeg kan finde (glans 90 alkydemalie)
Med sådan en blank maling regner jeg med at selv den mindste afvigelse fra den rette krumning på fladerne vil kunne ses...derfor er det vigtigt at få spartelarbejdet gjort perfekt.

Andet problem drejre sig om baskasserne.
De stammer tilbage fra 80´erne hvor strukturmaling var på mode, og det har de derfor fået et tykt lag af.
Det skal jeg nu ha slebet af, men det har vist sig at være en uoverkommelig opgave...selv med en exentersliber med korn 30 papir.
Nogle der har et godt råd til hvordan jeg får det skidt af? Går ud fra at det er vandbaseret acrylmaling.

Jeg har engang hørt at man kan smører malede ting ind i et tykt lag brun sæbe og så pakke det ind i plastic og lade det stå nogle dage. Derefter skulle malingen være lige til at skrabe af. Men det var oliebaseret maling. Ved ikke om det også kan opløse acrylmaling. Og hvordan vil spåndpladen reagere på den behandling?

Håber på nogle brugbare råd

Mvh.

Werner

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-06-07 20:33

du skal bruge en nedstrygerklinge eller noget andet bøjeligt som spartel. så kan du lave krumme flader uden problemer. og når du sliber, skal du bruge hånden som slibeklods, så du ikke sliber kanter på det.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-06-07 20:40

Eller et stykke blød plastikplade som føjer sig efter faconen.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 04-06-07 21:44

-eller en relativt fast badesvamp som slibeklods.
Med hensyn til basboxene: Kan du få enhederne ud, vil det være bedst, for det ser ud som om du i alvorlig grad mangler en vinkelsliber med sandpapirskiver korn 10 - 16 - 25 ført med MEGET let hånd. Det lyder voldsomt, men det er effektivt!. Glem alt om at smøre acrylbindemiddel på spånplade ind i brun sæbe. Farven består, men pladen forgår!

Godkendelse af svar
Fra : heyckendorff

Dato : 05-06-07 20:10

Trimare46, e.c og pbp_et...takker for indput.

Rådene med bøjelig plast og nedstrygerklinge virker ikke særligt godt.
Nedstrygerklingen er for hår til at følge de forskellige former og det bøjelige plast er også svært at styre og laver mange spor i spartelmassen.
Det har nu vist sig at det ikke er så svært med en almindelig spartel så længe jeg bare bruger lidt ekstra tid på det.

Rådet med vinkelsliberen virker til gengæld rigtig godt. Dog med den forskel at jeg bruger en roterende stålbørste. Det tager godt ved.
Derfor får du pointene

Mvh

Werner